Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stochastic 20 80 senast

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Stochastic 20 80 senast

    Behöver en spark i rätt riktning.
    Har stochastic som en del i ett orderscript.

    I det här exemplet så bryter den 20 underifrån och jag skulle vilja söka bakåt för att hitta om den senast legat under 20 eller över 80.

    Anledningen är att om den bryter 20 underifrån för att i nästa minut bryta ner under 20 och upp igen så är sannolikt trenden nedåtgående och anda brottet av 20 underifrån ska då inte ge en köpsignal. Stochastic måste först "nollas" vid 80+

    Nån idé om hur man hittar var den befann sig senast, första förekomsten av antingen -20 eller +80?

  • #2
    Ok, om jag förstår rätt så vill du testa att stochastic vid senaste brottet upp genom 20 ligger högre än vid förra brottet upp genom 20?

    Comment


    • #3
      Nej, så här menar jag. Det kan ofta bli lite hackigt i Stochastic, även på linjerna 20/80. Om 20 bryts uppåt fler än gång, utan att däremellan ha varit över 80 kan det vara så att kursen går i sidled eller nedåt. Då vill jag inte att varje brott uppåt genom 20 ska signalera köp.

      Jag bifogar en bild. Vi kollar bara på hur K-linjen beter sig

      1. 20 bryts, innan dess besökte K 80 -> köpsignal
      2. 20 bryts, innan dess besökte K 20 -> ingen signal
      3. 20 bryts, innan dess besökte K 20 -> ingen signal
      4. 20 bryts, innan dess besökte K 20 -> ingen signal
      5. 80 bryts, innan dess besökte K 20 -> säljsignal

      Så vid varje brott av 20 måste scriptet ställa sig frågan, var senaste besöket innan det här på 20 eller 80? (och vice versa när 80 bryts ovanifrån)


      Hoppas det klarnade.
      You do not have permission to view this gallery.
      This gallery has 1 photos.

      Comment


      • #4
        Aha, så köp vid korsning 20 måste föregås av korsning från 80? Alltså endast första korsningen 20 efter en korsning 80 ska gälla?

        Comment


        • #5
          Ja, exakt.

          Comment


          • #6
            Sweet, då kan man göra något sånt här:

            st1=ema(stoch(14),3)
            trig=ema(st1,3)

            draw(st1,4,bsa)
            draw(trig,5,rsaw1)

            draw(80,2,rsaw)
            draw(20,3,dgsaw)

            kors=and(gt(st1,20),lt(aref(st1,1),20))

            över80per=find(gt(st1,80),100,d,1) {hittar tidstämpeln för senaste tillfälle då st1 var över 80 }
            under20per=find(kors,100,d,2) {hittar tidstämpeln för näst senaste tillfället då kors var sant }

            20senast=and(kors,gt(över80per,under20per)) {testar så att korsning 80 ligger senare än näst senaste korsning 20 }
            mult(20senast,10)​

            image.png

            Comment


            • #7
              Spot on, tack

              Comment

              Working...
              X