Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jämföra beräkningar på två olika instrument

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Jämföra beräkningar på två olika instrument

    Behöver hjälp att förstå hur jag kan ställa upp följande:
    1. Utför beräkningar på ett instrument (Jag förstår att Extra Object inte fungerar med de funktioner jag använder MMovDI, MMovRes, MMovX).
    2. Utför samma beräkningar på ett annat instrument.
    3. Jämför beräkningar.
    4. Trigger ett köp eller inte baserat på dessa beräkningar.

    Saker jag inte förstår:

    a) Om jag kopplar två instrument till ett skript - körs skriptet först igenom på det ena instrumentet och sedan på det andra, det vill säga måste jag spara beräkningarna på något sätt - RetVal/GetVal, SetG/GetG, SetIni/GetIni?

    b) Hur relaterar markeringen i Analysbänken "Kör som samtidigt kopplade..." till detta?

  • #2
    Hej!

    1. Man kan skicka nuvarande värden från indikatorer via globala celler till andra script, det är SetGVarIf() som används i så fall. Du kan också använda SetIniIf() men då får det finnas max 4 anrop för dessa celler per script.
    2. Enklast är att koppla likadant script till det andra instrumentet.
    3. Hämta värden via globala celler och jämför. Dataserier kan inte skickas på det viset, men värden "just nu" fungerar.
    4. Resultatet av jämförelsen i punkt 3 kan användas att trigga order. Tex, om det är en pair trading-strategi kan en global cell användas även för att trigga ordrar i båda instrumentens triggerscript.

    a) Ja, det körs igenom sekventiellt per instrument.
    b) Det är bara en markering att du vill få ut en gemensam resultatrapport för simulering av alla instrument samtidigt. Om det inte är kryssat blir det en separat rapport per instrument.

    Comment


    • #3
      Hej Rikard! Tack!

      Är det möjligt att kolla om något skrivs i de globala cellerna?

      Comment


      • #4
        Det finns en tidstämpel på när de skrivs, tex GetGVar(200,d)

        Comment


        • #5
          Okej, tack! Jag tänker det finns värden i cellerna efter att skripten har körts. Kan man kontrollera detta? Finns det en fil någonstans, eller kan man köra GetGVar på något sätt för att få ut värdena?

          Comment


          • #6
            Man kan plotta ut i diagram med Draw() och GetGVar() tex, eller visa i Kalkylforskaren i kolumner om det kanske är enklare. Om du använder SetIniIf() och GetIni() ligger värdena i filen ScriptVariables.ini som går att öppna med Notepad.

            Comment

            Working...
            X