Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Omräkning kostnad Nordnet Market till punkter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Omräkning kostnad Nordnet Market till punkter

Tycker det är lurigt att förstå hur jag kan räkna om kostnaderna att handla med mini futures till punkers kostnad i underliggande. Tex om jag handlar på IG är det ganska straight forward, för DAX är det ca 1.2 och Olja 2.8 punkter, sedan kan jag styra värdet av en punkt vilket jag väljer till 10eur.

Men när jag försöker förstå vad motsvarande kostnad skulle vara för en mini future blir jag helt snurrig. Dels är ju inte värdet konstant då det beror på hävstången vilken i sin tur ändras hela tiden. Sedan är kostnaden olika för en short och en lång.

Är det någon som gjort en sådan beräkning och har lust att dela resultat och uträkning? Även allmänt hur ni tänker kring kostnaden för handel för att bättre kunna avgöra vilka stopp/target nivåer som krävs för att en strategi skall en vara lönsam.

Det är inte så svårt, vi kan börja med enklaste exemplet:

Säg att du handlar OMXS30 med minis. För varje krona (punkt) som OMXS30 rör sig rör sig även minifuturen. Dvs, det är linjärt krona för krona. Spreaden är fast oavsett häv, så om en vanlig OMXS30-mini kostar tex 300 kr eller 900 kr spelar ingen roll, det är ändå ca 0,26 kr spread för OMXS30 hos Nordnet.

För DAX blir det lite mer komplicerat eftersom DAX är noterat i Euro men minis i SEK. Om vi utgår från att valutakursen är hyggligt konstant trots allt blir det samma tänk.

Det vanligaste med DAX-minis hos Nordnet är paritet 1000, dvs en minifuture motsvarar 1/1000 av 1 DAX-andel, noterad i Euro. Omräknat till svenska kronor blir det vi kallar Multplier:

Paritet 1000 / Eursek 10:55 kr = ca 95

Så för varje krona (punkt) DAX-index rör sig flyttas minifuturen i princip 1 öre.

Comment

Working...
    X