Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan inte koppla upp mig mot VPSen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kan inte koppla upp mig mot VPSen

Hej, när jag skall ansluta till VPSen med appen fjärrskrivbord (samma inställningar som funkade igår) får jag felmeddelandet "ett internt fel har uppstått"
    Tacksam för hjälp hur jag tar mig vidare.

Vänligen

Anders

Det är en pågående DOS-attack, så bara mycket trafik helt enkelt. Brukar gå att komma in om man ligger på och gör 20-30 försök.

Comment

Ok tack för infon.

Comment

Har haft samma problem dom senaste dagarna.
        OCH det är inte OK.
        Anslutning ska ske direkt och inte efter 20-30 försök.
        Vad görs för att säkerställa och undvika detta framöver?

Comment

Det är tyvärr inte mycket som kan göras när någon "knackar på" VPSernas IP-adresser utifrån. Det är DOS-attacker som testar sig fram på IP-adress efter adress, det brukar pågå allt från några minuter till några timmar och kommer i omgångar. Det kan vara lugnt i veckor och månader mellan.

Vilken leverantör av VPS kör du?

Comment

VPSen ligger hos GleSYS.

Comment

OK, då ligger det i samma IP-range som vi andra som också sett mycket trafik senaste dagarna.

Comment

Är trafiken pga att någon försöker krascha deras server eller pga att dom har många användare som vill logga in samtidigt?

Comment

Det är sannolikt hacker-nätverk som letar efter VPSer som är lätta att hacka sig in i. Det brukar vara automatiserade attacker där stora områden av IP-adresser scannas av etc. Det är alltså riktat direkt på varje enskild IP-adress, så inget generellt mot någon enskild VPS-leverantör. Alla råkar ut för det titt som tätt. Det viktiga är att ha ett långt lösenord. Det finns också andra skyddsmekanismer som VPS-operatörerna vidtar, en av dem är just att felkoden visas för att fördröja nästa möjliga inloggningsförsök. Det minskar risken att bli hackad.

Vill man hålla kolla på driftstatus just hos GleSYS finns deras sida här: https://status.glesys.com/?_ga=2.185...443.1610528690

Comment

Jag rekommenderar även att sätta begränsning till RDP till din egen ip-adress. Då kommer du blocka alla försök till intrång i brandväggen.
                    AlgoPal - Emotionless Trading - Hyr ut våra tradingalgoritmer för Autostock via algopal.com

Comment

1. Windows Firewall with Advanced Security (du kan söka efter det under Start)
                      2. Inbound Rules
                      3. Leta upp
                      - Remote Desktop - User Mode (TCP-IN)
                      - Remote Desktop - User Mode (UDP-In)
                      4. Editera dem och gå till "Scope"
                      5. Lägg in din externa IP-adress (som du kan hitta på https://www.myip.com/)

Att tänka på är att om du inte har fast ip-adress hos din ISP, så kan den ändras.
                      Du kan sätta en range i Remote IP adress, och oftast har ens ISP en range man kan läsa ut enkelt. Typ 45.173.X.X

Skulle din IP-adress ändras och du är blockad på RDP så kan du använda Glesys admin och koppla upp via VNC, och på så sätt uppdatera till ny ip-adress.

Med denna enkla settings ökar du säkerheten supermycket på din VPS och slipper merparten av alla attacker.
                      AlgoPal - Emotionless Trading - Hyr ut våra tradingalgoritmer för Autostock via algopal.com

Comment

Working...
                      X