Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kalkylforskarens gränser

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kalkylforskarens gränser

    Hejsan!

    Jag har under senare tid använt kalkylforskaren relativt ofta som ett sätt att välja akter för olika algosar. Det är ett smidigt sätt att jämföra ett stort antal aktier enligt specifika villkor. Jag har under en tid kört med ca 2300 olika instrument och det har fungerat. Dock har AT alltid kraschat första gången jag kört en kalkyl men efter en omstart har det fungerat.

    Nu testade jag en lite utökad lista på 2378 instrument och då får jag krascher även efter omstart och jag lyckas inte få ut något resultat.

    Någon idé om vad som hänt? Har jag nått någon övre gräns av något slag?

    Mvh,
    Anders

  • #2
    Det är minnet som fylls. Beroende på hur mycket data kalkylscripten använder (främst hur långt bakåt de tittar) multiplicerat med antal instrument osv. Hur mycket RAM har datorn?

    Comment


    • #3
      Datorn har 16GB.

      Comment


      • #4
        Jag försökte kolla mha TaskManager hur mycket som allokeras. AT hade ca 1.1 GB innan jag öppnade kalkylforskaren. Det syntes ingen förändring i det värdet innan den krachade. Men kanske inte TaskManagern visar allt...

        Comment


        • #5
          Ok, kan vara Windows som inte tillåter att allt används, men det är garanterat antal instrument som bråkar. Går det att reducera på nåt sätt?

          Comment


          • #6
            Jo, det skulle kunna gå att dela upp körningen och sen via någon form av skript slå ihop resultaten. Bör inte vara alltför svårt tack vare att copy-paste fungerar bra från kalkylresultaten. Jag gör redan en del "post processing" mha python skripts som ju är bra på att hantera listor och csv filer och sånt.

            Får testa det!

            Mvh,
            Anders

            Comment

            Working...
            X