Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Släpande uppdateringar OMXS30

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Släpande uppdateringar OMXS30

Hej,
    Jag tycker mig se ett markant släp på uppdateringarna på OMXS30.
    Jag ser förändringen på en mini långt innan det händer på Index grafen/feeden
    Minst 5 sekunder.

Är det normalt?

MvH
    Johan

Och det är ännu värre med DAX.
    Efter 15.30 när USA öppnar är grafen helt meningslös för manuell trading.
    Ruskigt dåligt, man betalar trotts allt en hel del....

Comment

Ursprungligen postat av Solgubbe Visa inlägg
      Hej,
      Jag tycker mig se ett markant släp på uppdateringarna på OMXS30.
      Jag ser förändringen på en mini långt innan det händer på Index grafen/feeden
      Minst 5 sekunder.

Är det normalt?

MvH
      Johan
      Just nu så styrs ju kursrörelserna av makrohändelser.
      Terminen är snabbare att reagera på dessa. För index gäller ju att alla 30 av de ingående aktierna måste handlas vilket ger en fördröjning.
      De flesta minisarna går ju mot terminen som ju är snabbare än indexet.
      Även om marketmaker säger att minisen går mot index så kan ju kurserna ställas mot terminen ändå då den är snabbare.

mvh
      Bertil

Comment

Men nu blev jag förvirrad.
        Jag lever nog i tron om att Nordnet(Nordea) OMX mini futtar går mot Indexet.

Är det inte så?

Comment

Ursprungligen postat av Solgubbe Visa inlägg
          Men nu blev jag förvirrad.
          Jag lever nog i tron om att Nordnet(Nordea) OMX mini futtar går mot Indexet.

Är det inte så?
          Förr var det så att alla minisar och bull och bear gick mot terminen.
          Terminer heter ju futures på engelska och minifutures går alltså efter terminen per definition. Nu finns det ju tydligen minifutures som går mot index vet inte vilka, men det är ju inget som hindrar att marketmaker är lite kreativa och även låter algoritmen se på terminen i det korta perspektivet.

Lägg upp terminen på OMXS30 och kolla vet jag.

mvh
          Bertil

Edit: I min strategi Gneta daytrading så handlar jag på breakout då terminen stressar iväg ifrån Index.
          Last edited by Bertil; 2020-06-16, 21:54.

Comment

OMXS30 som index går ju inte att handla om man inte köper/säljer exakt andel i varje ingående alktie i indexet. Så vitt jag vet så går alla minis, turbos etc mot terminen. Om termin och index skulle diffa till nackdel för marketmaker så hade jag själv aldrig ställt ut mot index eftersom att jag inte kan hedga positionen.

Comment

Tack för alla kloka svar.
              Jag får helt enkel hacka in mig sanningen att jag inte kan/förstår allt

/Johan

Comment

Nordnets minis går mot index enligt KID/PRIIP-dokumenten. Skulle kunna bero på att likviditeten i terminen är för liten.

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                  Nordnets minis går mot index enligt KID/PRIIP-dokumenten. Skulle kunna bero på att likviditeten i terminen är för liten.
                  Va??
                  Idag var omsättningen på alla aktier som ingår i OMXS30 18 miljarder sek.
                  Omsättningen idag i terminen OMXS300F var 40 miljarder samtidigt som omsättningen i den nya terminen OMXS300G var 27 miljarder Sek.
                  Prata inte nedlåtande om terminen, den är min kompis

mvh
                  Bertil

Comment

Även om priset på terminen kan dra i väg lite före OMX-index så borde uppdateringsfrekvensen vara ungefär samma, eller?. Kan det vara så att minifutres följer index när det gäller dagliga rörelser och utdelningar, medan intrarörelser kan hedgas även med terminer. Jag vet inte. Oavsett. Varför uppdateras omx-grafen inte lika snabbt som minifutures? Är det endast grafiskt eller skiljer det?

Edit: Emittenten kanske har en algo som försöker förutspå microrörelser snabbare än index. Spekulation.
                    Last edited by Henric; 2020-06-17, 10:39.

Comment

Jag har ju i flera inlägg pratat om hönan och ägget och om vad det är som drar vad.
                      Internationella makrohändelser påverkar terminen först som sedan drar de ingående aktierna som bildar OMXS30.
                      Om en enstaka ingående aktie skulle ändra sin kurs snabbt så drar den index som i sin tur drar terminen.

Under rådande marknadsklimat är det framför allt makro som påverkar först terminen och sedan index.

Det blir alltså en "följa John" rörelse där terminen som försöker att vara snabb först kan röra sig för mycket för att sedan falla tillbaka.

mvh
                      Bertil
                      Last edited by Bertil; 2020-06-17, 12:40.

Comment

Vi diskuterar två olika saker. Du är inne på hönan eller ägget, dvs om terminen drar index eller tvärtom. Förmodligen terminen. Oavsett vem som drar borde själva priset på index uppdateras lika ofta utan någon delay som terminen eller minifuture. Är det bara grafiskt eller är inte fallet så?
                        Last edited by Henric; 2020-06-17, 12:56.

Comment

Jag har ofta uppe listan med alla ingående aktier och sorterar den "tvångsmässigt" säg var 10:e minut om jag sitter vid datorn efter diff% för att se diffen mellan bästa och sämsta aktie och hur många aktier som är upp resp ner.

Jag har kollat på senaste avslut och om köp resp säljkurser går upp eller ner för att se om jag manuellt kan få ett övertag på hur index kommer att röra sig. Jag har inte lyckats och inte kunnat se någon fördröjning i indexet.

Däremot kan det ske någon sekunds fördröjning mellan att listan uppdaterar sig och grafen ritas.

mvh
                          Bertil
                          Attached Files

Comment

Working...
                          X