Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Larmande script:ANALYS "........"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Larmande script:ANALYS "........"

    Lasse!

    Jag har lagt in script enl nedan:

    KÖP
    RSInu:=rsi(14)
    översålt:=LT(LLV(RSInu,3),-10)
    RSIupp:=Lt(HhvBars(Rsi(14),2),1)
    mednu:=mov(c,10,s)
    meddå:=mov(ref(c,-1),10,s)
    Medupp:=GT(mednu,meddå)
    senastupp:=GE(c,ref(c,-1))
    del2:=AND(översålt,medupp)
    del3:=AND(del2,senastupp)
    del4:=AND(del3,RSIupp)
    i30(mult(15,del4))

    SÄLJ
    RSInu:=rsi(14)
    överköpt:=GT(HHV(RSInu,3),10)
    RSIned:=Lt(LlvBars(Rsi(14),2),1)
    mednu:=mov(c,4,s)
    meddå:=mov(ref(c,1),4,s)
    medned:=LT(mednu,meddå)
    senastner:=LE(C,ref(C,-1))
    del2:=AND(överköpt,medned)
    del3:=AND(del2,senastner)
    del4:=AND(del3,RSIned)
    i15(mult(10,del4))

    och kopplat på automatlarm på ett flertal papper och får då upp ett antal larm typ ANALYS ".......". Dessa larm kommer upp långt tidigare än flaggorna enligt scripten, i bland till synes utan koppling till om scriptet borde larma eller ej.

    11:01 ANALYS "*Sälj I-day kort medelvärde 4 per, överköpt hög RSI 10, TEST VOLV B" kurs 172.0000
    11:01 ANALYS "*Sälj I-day kort medelvärde 4 per, överköpt hög RSI 10, TEST ELUX B" kurs 180.0000
    11:01 ANALYS "*Sälj I-day kort medelvärde 4 per, överköpt hög RSI 10, TEST AVPO" kurs 45.3000
    12:01 ANALYS "*Sälj I-day kort medelvärde 4 per, överköpt hög RSI 10, TEST ELUX B" kurs 179.0000
    12:16 ANALYS "*Sälj I-day kort medelvärde 4 per, överköpt hög RSI 10, TEST AVPO" kurs 45.4000
    12:31 ANALYS "*Sälj I-day kort medelvärde 4 per, överköpt hög RSI 10, TEST ELUX B" kurs 179.5000
    13:16 ANALYS "*Sälj I-day kort medelvärde 4 per, överköpt hög RSI 10, TEST ELUX B" kurs 178.5000
    13:16 ANALYS "*Sälj I-day kort medelvärde 4 per, överköpt hög RSI 10, TEST ENRO" kurs 75.0000
    13:31 HÖGSTA kurs passerad för BURE(30.9000)
    14:01 ANALYS "*Sälj I-day kort medelvärde 4 per, överköpt hög RSI 10, TEST SSAB A" kurs 110.5000
    14:01 ANALYS "*Sälj I-day kort medelvärde 4 per, överköpt hög RSI 10, TEST ENRO" kurs 75.0000
    15:31 ANALYS "*Sälj I-day kort medelvärde 4 per, överköpt hög RSI 10, TEST SKF B" kurs 234.5000
    16:46 ANALYS "*Sälj I-day kort medelvärde 4 per, överköpt hög RSI 10, TEST ELUX B" kurs 179.0000
    16:46 ANALYS "g) Flytande stop loss1 ENRO" kurs 75.5000
    17:01 ANALYS "*Sälj I-day kort medelvärde 4 per, överköpt hög RSI 10, TEST VOLV B" kurs 175.0000
    17:16 ANALYS "*Sälj I-day kort medelvärde 4 per, överköpt hög RSI 10, TEST ELUX B" kurs 179.0000
    17:16 ANALYS "*Sälj I-day kort medelvärde 4 per, överköpt hög RSI 10, TEST AVPO" kurs 45.5000

    Flytande stop loss larmet 16:46 på 75,5 borde inta ha dragit förrän på 73 c:a 4% under.



    Hälsn.
    Hans
    HMS

  • #2
    1. Sälj-script per 15-minuters intraday betyder ju att close varierar och bildar s a s stapeln under 15 minuter.

    Det troliga är att staplarna finns där just när larmet går. Villkoren kan ju vara uppfyllda när som helst under 16-minuter så går larmet. Men villkoren kanske inte är uppfyllda när 15-minutersperioden är slut och det värdet Close stannar på.

