Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Terminskontrakt gör mig yr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Terminskontrakt gör mig yr

Den mesta litteratur man läser på engelska pratar varmt om futures marknaden och jag försökte idag se om jag kan förstå vad det innebär för en svensk trader på Nordnet. Till min stora förvåning var det mer komplext än jag trodde.
    För det första översatte jag vad i engelsk litteratur kallas futures till futures terminer, efter googla detta för Nordnet kommer jag till denna sida som egentligen inte säger något intressant alls. Men den har iaf en länk till den sektionen av Nordnet som skall lista terminer. Men när jag klickar på den kommer jag till en lista med Optioner. Vidare finns inte alla dessa fina futures som litteraturen pratar om där man kan handla med grismagar, majs och alla möjliga saker utan ist verkar endast OMX30 och en handfull svenska aktier finnas.

Anledningen jag blivit nyfiken på terminer är för att hitta billigare alternativ för långsiktiga portföljer än mini futures, och som jag förstår det finns det inga finansierings kostnader för hävstången i en termin likt den i mini future.

Jag undrar nu om det är många kunder som handlar terminer med autostock och om det finns några bra videor från er som går igenom hur detta görs samt hur terminer funkar att handle med i Sverige?

Hej!
    Vad jag förstår så är den enda vettiga terminen som man kan handla på Stockholmsbörsen OMXS30-terminen. För länge sedan undersökte jag om man även skulle kunna handla motsvarande termin för Oslobörsen, men den har väldigt liten omsättning så det blir inte så attraktivt.

Minifutures har ju inte funnits i särskilt många år, så innan handlade man ju OMXS30-terminen. Står mycket om det på forumet.

mvh
    Bertil

Comment

Men borde inte terminen alltid vara att föredra, man slipper ju finansieringskostnaden. Ser inte vad en OMX mini future har för fördelar mer än att du kan handla med ett mindre konto (fast till högre avgifter).

Comment

Ja, förutom vissa aktier är det bara OMX-terminen som går att handla. Det låter som att du planerar att köra en långsammare trendföljande portfölj likt CTA-firmor med många tillgångar/marknader. Det blir svårt och du får i så fall gå till andra mäklare som Interactive Brokers, Tradestation, etc. Med exponering x1 krävs för omx-terminen ca 180000kr för ett kontrakt. Många marknader kräver mycket högre belopp. Räntan är inbakat i terminspriset. Annars skulle det gå att köra arbitrage eftersom att det inte krävs någon betalning "upfront". Nu är ränta låg så den påverkar inte, men det finns ingen extra finansieringskostnad till emittenter.

Edit: Jag har själv ingen större erfarenhet av minisar. Handlar mest terminen och enskilda aktier. Nordnet Markets borde vara ett mycket bra alternativ. Dock borde det bli billigare att handla omx-terminen när räntan är inräknad. Nu vet jag inte om det gäller generellt eller courtageklass. Tre affärer åt samma håll under en dag läggs på en nota. Med terminen slipper man knockade instrument eller byte av instrument när hävstången ändrats mycket. Konstant lägga upp nya instrument för long resp. short. Dock krävs det ett standardiserat byte en gång i månaden.
        Last edited by Henric; 2020-07-29, 19:08.

Comment

Ja det är ungefär samma sak jag har kommit fram till. Problemet är bara att dessa mäklare inge har ISK eller KF med svenska förutsättningar och det känns som en fördel man gärna inte ger upp.

Comment

Förstår. Det går att hitta mäklare som accepterar kf och terminen. Blir mycket meck.

Comment

Hur ser kostnaderna ut för XACTs produkter? Eller om det finns någon ETF med vettig omsättning och spegling?

Comment

Ursprungligen postat av favetelinguis Visa inlägg
                ...nyfiken på terminer är för att hitta billigare alternativ för långsiktiga portföljer än mini futures,...
                Hur lång är långsiktig? Terminen förfaller ju varje månad och måste bytas (rullas) till nästa termin. För att handla terminen måste man skriva på ansökningar om belåningsavtal mm och skicka till Nordnet. Därefter gör Nordnet en kreditupplysning på kunden och om allt är OK så får man börja att handla. Detta skall ske per depå man önskar att använda för terminshandeln.

