Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Antals-script

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Antals-script

    Rikard,
    jag läste i va-scripten i Friendly Börs och Lasse har skrivit att ska man köpa 1 börspost ska det göras med blocksize, fungerar det på omx-terminen dvs köp av 1 kontrakt?

    Scripet:

    va) 1 börspost
    BlockSize(1)

    eller ska jag använda detta:

    va) OMX KÖP 1 st
    antal:=1
    i10(antal)



  • #2
    BlockSize är bara till för att avrunda antal till jämna börsposter, mest tänkt för aktiehandel.
    Terminer handlar man enklast direkt med antal. Scriptet du postade köper strikt 1 kontrakt oavsett befintligt innehav. Om du vill ha lite koll på så att antal räknas ut beroende på vad som finns i depå för tillfället finns bättre script. Bara att söka lite på antalsscript så kommer flera trådar upp. Torsten har ett par bra exempel sedan några år tillbaka.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av johana Visa inlägg
      Rikard,
      jag läste i va-scripten i Friendly Börs och Lasse har skrivit att ska man köpa 1 börspost ska det göras med blocksize, fungerar det på omx-terminen dvs köp av 1 kontrakt?

      Scripet:

      va) 1 börspost
      BlockSize(1)

      eller ska jag använda detta:

      va) OMX KÖP 1 st
      antal:=1
      i10(antal)


      Rikard, scriptet ger error, man behöver ändra till antal:=+1 och då köps inget antal.

      Hur blir scriptet för att köpa 1 kontrakt respektive sälja ett kontrakt?

      Comment


      • #4
        Missade att utvärdet behöver finnas i ett uttryck av något slag:

        va) OMX KÖP 1 st
        antal:=1
        i10(Mult(antal,1))

        Här multipliceras "antal" med 1, då fungerar det.

        Samma script kan användas för att sälja. Behöver du ingen kontroll på vad som finns i depån? Som det är nu köps alltid 1 aktie/kontrakt, oavsett vad som finns sedan tidigare.

        Comment


        • #5
          Japp, vitsen är att kunden kan styra hur många kontrakt som ska handlas själv.

          Förut var detta kodat i ordermodellen första dialogrutan, mer flexibelt
          att ha det i script.

          Comment

          Working...
          X