Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jämförelse trendlinje och nuvarande kurs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jämförelse trendlinje och nuvarande kurs

Jag försöker jämföra nuvarande kurs med en trendlinje i analysbänken. Men jag får inte till det och jag får inget felmeddelande när jag testar syntaxen. Jämförelsen är alltid sann oavsett om trendlinjen är över eller under aktuell kurs.

Jämförelse: ge(ref(c,0),trend(12))

Om jag istället använder "le" är jämförelsen alltid falsk. Oavsett position av trendlinje.

Jag gissar att trendlinjen är NULL? Uppenbarligen bommar jag något fundamentalt. Kan någon upplysa mig på vad det är?

Ahh, trendlinjer fungerar tyvärr inte i analysbänken. DynTrend() etc fungerar fint däremot, men inte Trend().

Comment

Då förstår jag. Jag får kika på DynTrend(). Tack för svaret!

Comment

Betyder detta att man kan rita något i diagrammet för t.ex. ABB. Och sen i scriptet säga att om C är över det ritade i diagrammet så skall det bli köp?

Jag har en signal jag inte kan scripta, men jag skulle väldigt enkelt kunna rita in något i ett diagram. Då jag vill analysera på alla 30 aktier i omx30 som en portfölj strategi så måste jag annars jobba med en himla massa datumintervall per aktie.

Om jag kunde rita något i diagrammet och sen scripta mot det hade varit fantastiskt (för mig😊) Eftersom signalen återkommer så behöver man ju lösa det på något sätt
        Går detta med DynTrend (eller annan funktion)?

Comment

Du vill köpa om C går högre än en kurva ritad av DynTrend? Det är inga problem. Värdet på kurvan kan ritas med Draw(). Men om du har något scriptexempel eller screenshot blir det nog lite enklare.

Comment

Jag tänkte mer om man kunde köra backtest på trendlinjer som målats dit med "Arbeta med trendlinjer" verktyget i GUIt? Dvs trendlinjen har inte scriptats fram.

Typ så här. Anledningen är att jag har en extern signal som jag vill backtesta, och därför väldigt enkel att rita in, men jag kan inte scripta in den. Den händer tillräckligt sällan för att jag skulle kunna justera scriptet dagligen vid behov när jag får larm extern, någon gång i månaden/kvartalet kanske. Men för att backtesta den externa signalen tillsammans med alla andra signaler så hade det varit nice. Över säg 5 eller 10 år.

Exempelvis
            Grön linje hade varit köp
            Röd hade varit sälj
            ingen linje hade varit varken köp eller sälj.

image.png

Comment

Ahh, då är jag med. Manuellt dragna trendlinjer går inte att simulera tyvärr.

Comment

Working...
              X