Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Easy Forex

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Easy Forex

    Hej
    Här sugen på att börja köra Esay Forex och hade därför några frågor:

    Hur mkt dagsupplöst data bakåt i tiden behövs?

    Vilken lista i autostock (Start ==> Listfönster) ska man leta efter lämpliga kandidater tex minis för att handla med i denna strategi. Kollade under Forex men den var tom, vad behöver jag uppdatera / hämta hem?

    Hur justeras paritet? behöver man göra precis som för dax minifutures, dvs justera både för valutakurs och multiplier?

  • #2
    Det finns inga Nordnet markets-instrument för valuta så det blir inte courtagefritt.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av DJ_Trader Visa inlägg
      Hej
      Här sugen på att börja köra Esay Forex och hade därför några frågor:

      Hur mkt dagsupplöst data bakåt i tiden behövs?

      Vilken lista i autostock (Start ==> Listfönster) ska man leta efter lämpliga kandidater tex minis för att handla med i denna strategi. Kollade under Forex men den var tom, vad behöver jag uppdatera / hämta hem?

      Hur justeras paritet? behöver man göra precis som för dax minifutures, dvs justera både för valutakurs och multiplier?

      Vi rekommenderar att man laddar ner från 2012, så ca 2000 dagar bakåt från nu. Det tar tid eftersom FX-data är väldigt tight med många tick. Lämpliga minis i dagsläget finns hos de andra emittenterna, det blir visserligen courtage då men genomsnittsvinsten per trade är hög så inga problem. Nordnet släpper valuta-minis under Q3.
      Om listan Forex är tom behöver den aktiveras för kursinsamling i Inställningar > Anpassa kursinsamling. Paritet och Multiplier beror på vilka minis man använder, men vi har skrivit lite om det på EasyForex-sidan: http://www.autostock.se/strategier/n...ess/easy-forex

      Comment


      • #4
        Ok, då har jag lite bättre koll.

        Har i dagsläget kursinsamling för ca 1500 instrument 300 börsdagar bakåt i tiden.
        Hur gör jag om jag vill samla in kursdata 2000dagar bakåt i tiden för endast Forex?

        Kan jag avmarkera alla instrument som jag har idag, sedan kryssa i endast Forex och ställa in 2000 dagar bakåt och börja samla in. När detta är klart markerar jag alla mina tidigare instrument + Forex och ändrar tillbaka till 300 dagar. Skulle det fungera?
        jag vill alltså ha 2000 dagar data för Forex men bara 300 för övriga, är det möjligt att lösa det enl ovanst procedur?

        Comment


        • #5
          Det går fint att avmarkera alla listor du inte vill hämta i Starta > Underhåll kursdatabaser och bara kryssa för Forex tex. Urvalet i den dialogen rör bara laddning av historik. All live-insamling ligger i Inställningar > Anpassa kursinsamling. Den behöver man inte ändra något på för att ladda historik.


          Comment


          • #6
            Hej
            Håller på att hitta ett lämpligt instrument för min EasyForex handel USD/SEK
            När jag kollar i Forex listan hittar jag t.ex instrumentet: XXR-USDSEK-SPOT.
            Hur gör jag om jag vill ta reda på:
            -Vilken vaulta instrumentet är emitterat i, när jag kollar under fliken Grunddata står det valuta:IDX, vad menas med detta?
            -Hur tar jag reda på kostnaden för instrumentet?
            Har hört att man måste tänka på spread (Mått på kostnad = spread i procent dividerat med hävstång) Men behöver jag inte ta hänsyn till finansieringsräntan också även om den bara påverkar stoplossen? Behöver ju inte veta den exakta kostnaden, vad är isf viktigast att titta på?

            Comment


            • #7
              Xxr-usdsek är själva feeden, alltså inget handelsbart instrument. Det finns minis för valutor hos BNP, Commerzbank m fl och Nordnet planerar släppa sina valutaminis under Q3.

              För att enkelt se detaljerna om en upplagd mini, klicka Enter och välj InstrumentInfo.

              Comment


              • #8
                Ok, då börjar jag förstå.
                Då kopplar jag alltså ordermodellerna till feeden och checkar in en mini som jag lagt upp på egen hand?

                Dehär med kostnaderna för mini, är metoden: "Mått på kostnad = spread i procent dividerat med hävstång" ett hyffsat bar sätt när man jämför lämpliga minis?

                Comment


                • #9
                  Det bör gälla även här ja.

                  Comment


                  • #10
                    Ok för att sammanfatta det hela så jag vet att jag tänkt rätt i grova drag:
                    Jag vill handla valutaparet USDSEK med EasyForex modellen
                    1. Jag ser till att samla in data för XXR-USDSEK-SPOT feeden 2000 dagar bakåt
                    2. EasyForex ordermodeller (short och kort) kopplas till feeden XXR-USDSEK-SPOT
                    3. checkar in önskade minis t.ex. en short och en long för USDSEK och gör anpassningar för valuta (multiplier alt justerar kontostorlek efter instrumentets paritet)

                    Är det rätt uppfattat eller har jag missat något?

                    Var dessutom svårt hat hitta en short och en long som matchar varandra hyffsat hävstångsmässigt men det kanske inte spelar någon roll om jag förstått det rätt?

                    Comment


                    • #11
                      Nästan rätt, lite förtydligande nedan.

                      1. Du behöver inte ladda 2000 dagar för skarp handel, det räcker med 250. För simulering däremot ca 2000.

                      2. Japp, på ett fiktivt konto.
                      3. Anslut ETP Link trigger som script till XXR-USDSEK-SPOT på det fiktiva kontot. Klicka ENTER och ange önskat ETP ID. Byt till skarpa kontot i menyn och klicka ENTER på minifutures och ange samma ETP ID.

                      Hävstången spelar i sig ingen roll för resultatet eftersom replikeringsmetoden används.

                      Comment


                      • #12
                        På skarpa kontot måste jag ansluta etp link mini short och long oskså eller räcker det med easy forex och etp link trigger modellerna som är kopplade på det fiktiva kontot?

                        Comment


                        • #13
                          Det stämmer, på skarpa kontot är det ETP Link-modellerna som ska handla minifutures.

                          Lite mer info om ETP Link i en tidigare öppen NAS-lektion: https://www.youtube.com/watch?v=MPQu...ature=youtu.be

                          Comment


                          • #14
                            Någon som fick long på usdjpy den 28:e februari?

                            Comment


                            • #15
                              Stämmer fint!
                              Attached Files

                              Comment

                              Working...
                              X