Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lugnare MACD önskas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Lugnare MACD önskas

    MACD kurvan ser ok ut i en 15 minuters intradagsgraf. Hur får jag den att se likadan ut fast grafen updaterar sig varje minut?

  • #2
    Kör du kursinsamling varje minut så uppdateras även MACD varje minut.

    Sista periodens Close ändras hela tiden efter verkligheten.

    Men sedan beroende på placeringsperspektiv man har kanske annan periodupplösning passar bättre.


    Formeln

    OSC(C,12,26,e)

    är detsamma som MACD-kurvan.

    mac1:=OSC(C,12,26,e)
    MOV(mac1,9,e)

    är triggerkurvan som är en 9-perioders exponentiellt medelvärde på sig självt.

    Comment


    • #3
      Hmm. Så här gjorde jag och så här blev det.. Se bilden.
      Hur får man den att visa 2 kurvor som i MACD?

      Jag vill att kurvan som visar kursen ska uppdateras varje minut, men att MACD kurvan ska bete sig som att kurskurvan uppdaterades var 15:e minut.

      Vore smidigt om man kunde ändra MACD parametrarna i FB, precis som man kan till Bollinger med flera.
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Du kan ändra även MACD-parametrarna för den fasta metoden som ligger i knapplistan till vänster.

        Se Hjälp-filen under FBINET.INI. Står i samband med Bollinger-parametrarna.

        Kör du som script så kan du välja fast skalning när du skall visa två kurvor över varandra. Kan dock bli svårt att se.

        Bättre då att göra en differenskurva i ett enda script och titta på nollgenomgångar i den istället.

        mac1:=OSC(C,12,26,e)
        mac2:=MOV(mac1,9,e)
        sub(mac1,mac2)

        Då kan du också autoskala den så den syns bra.

        Comment


        • #5
          Mer tips för analys...

          Om man önskar ha ett fixvärde även för sista perioden kan man köra med öppningskursen istället och ta MACD på den:

          data:=O
          mac1:=OSC(data,12,26,e)
          mac2:=MOV(mac1,9,e)
          sub(mac1,mac2)

          Dataserien i sig kan välja godtyckligt. Låt säga att du kommer fram till eller bara vill testa skillnaden mellan öppnings och stängningskurs för varje period och sedan ta MACD på det:

          data:=sub(C,O)
          mac1:=OSC(data,12,26,e)
          mac2:=MOV(mac1,9,e)
          sub(mac1,mac2)


          Du vill se om summan av skillnaden mellan ööpning->stängning för tre perioder bildar en intressant metod:

          data:=sum(sub(C,O),3)
          mac1:=OSC(data,12,26,e)
          mac2:=MOV(mac1,9,e)
          sub(mac1,mac2)

          På detta sättet kan man bygga på och utveckla egna dataserier och sedan tillämpa standardmetoder på dem.

          Det finns t.ex en metod STOC(d,p) som till skillnad från STOCH(p) också kan ange en dataserie. Om vi tar en uppmjukad stochastic på dataserien i förra exemplet:

          data:=sum(sub(C,O),3)
          st1:=STOC(data,5)
          st2:=MOV(st1,3,s)
          sub(st1,st2)

          Dataserien här är alltså skillnaden mellan (stängning-öppnings)-kurs. Vi tar en stochastic 5 perioder på den, och ett medelvärde 3 perioder på stochastic, och subtraherar dessa så du får en differenskurva, där nollgenomgångar är trigger.

          Vill du byta 'data'-serien till en vanlig range dvs skillnad high-low eller stapelhöjden:

          data:=sub(H,L)
          st1:=STOC(data,5)
          st2:=MOV(st1,3,s)
          sub(st1,st2)

          Gud vet vad detta visar på egentligen men det är kul att bara prova och leta fram intressanta metoder.

          Comment


          • #6
            Tackar tackar!
            Har kollat i fbinet.ini men det enda om macd som jag finner där är det som sätter färgen på kurvan. Hittar inget om DefaultMACDDay som det står om i hjälpfilen.

            Comment


            • #7
              Den finns inte förut. Då används standardvärden i programmet. Så du får skriva dit det.

              Comment


              • #8
                Den här raden har jag lagt till i fbinet.ini DefaultMACDDays=0x0109823c

                Så här ser det ut just nu med några av de intilliggande raderna också. Har testat olika värden på det hexadecimala, men MACD ser alltid likadan ut.

                //
                Name=New York-börsen
                OpenZone1=19900101,0x052703a2,0x052703a2,0x052703a2,0x052703a2,0x052703a2,0,0,0x052703a2
                [Globalt]
                DefaultMACDDays=0x0109823c
                ActiveDataservice=4
                HtmlAccept="Accept: text/*"
                //
                Något galet lär jag väl göra....

                Comment


                • #9
                  Det skall ligga under

                  [BörsGlobalt]


                  inte

                  [Globalt]

                  Comment


                  • #10
                    Ingen skillnad hur jag än bär mig åt.

                    //
                    Pwd=xxx
                    [BörsGlobalt]
                    DefaultMACDDays=0x015aff78
                    DialOptions=1
                    DefaultOpenHours=0x04af023a
                    //

                    Comment


                    • #11
                      Det är tänkt som en permanent inställning och det krävs dels att du startar om programmet.

                      Och sedan läses perioder in bakom diagrammet endast när det skapas första gången. Så alla sparade arbetsytor får byggas om också för värdena för perioder ligger sparade med varje diagram.

                      Comment


                      • #12
                        Hmm. Startade om gjorde jag. Men det förklarar ju varför jag fick den gamla MACD i en graf och den nya när jag visade en likadan graf samtidigt...
                        Tack!

                        Comment

                        Working...
                        X