Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stänga av "försök igen" signal?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Stänga av "försök igen" signal?

    Hej!
    Jag har inte varit inne och pillat särskilt mycket på sistone, men en sak jag upptäckt som händer ibland är att när ett triggerscript skickar en signal att köpa, och köpet går igenom och sedan hinner säljas via t ex en take-profit eller stop-loss signal inom ett visst tidsspann så görs ytterliggare ett köp på samma signal.

    Finns det någon inställning man kan ändra för hur länge autotradern "försöker igen"? Visst kan jag antagligen blocka signalen via någon slags global variabel etc, men känns som ett krångligt sätt, och förhoppningsvis finns det något enklare.

    Kan man ändra någonting i Delay order scriptet kanske? Problemet är att jag kör både långa och korta positioner (omx minifutures med ETP link), så om jag t ex skulle använda en block att jag får inte göra ett köp inom en timme från senaste köpet med lasttrade-funktion i Delay order eller liknande så skulle det ju även blockera att jag köper en lång position inom en timme efter att jag sålt en kort position? Eller har jag missuppfattat hur det fungerar?



  • #2
    Hur lång tid vill du blockera? Man kan mäta tiden ganska enkelt i triggerscriptet från tex senaste köp, eller sälj, och säga att det ska ha gått minst x antal minuter för att få köpa igen:

    gräns:=15
    senaste_köp=lasttrade(b,d)
    minuter_sedan_köp=mult(1440,sub(date(),senaste_köp))
    ok_köpa=gt(minuter_sedan_köp,gräns)


    LastTrade(b,d) returnerar tidstämpeln för senaste köp. Om vi subtraherar det från Date() som är systemtid får vi hur många dygn det gått från köp. Om vi multiplicerar det med 1440 minuter per dygn kan vi enkelt jämföra med "gräns" och få logiskt true om det gått minst tex 15 min.


    Ett annat enklare sätt är att säga att vi ska minst ha kommit in i nästa stapel räknat från den stapel där köp skedde senast:

    gt(d,lasttrade(b,d))



    Comment


    • #3
      Scriptet det gäller är ett i30, och det låter som den lösningen du skriver där man behöver komma in i nästa stapel är vad jag söker, då transaktionshistoriken visar:
      Köp1 - 09.31
      Sälj1 - 09.53
      Köp2 - 09.54 (denna vill jag inte ska hända)

      bör det då räcka alltså att lägga in t ex
      köpvillkor10 = and(köpvillkor9,gt(d,lasttrade(b,d))​)
      sist i scriptet?

      Ett problem som kvarstår är ju att detta även blockar att man kan stänga en position om man "byter håll" inom samma stapel antar jag om jag har samma block i både long- och shortscript? Men det kan jag nog leva med! Känns rätt osannolikt att allt det skulle ske inom 30min.
      .

      Tack så hemskt mycket

      Comment

      Working...
      X