Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ETP Link Spontanköper

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • ETP Link Spontanköper

    Hejsan!

    Jag har sett ett problem med PC Link/ETP Link senaste månaderna som jag inte blir klok på. Den verkar spontanköpa vissa aktier. Det som händer är något i den här stilen:
    - En aktie har haft ETP Link kopplat på skarpa kontot + PC Link och en annan ordermodell kopplade på ett par olika testkonton.
    - Handel har skett på testkontona som replikerats snyggt och prydligt till dett skarpa kontot.
    - Jag har sen kopplat bort ordermodellerna och PC Link och nollställt all indata för aktien på ETT testkonto. De andra är dock fortfarande kopplade.
    - Lite senare, t.ex. kanske efter en dag eller så har plötsligt ETP Link köpt aktien igen skarpt utan någon trigger på något av testkontona.

    Nu är AT i ett läge där inget av testkontona har aktien men den finns i skarpa kontot. Jag har testat att sälja den på skarpa kontot men då kommer ETP Link att köpa tillbaks den direkt.

    Antalet som köps verkar vara exakt det antal som senast handlades triggat från det testkonto som nu är bortkopplat. I alla fall de två senaste gångerna det här har skett verkar det stämma.

    Några idéer om hur jag kan:
    - korrigera det här när det har hänt
    - undvika att jag hamnar i den här situationen?

    Mvh,
    Anders

  • #2
    Det som kan hända är att värden ligger kvar i celler som används av PC Link. Det bästa sättet att koppla loss är att först stänga positionen manuellt på testkontot, därefter koppla loss PC Link samt ta bort det kontonumret i listan i PC-link-scriptet. Kolla också så att inget kontnr finns i listan i PC link som den inte är ansluten till.

    Annars kan man alltid rensa alla globala celler genom att byta filen de ligger i:

    www.autostock.se/download/?FILE_ID=fbinet.gv1

    som ligger i c:/programdata/autotraderbas

    Gör det med programmet avstängt. När det startas upp igen tar det någon minut så bör allt synkas korrekt.

    Comment


    • #3
      Testade att kopiera in en ny fbinet.gv1 och starta om. Fungerade fint. Fixade de problem som jag kände till (och ett jag hade missat.

      Finns det något att tänka på för att undvika att det händer igen? Jag är ganska säker på att problemet dök upp när jag skulle koppla bort PC Link och en ordermodell på ett test konto där jag hade ett innehav av aktien. I det här fallet följde jag stegen:
      - Sålde innehavet på testkontot manuellt.
      - Väntade tills ETP Link hade sålt på det skarpa kontot
      - Kopplade bort PC Link och ordermodellen på test konto.

      Finns det t.ex. någon tidsperiod att tänka på innan jag kopplar bort PC Link efter att försäljningen synkat? Kanske vänta 10 min eller något?

      Mvh,
      Anders

      Comment


      • #4
        Har samma bekymmer, ETP Link tycker att jag skall ha en position men jag har inget på testkontot.

        Om man kör reset av globala celler, vad händer med alla öppna positioner man har? kommer det säljas av och köpas om vid omstarten?

        Comment


        • #5
          Det vi noterat är att PC Link är känslig för att ha konton angivna i listan som den inte är kopplad till. Om det varit så kan värden hamna i celler där de inte var tänkta, och nettot blir fel. Lösningen är att dubbelkolla att PC Link endast är ansluten till konton som finns angivna i listan, och vice versa - dvs konton i listan inte är angivna utan PC Link-koppling.
          När det är kollat kan man nolla globala celler, enklast genom att byta ut filen:

          www.autostock.se/download/?FILE_ID=fbinet.gv1

          som ligger i c:/programdata/autotraderbas

          Då nollas allt som har med globala celler att göra, och risken är stor att positioner säljs för att därefter köpas tillbaka igen.

          Vi håller på att testa en lösning i PC Link som bör blockera skrivning om kontot inte hittas i listan osv.

          Comment


          • #6
            Ok kanon,

            En alternativ lösning är väl att byta ut PC Link ID samt ETP Link ID på tillgången och Minin (ev byta ut mini med)?, sen sälja av den minin som ligger fel och notera att utbytt ID är kapputt.

            Comment


            • #7
              Jo det funkar oxå.

              Comment

              Working...
              X