Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

GetGvar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• GetGvar?

Vad är skillnaden på funktion för GetGvar och GetVal? Jag anser inte att det framgår på ett tydligt vis i scriptdokumentationen.

De går absolut att förbättra dokumentationen kring celler. Men så här ligger det till:

"Lokala" celler 0-9 (skrivs med RetVal() och läses med GetVal() ) är unika per script, så dessa har ingen koppling mellan script eller andra instrument/konton. Tanken är att de används inom ett och samma script för att tex räkna varv i en loop, som celler för Draw osv. Det finns en möjlighet att lagra värden från cell 0-4 tillsammans med transaktioner (syns i Loggade lokala ordertransaktioner). För att läsa ut värden från cell 0-4 från senaste transaktion används LastTrade(B,0-4) för köptransar och LastTrade(S,0-4) för säljtransar.

Globala celler 10-799 och 1000-9999 (skrivs med SetGVarIf() och läses med GetGvar() ), är inte konto- eller instrumentunika. Värdet lagras på disk tills det ändras av script. Dessa celler kan användas för att flytta information mellan script tex, tex i samband med ranking av aktier.

Comment

Tänkte organisera om mitt användande av globala celler lite men får inte helt ihop det vilka som faktiskt går att använda. (Tänker inte på vilka som är upptagna av andra script utan vilka som rent tekniskt går att läsa/skriva till i en installation med enbart egna script)

Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
      Globala celler 10-799 och 1000-9999 (skrivs med SetGVarIf() och läses med GetGvar() ), är inte konto- eller instrumentunika. Värdet lagras på disk tills det ändras av script. Dessa celler kan användas för att flytta information mellan script tex, tex i samband med ranking av aktier.
      Enligt scriptreferensen
      SetGvarIf "Parameter 2: Minnesplats 0-899"
      Eget test via kalkylforskaren
      SetGvarIf(1337,1,1)
      SetGvarIf(1337,800,1)
      SetGvarIf(1337,999,1)
      SetGvarIf(1337,9999,1)
      GetGvar(1) => 1337 OK
      GetGvar(800) => 1337 OK
      GetGvar(999) => 0 FEL
      GetGvar(9999) => 0 FEL
      Observerar även att officella ETP link använder vissa celler i 8xx serien.

Så för att summera många olika sanningar. Exempelvis funkar cell 1 enligt scriptreferens och mitt eget test men inte enligt ditt inlägg Rikards. Samtidigt anger du cell 9999 som inte funkar enligt mitt test eller scriptreferens.

Finns det nån definitivt vattentåligt komplett svar vilka globala celler man rent tekniskt kan använda

Comment

Getgvar()-celler är numrerade 10-899, samt 1010 - 9999.

Celler 0-9 är lokala celler (typ som används av Draw, Retval osv).

Celler i 900-serien är webbceller, dvs de kan inte skrivas med SetGvarIf().

Comment

Working...
        X