Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Globala celler vid krasch/omstart

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Globala celler vid krasch/omstart

    Vad händer med de värden som nyligen lagrats i globala celler om programmet kraschar?

    Vanligtvis finns ju värden sparade i globala celler även om applikationen startat om. Anledningen till att jag frågar är för att vid ett tillfälle så kraschade autotradern, och efter automatisk omstart verkade den efter det ha tappat ett värde som borde ha funnits lagrat i en global cell. Det resulterade den gången i utebliven ombalansering, vilket vanligtvis brukar fungera utmärkt.

    Min gissning är att det nyligen sparade värdet i den globala cellen föll bort när programmet kraschade, och att autotradern vid omstarten återgick till en tidigare uppsättning av värden lagrade i globala celler som funnits sparat i någon databas. Osäker dock.

  • #2
    Det kan hända om man befinner sig mitt i en skrivning etc. Annars ligger allt på disk, så normalt påverkas inget. Men ett tips är att bara skriva när det är nödvändigt. Dvs, tredje parametern i SetGVarIf() inte alltid sann.

    Comment


    • #3
      Tack! Det kan hända att den kraschade mitt i skrivningen den gången, men då utgår jag från att det i regel annars ska fungera även om autotradern skulle krascha och startas om. Skriver inte i onödan, men det var en position som hade tagits och i vanliga fall skulle ha lagrats.

      Comment


      • #4
        Japp, alltid bra att minska risken för krasch generellt också. Några bra sätt:

        1. Minimera antal instrument i insamlingen
        2. Stort antal anslutna ordermodeller - gäller även testkonton
        3. Undvik "jobbiga" arbetsytor, några saker som slukar CPU:

        a) Loggade lokala ordertransar
        b) Script-debuggern
        c) Högupplösta diagram - speciellt Realtid och flera dagars omfång
        d) Script som ritar i arbetsytan - det kan ju vara enkla script utan långa dataserier som inte "kostar" så mycket, eller riktigt krävande saker med flera års data som analyserar osv
        e) Kalkyler som körs med jämna mellanrum på stort antal instrument

        3. Saker som INTE brukar vara jobbiga:

        a) Larm och meddelanden
        b) Orderdialogen
        c) Dagsupplösta diagram
        d) Enkla indikatorer som medelvärden, bollinger osv
        e) Vanliga börslistor utan kopplade kalkyler

        Comment

        Working...
        X