Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skillnad skarpt-simulering

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Skillnad skarpt-simulering

Enligt mitt inlägg 2020-06-02 så hade ju Nordnet problem med tidsstämpling på terminen OMXS300F se http://www.autostock.se/vbulletin/sh...&postcount=751

Igår (2020-06-03) fick jag stora skillnader mellan skarpt och simulering. Gneta ville inte alls trigga skarpt, medan Häpp stämde överens mellan skartp och simulering. Idag 2020-06-04 saknas triggningar skarpt för Häpp.

1) Flaggningar av script i diagram verkar stämma överens med simuleringar.
    2) Skarpa körningar verkar leva sitt eget liv.

Jag vet att det är olika dataströmmar för skarpt och simulerat.
    Jag misstänker att Nordnet fortfarande har korrupta inslag för tidsstämplingarna skarpt och att dessa fel sedan rättas till då man kör i simulatorn.

Rikard,
    Finns det något sätt för dig att se om livestreamen av OMXS300F har korrupta inslag?
    Detta problem kostar mig tusentals kronor. Måste fixas, annars kan jag inte köra NAT.

mvh
    Bertil

Edit: Om det inte är fel i dataströmmen så måste kopplingen till nordnetdepån tappas. Borde finnas någon varning i NAT ifall detta inträffar.
    Last edited by Bertil; 2020-06-04, 16:24.

Datat är samma för live och simulering om du inte laddar från Kundservice, för då blir det ju det data vi samlat in och det kan skilja från ditt eget live-data. Men simulerar du på eget data är det samma som live. Om det skiljer mellan signalerna kan det beror på vilken sekund scriptet exekveras live kontra vid simulering.

Bänken kör normalt 5 sek-intervall. Live blir det ungefär detsamma om installationen inte är väldigt hårt nedlastad med många script/modeller. Man kan mäta tempot hos surveillance-tråden genom att titta i Resurshanteraren hur många sekunder det går mellan topparna i processorbelastning. Om det är väsentligt mer än 5 sek går något tungt i installationen och man kan inte räkna med att signalerna kommer samtidigt som en simulering.

Comment

Ordermodellerna lastar väldigt lite. Så här blir resultatet med olika simuleringsintervall.

Börjar snarare tro på att NAT tappat kontakten med depåerna under vissa tider.
      Skall kolla i deblog om jag kan se något där.

mvh
      Bertil

Comment

Rikard,
        Har mailat dig dagens deblog.
        mvh
        Bertil

Comment

Jag fick den här idag (live alltså):
          15:04 ORDER "sl) Häpp köp vänd OMXS300F(3)" kurs 1693.75$

Edit:
          Men min server ser ju ut enligt bifogad bild, vilket kan skilja
          Attached Files
          Last edited by walle; 2020-06-04, 23:47.

Comment

Ursprungligen postat av walle Visa inlägg

Edit:
            Jasså Walle, det var alltså du som norpade den skarpa triggen! Den skulle ju jag ha.
            Skämt åsido, Rikard har tittat på min Deblog fil och det finns lite skräp där.
            NAT skall ju komma ihåg bl a antalet som man innehar av instrumentet sedan senaste avslutet, som ju ingår i triggvillkoret. Jag tror att antingen har denna informationsöverföring misslyckats från Nordnet eller så har infon i den minnescell som NAT använder för lagring skadats eller skrivits över.
            Tex gjorde min dator en schemalagd defragmentering på natten innan handelsdagen med NAT igång och NAT hade inte startats om sedan dess. Kan ha blivit något knas.
            Nu har jag ändrat så att den automatiska defragmenteringen körs lördag morgon kl 04.00 istället. Jag brukar alltid starta om datorn på helgen.
            mvh
            Bertil

Comment

Edit:
              72Gb i minne? Våldsamt!
              AlgoPal - Emotionless Trading - Hyr ut våra trading algoritmer for Autostock via algopal.com

Comment

...
                Hej Walle!
                Kör du Häpp skarpt mot någon minis?
                Undrar
                Bertil

Comment

Bertil: Ajjemän det va ja som nallade den hehe ;-) om du kör NTFS så skall du inte behöva köra defragmentering. Nope jag kör inte skarpt mot några minis, kör endast mot testkonto för skojs skull och för att det är intressant om det skulle skilja något från dina signaler. Då kan man enkelt jämföra och utesluta vissa tänkbara fel etc.

Lord S: 72GB minne är inte så värst våldsamt hehe, men det är gött att ha 2st CPUer i samma server. Det är en hypervisor som kör 6st VM, just nu iaf och då behöver man lite minne. Har två andra servrar med 192GB styck med ett gemensamt SAN med 24st 1TB SAS som går på FC (fiber channel). Den är det lite mera drag i ;-)
                  Attached Files
                  Last edited by walle; 2020-06-06, 14:46.

Comment

Pinsamt, pinsamt.

Jag kör ju med dubbla ordermodeller av allt. Den ena ordermodellen som jag använder för simulering handlar mot aktuell köp och säljkurs.
                    Tvillingordermodellen som handlar skarpt har 50 öres marginal mot köp och säljkurs för att ordern skall gå igenom.

Eftersom Häpp är en ny strategi så har jag inte hittat alla buggar ännu. Det visade sig att det fanns en bugg i den ordermodell som handlar skarpt.

mvh
                    Bertil

Comment

Working...
                    X