Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svårt komma in på VPS "Ett internt fel har uppstått!"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Svårt komma in på VPS "Ett internt fel har uppstått!"

Jag har svårt att komma in på min Gleesys-VPS idag! Är det något generellt hos Gleesys eller vad kan det bero på?

När jag försöker ansluta med fjärrskrivbordet så får jag felmeddelandet "Ett internt fel har uppstått!". Jag har provat från olika datorer över olika internetuppkopplingar med samma resultat. Efter att envist ha provat ett antal gånger så lyckades jag nu till sist komma in. Vågar knappt stänga ner igen...

Någon som vet orsaken till detta?

Se svar från Rikard här:
    http://www.autostock.se/vbulletin/sh...&postcount=678

mvh
    Bertil

Comment

Verkar faktiskt vara en DDOS-attack som pågår och blockerar inloggningen. Kör man väldigt många försök kan man hinna emellan.

Comment

Okej, tack för svaren! Håller tummarna...

Comment

Inte för att vara tjatiig men hur är det nuvarande läget med vps,en.Saknar ju helt kontroll av mina tillgångar!!!

Comment

Ursprungligen postat av Lordoffa Visa inlägg
            Inte för att vara tjatiig men hur är det nuvarande läget med vps,en.Saknar ju helt kontroll av mina tillgångar!!!
            Börjar kännas rätt så angeläget att komma in på VPSen nu.

Comment

Jag har svårt att logga in på en vps som inte är Glesys och kör Autostock. Brukar funka efter minst 10 försök, men lite nervigt om man ska göra något snabbt.

Comment

Här funkar ovanstående snabba inloggninsförsök ej.Har virus slagit ut vps,en och vad görs för närvarande,skulle vara bra med info!!

Comment

Senaste status:

DOS-attacker från olika nätverk pågår för fullt direkt mot ett stort antal IP-adresser. Det innefattar VPSer från alla leverantörer. Det är alltså inget fel hos någon enskild leverantör eller VPS, utan bara en enormt stor trafik. Teorin är att nätverken söker efter VPSer som inte har de senaste Windows-patcharna i hopp om att lyckas ta sig förbi inloggningen och komma åt fri VPS-kapacitet. När det hela tiden görs brute force-försök att logga in blir det svårare för den egna inloggningen att hinna emellan. Hur länge attackerna pågår är svårt att säga.

Vi har diskuterat ett par lösningar med GleSYS och inga av dem är praktiskt genomförbara. Det innefattar statisk IP-adress och liknande, vilket omöjliggör inloggning från någon annan än den assignade datorn. Nackdelen blir att man inte heller kan nå sin VPS från tex en iPad ute på fältet osv, så vi har bedömt den lösningen som värdelös.

En annan väg är att byta protokoll för inloggningen och istället aktivera RDP-protokollet. Det görs i Group Policy Managern på servern. Om vi har lösenordet till servern kan vi komma åt den via VNC-konsol och göra inställningen. Nackdelen är att RDP-protokollet egentligen innebär en sänkning av säkerhetsnivån. Men det verkar lösa problemet med överbelastad inloggning. Vi vill inte bidra generellt till att sänka säkerhetsnivån, så det får bli ett beslut av varje användare.

Kontakta oss i så fall om ni vill att vi ändrar protokollet.

Comment

Kom in nu.Är det klart nu?

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                      Senaste status:

DOS-attacker från olika nätverk pågår för fullt direkt mot ett stort antal IP-adresser. Det innefattar VPSer från alla leverantörer. Det är alltså inget fel hos någon enskild leverantör eller VPS, utan bara en enormt stor trafik. Teorin är att nätverken söker efter VPSer som inte har de senaste Windows-patcharna i hopp om att lyckas ta sig förbi inloggningen och komma åt fri VPS-kapacitet. När det hela tiden görs brute force-försök att logga in blir det svårare för den egna inloggningen att hinna emellan. Hur länge attackerna pågår är svårt att säga.

Vi har diskuterat ett par lösningar med GleSYS och inga av dem är praktiskt genomförbara. Det innefattar statisk IP-adress och liknande, vilket omöjliggör inloggning från någon annan än den assignade datorn. Nackdelen blir att man inte heller kan nå sin VPS från tex en iPad ute på fältet osv, så vi har bedömt den lösningen som värdelös.

En annan väg är att byta protokoll för inloggningen och istället aktivera RDP-protokollet. Det görs i Group Policy Managern på servern. Om vi har lösenordet till servern kan vi komma åt den via VNC-konsol och göra inställningen. Nackdelen är att RDP-protokollet egentligen innebär en sänkning av säkerhetsnivån. Men det verkar lösa problemet med överbelastad inloggning. Vi vill inte bidra generellt till att sänka säkerhetsnivån, så det får bli ett beslut av varje användare.

Kontakta oss i så fall om ni vill att vi ändrar protokollet.
                      Bara nyfiken. Är det något som börjat nyligen för problemet fanns inte för mig tidigare.

Comment

GleSYS gissade att attackerna började strax efter att Windows släppt en säkerhets-patch. Dagarna efter har inte alla VPSer hunnit uppdatera och hackers passar på att leta efter ouppgraderade servers som är lättare att ta sig in i.

Comment

Har ni fortfarande problem att nå VPSer?

Ett tips kan ju vara att installera TeamViewer så kan man logga in den vägen istället för via RDP.

Comment

inga problem nu.Kanske ide att ha TeamViewer som livbåt,om det upprepar sig.

Comment

Working...
                            X