Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Intradag ==> Swing & Trend

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Intradag ==> Swing & Trend

    Hej
    NASHenke Tvittrade ganska nyligen att han balanserar om sin portfölj något från Intradag till Swing och Trend pga portföljanalysen.

    -Vilka Swing och Trend strategier i NAS och free är nu lämpliga att öka i?

    -Vad menas med portföljanalysen, vad ska man kolla på för att veta om det är dags att vikta om något från intradag till trend och swing? Har det med volym och volla att göra eller vad har t.ex. Henke kollat på för faktorer?

  • #2
    Nja, det var daytrading på just OMX han viktade ned eftersom OMX knappt har någon volla kvar. DAX däremot går utmärkt att daytrada.

    Comment


    • #3
      Låter ju vettigt att vikta om från daytrading på OMXS30 i rådande handelsklimat, men ännu bättre om strategin kan hantera det på egen hand. Själv har jag inte fått någon skarp trigg på min OMX daytrading sedan 26/2.
      mvh
      Bertil

      Comment


      • #4
        Känns generellt som att DAX är mer tacksam för daytrading även fast man kan få sig en snyting. Kanske inte så konstigt att formationer verkar fungera bättre på DAX än OMX, tysken har något fler spelare. Har själv viktat över mer mot DAX.

        Comment


        • #5
          Jag har en egen portföljanalys för att se vad jag ska kombinera ihop för saker. Är en jäkel på excel (har varit analytiker, controler etc sedan 1995).

          Jag gör om övningen 1 gång per år. Anledningen till omviktningen är att OMX har säckat ihop helt som trejding index. Modellerna har filter mm men känns som OMX förändras strukturellt. Dessutom har en del modeller säckat ihop en del.

          Comment


          • #6
            Är helt iskall när jag gör denna analys. Spelar ingen roll hur mycket tid och kärlek jag har lagt till modellerna. Det är tungt att stänga ner mycket men det gäller att vara systematisk och utan känslor i sådana här lägen.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av HenrikSyst Visa inlägg
              Jag har en egen portföljanalys för att se vad jag ska kombinera ihop för saker. Är en jäkel på excel (har varit analytiker, controler etc sedan 1995).

              Jag gör om övningen 1 gång per år. Anledningen till omviktningen är att OMX har säckat ihop helt som trejding index. Modellerna har filter mm men känns som OMX förändras strukturellt. Dessutom har en del modeller säckat ihop en del.
              Omviktning kan ju vara både mellan strategier och instrument. Lite off topic, men omviktning pga aktuellt marknadsklimat har ju att göra med strategiutveckling. Själv menar jag ju att det viktiga är hur en strategi presterat de senaste 12-18 månaderna och att man ofta skall optimera om för att den senaste utvecklingen skall vara bra. Andra menar att man skall utveckla en strategi för att den skall gå bra över de senaste 10 åren för att den skall vara robust och inte stirra sig blind på de senaste månadernas utveckling.

              mvh
              Bertil

              (Är själv rätt kass på makron i excel )

              Comment


              • #8
                Utan hänsyn till omviktningen ovan. En av de svåraste och intressantaste aspekterna. Det finns för- och nackdelar med båda metoderna. Tex Raptor, som de flesta känner till, hade en tung period 2017-2018. Därefter har den nått all time high. Om man hade pillat på modellen för att den gått sämre en tid kanske den inte skulle ha nått samma resultat. En faktor som avgör är hur många modeller som körs parallellt. Kör man tex 10st och byter ut eller ändrar en blir effekten liten. Om en eller två körs blir det en radikal förändring.

                Edit: Bra timing! Såg att Raptor precis har uppdaterats och gick back i april. Syftet var bara ett praktiskt exempel.
                Last edited by Henric; 2019-05-02, 18:05.

                Comment


                • #9
                  Jag kör ca 20

                  Comment

                  Working...
                  X