Säkerhetskravet dvs det belopp som låses i depån varierar beroende på börsens volatilitet mellan säg 11000 och 32000:- per kontrakt om 100 enheter.
                100 enheter just nu motsvarar 1755*100= 175500 :- Aktuellt säkerhetskrav är 30404 :- Om depån bara innehåller depåbeloppet blir hävstången 175500/30404 = 5.77 gånger.
                Säkerhetskravet är dynamisk och kan alltså variera under innehavstiden av kontraktet. För att ha lite marginal bör man ha ett saldo som är dubbla säkerhetskravet.

mvh
                Bertil

Comment

Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                  Förstår. Det går att hitta mäklare som accepterar kf och terminen. Blir mycket meck.
                  Tror inte att man kan ha terminen i en KF. Däremot går det utmärkt i en ISK.

mvh
                  Bertil

Comment

Ursprungligen postat av walle Visa inlägg
                    Hur ser kostnaderna ut för XACTs produkter? Eller om det finns någon ETF med vettig omsättning och spegling?
                    Dessa är helt ok. Lite hög spread emellanåt. Särskilt när det rör på sig och i jämförelse med amerikanska eft:er. Vanligt courtage. Begränsat utbud.

Lite off track. Jag byggde en trendmodell där jag skulle använda xtracker i SEK. Sparade kurser under längre tid för att automatisk exportera b och s för att sedan omvandla till EOD. När allt skulle sjösättas drog sig xtrackers ur alla SEK-produkter. Liknande sak hände när det blev förbjudet att handla ca 4000 bra och billiga etf:er i USA. Vet ej när jag orkar ge min in igen.

Comment

Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
                      Tror inte att man kan ha terminen i en KF. Däremot går det utmärkt i en ISK.

mvh
                      Bertil
                      Jo, om mäklaren accepterar en utländsk kapitalförsäkring där terminer handlas.

Comment

Vet ni vart man kan köpa OMXS30 terminens historiska data (jag är medveten att man måste slå samma varje månads data)? Jag är ändå sugen att prova att bygga en modell kring den just för att förstå bättre all den litteratur om futures som man oundviklingen stöter på när man läser amerikanska trading böcker.

http://www.nasdaqomxnordic.com/ hittar jag ingen nedladning av EOD data likt den man kan få på index etc. Osäker vilka dataleverantörer som kan ha denna typ av data för svenska instrument för en rimlig peng.

Comment

Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                          Dessa är helt ok. Lite hög spread emellanåt. Särskilt när det rör på sig och i jämförelse med amerikanska eft:er. Vanligt courtage. Begränsat utbud.

Lite off track. Jag byggde en trendmodell där jag skulle använda xtracker i SEK. Sparade kurser under längre tid för att automatisk exportera b och s för att sedan omvandla till EOD. När allt skulle sjösättas drog sig xtrackers ur alla SEK-produkter. Liknande sak hände när det blev förbjudet att handla ca 4000 bra och billiga etf:er i USA. Vet ej när jag orkar ge min in igen.
                          Det var väl när MIFID2 kom? Jag hade några intressanta ETFer som jag övervakade och funderade på. Riktigt trist att det blev som det blev. Typiskt att dom drog sig ur.

Tänker att för en långsiktig modell så borde xacts produkter vara attraktiva? Om man är ute efter exponering mot omxs30 index/termin. Vet inte vad dom har för årsavgift men bör inte vara allt för dyr.

Comment

Ursprungligen postat av favetelinguis Visa inlägg
                            Vet ni vart man kan köpa OMXS30 terminens historiska data (jag är medveten att man måste slå samma varje månads data)? Jag är ändå sugen att prova att bygga en modell kring den just för att förstå bättre all den litteratur om futures som man oundviklingen stöter på när man läser amerikanska trading böcker.

http://www.nasdaqomxnordic.com/ hittar jag ingen nedladning av EOD data likt den man kan få på index etc. Osäker vilka dataleverantörer som kan ha denna typ av data för svenska instrument för en rimlig peng.
                            AT bör ha historisk data på en hel del terminer bakåt? IG bör ha också? Jag tror dock inte att du kan lyfta ur det datat för bruk i tredjepartsapp.

Comment

Normalt finns det en sammansatt termin där olika förfall länkas. I gamla versioner av AT gick det att bygga e egen sammansatt. Oavsett om det finns måste olika förfall länkas ihop och hur man hanterar det finns det många uppfattningar om. Även om du hittar en sammansatt finns det ingen möjlighet att importera tick data, bara EOD.
                              Se upp för gammal terminsdata. Av egen erfarenhet.

Det går att simulera med många terminer samtidigt. Man får styra med datum och tvinga till terminsbyte om position finns senast torsdagen dagen innan förfall. Det kan bli tungt, men faktiskt det mest rättvisa. Dock går det inte att analysera längre trender. OMX-terminen avviker inte särskilt mycket från index och längre trender bordet gå att analysera med index som extra objekt.

Comment

Working...
                              X