Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinstrapport

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vinstrapport

    Medan jag experimenterar med div. script brukar jag testa resultatet mot vinstrapporten. Jag skulle vilja veta hur beräkningarna sker där.

    Beräknas varje avslutad affär efter det exakta börsvärdet vid köp resp. sälj, eller räknas det från ett tick över köp och ett tick under sälj, eller något liknande?

    Efter att ha mätt ungefärligen på skärmen tycks det som om handlade poster räknas som 100 st av alla slags aktier?

    Vinstrapporten är en bra sak, men den hade varit till ännu större hjälp om vinsten redovisats, inte bara i kronor, utan även i procent, för att underlätta vid jämförelser med andra aktieslag.

    /Torbjörn

  • #2
    Det som kallas affär är egentligen ett innehav. Och det räknas alltid som om man handlat med 100 st instrument.

    Vinstrapporten räknar strikt med Close-kursen för perioden scriptet löser ut.

    Exempel
    Script löser ut en säljsignal 10 minuter in på en 30-minuters period. Förmodligen fortsätter kursen fallet och stannar på ännu lägre Close än när scriptet löste ut.

    Resultat: Vinstrapport visar sämre resultat än verkliga fallet.

    Så man kan i verkliga fallet nästan säga att vinstrapporten blir 'worst case'. När det är köpsignal som stiger ju oftast kursen och fortsätter stig tills perioden slut, och samma sak på sälj-sidan så sjunker ju kursen vanligen tills perioden slut och bildar förmodligen ett sämre Close-värde än verkliga fallet.

    Skriv ut vinstrapporten så får du med fler detaljuppgifter såsom procentuell vinst osv.

    Comment

    Working...
    X