Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hårddiskutrymme kursdata

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hårddiskutrymme kursdata

    Hej,

    har letat lite, men hittar inget riktigt svar så ställer en fråga istället.

    Har varit ifrån tradingen ett tag så har inte kört kursdata sedan 2018-10. Det brukar ju ta rätt lång tid att få ner kursdatat så antar att det tar rätt stor plats. Är det denna som ligger i C:\ProgramData\AutoTraderBas\Data? Den verkar i nuläget vara 39 GB, och jag har lite snålt med utrymme på min C-disk, del eftersom det är en gammal SSD och dels eftersom jag inte har en dedikerat dator till Autrotrader, jag har däremot en vanlig hårddisk som D: med en halv TB, ledigt.

    Så egentligen är det två frågor:
    1. Hur stort är kursdatat, antar att man får standardisera på antal avslut eller något i den stilen eftersom det skiljer sig rätt mycket mellan vilket papper man kollar på. Men i stort så tänker jag OMX30 per år eller så.

    2. Går det att själv bestämma var man vill spara kursdatat? Och isf går det att flytta och ändra i efterhand eller får jag typ installera och ladda om kursdatat igen eller något i den stilen?

  • #2
    Hej!

    Svårt att säga hur stort det blir, det är en differentialdatabas och antal ticks är det som bygger utrymme. Valutaspottarna tex är extremt högfrekventa och tar nog allra mest plats, medan en "trött" MidCap-aktie klarar sig med betydligt mindre utrymme. Ett sätt att prova är att tillfälligt döpa om c:/programdata/autotraderbas/data och starta om programmet, så skapas en ny tom intradaydatabas. Prova att tanka hem ett år OMXS30 tex, och se hur stor katalogen blir.

    Annars går det ju fint att peka om registernyckeln till en annan drive:

    Start > Kör > Regedit >

    HKEY_USERS > .DEFAULT > Software > AutostockTrader

    Där ligger två nycklar, en som pekar på program-dller osv, och den andra som pekar på databaskatalogen ovan. Den kan man redigera så att den pekar på en annan drive osv. Då är det bara att flytta hela katalogen ovan till nya driven så ska allt funka precis som tidigare.

    Comment


    • #3
      Ok, yes, att peka om den verkar vara precis den lösningen jag vill åt. Super!

      Comment

      Working...
      X