    2. Du har märkt stoploss-scriptet med 'g)' vilket brukar betyda graf eller kurva. Du avslöjar inte vad det scriptet innehåller. Det måste innehålla en test på slutet. En kurva kan larma när som helst, eller borde göra det hela tiden egentligen.

    Tänk på att titta på diagrammet per 15 minuter för att få överenstämmelse mellan ev. kurvor och den upplösning scriptet jobbar i.

    Comment


    • #3
      Lasse!
      Stp Loss scriptet ser ut så här:

      nivå:=0.960
      bakåt:=300
      start:=if(ge(d,LastTrade(b,d)),h,0)
      max:=hhv(start,bakåt)
      mingräns:=mult(max,nivå)
      innehav:=GT(portfolio(V),0)
      i1(mult(innehav,mingräns))

      Hans
      HMS

      Comment


      • #4
        Lasse!

        Jag förmodar således att när man kör vinstrapporten på ett ppr värden enligt "Analys...." används, inte de när flagga visas??

        Hälsn
        Hans
        HMS

        Comment


        • #5
          Hej Hans

          Scriptet för stoploss innehåller ingen test alls.

          Så fort du har ett innehav så borde detta ge SANT ut och larma. Så lägg ingen autobevakning på detta scriptet.

          Modifiera t.ex enligt detta:

          nivå:=0.960
          bakåt:=300
          start:=if(ge(d,LastTrade(b,d)),h,0)
          max:=hhv(start,bakåt)
          mingräns:=mult(max,nivå)
          innehav:=GT(portfolio(V),0)
          undergräns:=le(l,mingräns)
          i1(and(innehav,undergräns))

          Jag testar att Low för perioden varit under eller lika med gränsnivån -4% som du valt.

          Jag ändrade också så multiplikationen försvann. Den konstruktioner är olycklig eftersom den bygger på att 'innehav' blir 1.00000000000000 vilket inte är säkert. Logiska funktioner räcker att de ger värde skiljt från noll för att vara SANT. Om t.ex nivån blir 73 kronor som det borde gå under och du multiplicerar med 1.001 så multipliceras felet med 73 och nivån.

          Därför har jag lagt en logisk test som AND() på slutet.

          Comment


          • #6
            Din sista fråga?

            Jag förstår inte frågan.

            Comment


            • #7
              Invärden för vinstrapportberäkning

              Lasse!

              Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta. Vad jag försökte säga var:

              Enligt Din förklaring ovan baseras sig "Analys..." värdena på minutkurser och att flagga drar på kursen vid insamlingstillfället , i mitt fall var 15e minut, om värdet då stämmmer med scriptvillkoren.
              En autoorder utlöses uppenbarligen av anaylsvärdet. Gäller detta även för indata i vinstrapporten?

              Hälsn
              Hans
              HMS

              Comment


              • #8
                Lika dunkelt är jag rädd.

                Men om vi tar det jag tror du frågar om.

                Problemet att du fick larm på 'g)'-märkta scriptet vara att det levererar kursnivåer hela tiden. Scriptet innehöll inget test, dvs något som kan tolkas som JA eller NEJ, SANT eller FALSK osv.

                Att du fick larm "ANALYS..." berodde på att du kryssat för Autobevaka för detta scriptet. Så fort du hade ett innehav, vilket testades i scriptet så fick du larm säkert. Detta för att scriptet då levererar kursnivåer istället för bara FALSKT dvs noll, eller SANT dvs värdet skiljt från noll.

                Jag utökade då scriptet med en test så att man testar ifall Low-kursen för perioden varit lägre än stoppnivån.

                För att få meningsfulla resultat i vinstrapporten måste scripten också utföra tester. För även vinstrapporten nöjer sig med värde skiljt från noll för att betrakta scriptet som utlöst.

                En speciell kommentar i sammanhanget dock. Script som innehåller LastTrade()-anropet ger ingen riktigt resultat om det används för backtesting i vinstrapport, eller flaggor heller för den delen.

                Detta för att LastTrade() endast levererar det i verkligen senaste innehavet. Det blir aldrig en dataserie av LastTrade() som sträcker sig bakåt i tiden. Utan reflekterar alltid senaste Köp eller Sälj enbart.

                I detta fallet för ENRO får du värden för senaste innehavet och sista stoppnivån var den löser ut enbart.

                Värt att notera också är att när larm startar med "ANALYS..." så är det bevakade script som löser ut. I händelse av ordermodell som löser ut så blir larmet "ORDER....".

                Comment

                Working...
                X