Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Intraday korsningar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Intraday korsningar

Hej!

Jag skulle vilja kunna detektera när två kurvor korsar varandra, t.ex. två medelvärde, och veta åt vilket håll de korsar. Jag lyckas inget bra med det.

Jag har provat med att använda Cross(), men den anger ju inte riktningen. Därefter provade jag AND:a ihop Cross med att testa om d1 var större än d2.

Vid första anblicken blev resultatet förvånansvärt bra. det blev bara 1 distinkt köpsignal som resultat. Men sedan upptäckte jag att flera tydliga korsningar inte gav någon köpsignal alls.

Kan det vara så att slumpen spelar in så att själva korsningen detekteras så sent inom aktuell period att det ibland inte finns någon skillnad i kurvorna EFTER korsningen under samma period?

Om så är fallet borde Cross() ha en parameter "p" för att kunna kolla bakåt några perioder efter korsningar. CROSS(d,d,p) skulle nog göra susen, och överkomligt att implementera. Eller hur?

Jag provade också Osc() för att hitta korsningar, men det verkade inte vara någon hit heller. Jag fick värdet 0 (= lika) under åtskilliga perioder så det såg ut som en gräsmatta. Inte alls så distinkt som Cross().

Tips?

/Torbjörn

Du är helt rätt ute tycker jag. En Cross kombinerat med att testa att det är stigande för att säkra att det är underifrån kommande osv.

Men när det gäller korsningar så måste man ta med vad det är korsning med. Lite som du var inne på så förändras ju Close under en period.

Så när man skriver för att detektera och dessutom vill kunna backtesta så måste man ha detta i bakhuvudet hela tiden.

Vissa tester på nivåer om Close sjunkit under en viss nivå bör t.ex testa på Low-kursen. Och omvänt om det är över en nivå att testa på att High varit över nivån osv.

Det är knappast ett enda villkor eller metod som gör hela lyckan.

För att göra analys så ges ett antal alternativ til Close-kursen på ScriptGalleriet som man kan använda istället och se om signal från dessa dataserier stämmer bättre än Close.

Scriptspråket gör vad det blir tillsagt, så det är bara att tänka till.

Du skriver att du vill ha en parameter i Cross, men den behövs inte, för du kan baka in Cross i en HHV()-funktion som då godkänner en NYLIGEN Cross. Samma teknik används i otaliga script.

Även ScriptAssistenten använder detta och du kan se på resultatet hur det ter sig i scriptet.

Comment

Det går tydligen inte att göra:

variabel:=Add(variabel,1) ?

Eller överhuvudtaget ha samma variabel på båda sidor om ":=".

Är det rätt uppfattat?

/Torbjörn

Comment

Det är riktigt, det går inte.

Eftersom uttrycket till vänster skall tilldelas det till höger, och det görs en regelrätt sök-ersätt av namnet så blir det gegga.

Comment

Om det gäller att göra något i en graf bara där du får ett värde som ökar för varje period så funktionen CUM().

CUM(1) ökar ett steg för varje period

CUM(2) ökar två steg osv.

Berätta vad du skall göra så är det enklare att tipsa.

Comment

Jag leker mest, och experimenterar.

Just nu håller jag på med två medelvärden som korsar varandra.

Jag har försökt förstå vad du sade i ett senare inlägg och har kommit fram till följande:

korsning:=Hhv(Cross(MV1,MV2),bakåt)
            Köp:=And(korsning,GT(MV1,MV2))

Var det något sådant du tänkte på?

Den ger skapliga köplägen, men det blir en liten skur av flaggor varje gång beroende på parametern bakåt, och den måste vara minst 4 annars blir det ibland ingen träff alls.

Jag tänkte göra en analys så att man behåller den första träffen och skippar de övriga, men det verkar inte gå eftersom det inte går att ha samma parameter på båda sidor om tilldelningstecknet. Det verkar inte heller gå att ge samma parameter en tilldelning flera gånger även om det sker på olika rader.

Nu har jag gett de experimenten på båten t.v. och tänker försöka kombinera det enkla två-medelvärdesscriptet med något annat, t.ex. MACD eller RSI, för att få bort mindre lyckade köplägen och koncentrera det på köplägen med "drag" i.

Comment

Torbjörn,
              Om du bara vill ha signal för den första flaggan i "skuren" borde du kunna ta en sista rad som testar att villkoret gick FRÅN falskt TILL sant, dvs att ändringen i variabeln Köp var lika med ett:

EQV(ROC(Köp,1,$),1)

Nu skrev du ju att du hade gett upp det där, men ibland kommer man ju tillbaka till gamla idéer igen. :-)

Comment

Working...
              X