Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kursfeed USA aktier

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kursfeed USA aktier

Hej,

Jag försökte få kursinsamling igång för en rad amerikanska aktier (apple, fb, microsoft m.fl.), men den verkar inte ta emot data. Om jag kollar i grundinställningar för e.g. apple finns det ett instrument "AAPL(19)" med kryss i "Med i mastertabel och får kurser". Ändå är alla aktier i NQ100-listan gråa och sista datum för kurser mitten av juli.
    Är det något jag missar man ska aktivera för att få kurser från USA?
    Fördröjning på 15 min är inget problem. Syftet är långsamma aktiestrategier.

/Bo

Det stämmer, du behöver aktivera kursfeed hos Nordnet för Nordamerika. Du hittar den via Mina sidor > Avtal och abonnemang (inloggat läge hos Nordnet).
    Det är Realtid aktier utan orderdjup som behöver aktiveras.

Starta om Autotrader efteråt så att ny inloggning görs för att programmet ska "få reda" på den nya feeden.

Comment

Tack Rikard, den verkar dock vara aktiverat redan. Jag startade om autotrader men det syns fortfarande inga kurser. Den borde väl ticka igång 15:45? Är det korrekt att apple heter aapl(19) eller tittar jag på fel lista?

Comment

Hm, det skulle i så fall vara om det är gamla identifiers. Gör en listsökning på Nasdaq100-listan och kryssa bort ”Lämna redan upplagda orörda”, så skrivs allt in på nytt. Starta om efteråt så ska feeden starta.

Comment

Det blev inte mycket bättre .
          Instansen är begränsat till ett fåtal aktier. På kvällen verkar jag till att få omstart för att autotrader bara hittar heartbeart signal från nordnet.
          På alla amerikanska aktier får jag följande rad i deblog.txt efter varje omstart:
          Kod:
          2020-08-14 21:35:38.831 "err", "data":{"msg":"Not authorized.", "cmd":{"cmd":"subscribe","args":{"t":"price","i":"AAPL","m":19}}}
          2020-08-14 21:35:38.831 "err", "data":{"msg":"Not authorized.", "cmd":{"cmd":"subscribe","args":{"t":"depth","i":"AAPL","m":19}}}
          Jag har testat med "Underhålla kursdata" och där går det att ladda ner historik för vissa av aktierna.

Comment

Bra detektivjobb! Jag gissar på att feeden ändå inte är igång, det förklarar både ”not authorized” och omstart pga endast heart beat. Är feeden aktiverad på det Nordnetkonto som är satt som förvalt konto?

Comment

Det är ett aktie/fond depå som är förvalt. Den har både autotrader realtime samt USA med flera aktiverat. Ska man ange förvalt konto nånstans i autotrader också?

Comment

Inget behöver anges i AT men däremot måste feeden vara aktiv på förvalt konto hos NN.

Comment

Ok, men då tycker jag det borde funka . Förvalt konto har "USA Aktier utan orderdjup (15 min. fördröjt) " aktiv enlight sidan "Avtal och abonnemang" på nordnet. Finns det något annat sätt att kolla om feed:en är aktiv eller ska jag kolla med nordnet's support?

Comment

Njae, det är fel feed då. Det ska vara realtidsfeeden.

Comment

Ahaa det förklarar ju saken . Jag ska läsa vad du faktisk skrev i ett tidigare inlägg .
                      Det går alltså inte att handla USA aktier i Autotrader utan att köpa realtidsfeed?

Comment

Det funkar lustigt nog med rätt feed. Tack för tålamodet .

Finns det ett sätt att handla USA aktier i autotrader utan realtime-feed om man bara ska uppdatera portföljen nån gång i månaden? På avtal & abonnemang ser jag det finns en option "Realtidssnapshots USA" som är gratis - men det funkar kanske bara när man handlar direkt på nordnet?

Comment

Finemang!

Njae, det går i princip att lägga order utan realtidsfeed, men bara om man vet priset. Och det gör man ju troligen inte utan feeden.

Comment

Working...
                          X