Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inställningar vinsttest

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Inställningar vinsttest

    Hej

    Sitter och leker lite med lite olika script för terminshandel. Och då vill man naturligtvis se vilket resultat man fått om man kört det på riktigt. Och då till min fråga; hur bör man ställa in analysbänken för att få ett så verklighetstroget resultat som möjligt?

    Specifikt tänker jag på bl a:
    *Startkapital; hur påverkas resultatet av summan man anger här?
    *Courtage; naturligtvis bra att räkna med, men resultatet verkar ju inte påverkas.... Dessutom så prissätts (iaf av nordnet) terminscourtaget med kr/kontrakt och inte i procent...

    Och sen då till det här med animering per minut:
    * Aktiverat eller ej? Med förutsättningen att man har en modell som handlar på minutkurser intraday
    * Och hur gör man då om man handlar intraday med kurser per 3 min? (För såvitt jag ser blir resultatet detsamma om jag kör vinsttest på graf med 1minkurser respektive 3minkurser)
    *Animera stapel?
    *Returvärde?
    *Animera bara på fullbordade staplar?

    Har också sett när jag ligger intraday och laddar 1min kurser att scriptet kan generera en köp signal för att några minuter senare "ta tillbaka den" dvs den försvinner alternativt ändras till en säljsignal eller vice versa. Hur löser man det problemet? Ändrar upplösningen till t ex 3-5 min?


    Ok, det blev en hel del. Hoppas någon iaf har tid att besvara lite grand.

  • #2
    Resultatet påverkas inte av startkapital på något sätt, utan det är mer ett sätt att få feedback i form att saldo ifall man nu vill det.

    Procentuellt resultat är det enda som använder courtagekompensering.

    Generellt behöver man inte använda antalscript och sådant om man inte vill använda startkapital osv.

    Animerafunktion arbetar så att det animerar fram rätt periodupplösning oavsett vad man kör scripten i. Det är tanken att den sista stapeln som är live när man kör online skall simuleras så man får en så verklighetsnära situation till online som möjligt.

    Sedan om man vill ha extra säkerhet att man får igenom order på en signal, så väljer man att analysbänken använd köp-säljkurs som limit och avslut för ordern. Det skall ju normalt finnas köpare och säljare på den kursen, även om man inte vet antalet. Men det är bättre med köp-säljkurs än bara betalkurs att matcha order på, om man vill ha lite marginal att idén man tradar efter håller.

    Så normalt flöde vid simulering tycker jag är följande:

    a) Kör signaler i köp-säljscript utan animering.
    b) När du har bra resultat och vill gå in på detaljer så kör det också animerat så du får fram ev. extra signaler i en stapel som kan dyka upp men släckas igen innan stapeln är fullbordad.

    Comment


    • #3
      thomho skrev:
      "*Courtage; naturligtvis bra att räkna med, men resultatet verkar ju inte påverkas.... Dessutom så prissätts (iaf av nordnet) terminscourtaget med kr/kontrakt och inte i procent..."

      Hej thomho!
      Jag skulle också vilja få hjälp med att använda rätt %sats vid simulering på OMX terminen. Ämnet har tidigare bl.a diskuterats i ämnestrådarna nedan, dock utan att jag riktigt fått koll på det hela...
      "Courtage och avgifter OMX handel"
      "Optimeringsbänken"

      Så kan nån berätta vilka %satser som är mest rättvisande att använda, antaget att man handlar 10 kontrakt och vändande position med Nordnet? Det har väl även varit sänkningar av courtaget på slutet.

      Mvh Emil

      Comment


      • #4
        Så för att få ett realistiskt resultat ska jag alltså köra med animering, ej animera på fullbordade staplar och animera hela stapel.

        Rätt uppfattat?

        Comment


        • #5
          Ja, det efterliknar online mest.

          Men jag ser det som en flerstegsraket när man provar sig fram. Om man inte är i närheten av positivt resultat utan animering så är man sannolikt inte det med animering.

          Så naturlig arbetsgång är utan animering som start och när det börjar arta sig så sluttestar man med animering och ser om det håller då också.

          Men om man t.ex vet att man alltid agerar på fullbordad stapel kan man skippa animering, då det går väldigt mycket fortare att köra långa analyser.

          T.ex aref(signal,1) som avslutning i både köp och säljsidans script är ett sådant tillfälle. Det vill alltså ha signalen i förgående stapel för att agera i nuvarande period.

          Comment

          Working...
          X