Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SMS-larm då order verkligen genomförts

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • SMS-larm då order verkligen genomförts

    Sitter och funderar hur man ska kunna få till ett SMS-larm då en order verligen är genomförd. Alltså inte bara då Friendly skicker iväg en order för exekvering utan när TFK verkligen svarar att ordern har gått igenom. På gamla Nordnet tiden var detta enkelt då det fanns en funktion inbygg i Classicversionen där man kunde markera att man ville ha just ett SMS-larm vid genomförd order.

    I FriendlyRT (realtime-versionen via Trader fondkommision) finns inte den funktion som Nordnet hade - alltså måste man bygga denna funktion via ett script! När man läser beskrivningen av "LastTrade" så får man intrycket av att denna funktion speglar bara verkligt genomförda order men vad jag vet så arbetar den redan på det värde då Friendly sänder in sin order för exekvering.

    Jag har kopierat anvisningstexten, se nedan:

    Namn: LastTrade
    Beskrivning: Hämtar uppgifter om de senaste transarna
    Parameter 1: B=Köptransar, S=Säljtransar
    Parameter 2: Volym, Pris, Datum eller minnescellerna 0-4 vid senaste transen. Retval(x,01234) lagrar dessa värden i script.
    Parameter 3:
    Returnerar: Värde på senaste transuppgift enligt parametrar. Om ingen parameter så returneras värde 0 för om senaset var köp, eller 1 om senaset var sälj.
    ---------------------------------------------------------------------------
    Kommentar: Genom att funktionen bara levererar senaste verkliga affär så kan den inte användas för att backtesta ett script historiskt.
    ---------------------------------------------------------------------------
    Exempel: LastTrade(B,V) ger antalet för senaste köptrans. LastTrade(S,2) ger innehållet i cell 2 vid senaste säljtrans.
    Tolkning: -


    Så vad säger expertpanelen, är det jag som helt är ute och cyklar eller är det nån som möjligen har ett bra scipt för denna funktion?

    För ni vet väl att man numera åter kan använda sig av att sända SMS-meddelanden via leverantören www.hooya.com!


  • #2
    Cell 0-4 från triggerscriptet lagras ju undan med varje ordertrans.

    Om man själv lägger t.ex targetvolume i cell 0 så lagras det med transen. Kollar man i larmscriptet Portfolio(v) mot cell 0(LastTrade(b,0) eller lasttrade(s,0) så kan man se att man nått target.

    Annat sätt är de nya globala variablerna så kan läsas och skrivas från vilket script på vilket papper som helst. En möjlighet, men också lurigt då man måste hålla reda på så inte samma script på flera ställen orsakar oreda. De globala variablerna finns där ju nästa gång du startar programmet också.

    Se SetGVarIf() och GetGVar() i scriptreferensen.

    Annars är det så i ATrt att du får ett meddelande som säger när det är nytt innehav och antalet. Det kommer alltid. Så om larm vid order är påkopplat(Preferenser Handel) så skall man få det också till mobilen. Men det blir vid delavslut också.

    Comment


    • #3
      ...men det är ju lysande Lasse!

      Då kan man ju först sända ett sms då själva triggersignalen slår till för ett köp.

      En minut senare kommer ett nytt sms som bekräftar det faktiska antal som ordermodellen verkligen köpt. Detta förutsätter att jag markerat under Inställningar/Preferenser/handel att "sms skickas även på order". Kör jag bara i simuleringsläge får jag alltså inte det sista SMS:et eller ?

      Comment


      • #4
        Det sista jag nämnde gäller verklig handel då.

        Men du kan ju bygga saker för online simulering via globala variabler t.ex och script för bevakning om du vill det.

        Comment


        • #5
          Tack,

          nu är det kristallklart!

          Bifogar också adressen till partner.hooya.com för er som vill kunna sända SMS för 48 öre/st.

          Välj knappen "registrera ditt företag till partner". På den därpå kommande sidan anger du ditt användarnamn o lösenord som därefter ska reggas i Friendly i dialogrutan "SMS larm till GSM".

          ...ett litet tips,
          för att ansluta mot hooya, gå in under Inställningar/inställningar av GSMlarm. Klicka på den nedåtriktade pilen under "vald operatör" och drag skjutlisten uppåt.

          Sim sala bin - här kommer hooya upp som ett val!

          Lycka till.

          Comment


          • #6
            Uuuppss

            Känner att jag är ute på djupt vatten.

            Det kanske inte är under partner.hooya.com som vi ska regga oss. Här kostar det 600 kr för 1.000 sms-poletter och det kanske är lite väl mycket att börja med. Talade just med Hooya.com och där lät det som att vi kanske kunde använda deras professional-version istället och då blir startavgiften lägre.

            Kanske Lasse kan bringa klarhet i detta?

            Comment


            • #7
              Jag tänkte jag skulle lägga flera alternativ att välja på för Hooya så var och en kan välja det som passar dom bäst. Låg startkostnad och högre avgift per sms, eller tvärtom.

              Om jag minns rätt så fanns i alla fall förut €50 som alternativ dvs 470 kr. Pris är väl 48 öre plus moms om jag fattat rätt som blir 60 öre.

              Dom har också ett som heter HQ High Quality som bara går via svenska leverantörer. Tidstämpel stämmer då i sms:et mot vår lokala tid, och större sannolikhet att åäö blir rätt. Men det är styckepris på 1.20 kr styck.

              Så jag skall höra med dem igen om vad som skiljer inloggningar och sådant.

              Comment


              • #8
                OK,

                är det då rätt uppfattat att man i dagsläget ska använda sig den funktion som finns under "partner.hooya.com"?

                Comment


                • #9
                  Jo, det stämmer.

                  Alla länkar på hemsidan och i mail jag skickar till folk har partner.hooya.com för att reggs konto.

                  Comment

                  Working...
                  X