Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Toppar och bottnar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Toppar och bottnar

    Till alla Scriptlärde!

    Jag jobbar fortfarande med att trimma in nedanstående script för att identifiera toppar och bottnar.Det drar ganska hyfsat i de flesta fall men i bland lyckas det inte identifiera top eller botten. förmodligen beror det på att definierandet av dessa inte är riktigt entydigt.
    I Snabbreferens formler finns Botten(d,p,n) men jag hittar ingen förklaring under Scriptfunktionerna sid 200-223. Vad står n för och hur användes denna fomel?

    Köp
    ag11:=Lt(HhvBars(Rsi(14),2),1)
    ag13:=Hhv(ag11,3)
    ag21:=Lt(HhvBars(del2,2),1)
    ag23:=Hhv(ag21,5)
    del1:=and(ag13,ag23)
    översålt:=LT(LLV(RSI(14),3),-10)
    {RSI högst -30}
    del2:=mov(c,10,s)
    del3:=0.25
    {%förändring kurvaner/kuvaupp}
    kurvaupp:=GT(ROC(del2,2,%),del3)
    kurvaner:=LT(ROC(del2,6,%),del3)
    {ROC på antal dagar bakåt}
    del4:=and(del1,1)
    del5:=and(kurvaner,kurvaupp)
    del6:=and(del4,del5)
    i30(mult(10,del6))


    Sälj

    ag11:=Lt(LlvBars(Rsi(14),2),1)
    ag13:=Hhv(ag11,3)
    ag21:=Lt(LlvBars(del2,2),1)
    ag23:=Hhv(ag21,5)
    del1:=and(ag13,ag23)
    överköpt:=GT(HHV(RSI(14),3),10)
    {RSI minst 30}
    del2:=mov(c,10,s)
    del3:=0.25
    {%förändring kurvaner/kuvaupp}
    kurvaupp:=GT(ROC(del2,6,%),del3)
    kurvaner:=LT(ROC(del2,2,%),del3)
    {ROC på antal dagar bakåt}
    del4:=and(del1,1)
    del5:=and(kurvaner,kurvaupp)
    del6:=and(del4,del5)
    i30(mult(10,del6))

    Scriptet identifierar top/botten av medelv. kurvan med hjälp av ROC och resutatet är villkorat till för köp låg RSI och för sälj hög.
    Ger top/botten fomeln ett säkrare värde?

    MVH
    Hans
    HMS

  • #2
    Hjälp-filen Scriptspråket som ligger vid sidan om Börsmodul och de andra genvägarna skall vara uppdaterad med alla funktioner.

    Tryckta handboken släpar av naturliga skäl.

    Comment


    • #3
      Go afton Hans

      Jag har klistrat in båda dina script och provat men inte blir jag speciellt nöjd. Jag har testat i både 15 o 30 minuters utförande.
      Är du säker på att scripten är korrekta - jag provade att ta hjälp av assistenten men fick bara upp första villkoret!

      Comment


      • #4
        Torsten!

        Nä, inte är jag nöjd. Eljest skulle jag inte ha skrikigt på hjälp. ROC- funktionen har jag inte fått att identifiera top/botten vid alla tillfällen men jag tycker ändå det fungerar hyfsat. Testa på tex OMX och Skandia 15 dagar bakåt. Det är det antal dagar jag sparar. Hur bär man sig åt för att komma åt flera?

        Om Du testar syntaxen få Du OK och scriptet fungera som script as such. Om det sedan är en bra ide att köpa/sälja på korta toppar bottnar är en annan sak. Man får i alla fall ett larm när aktien ser ut att vända. Sen får man använda sitt dåliga omdöme.

        Hans
        HMS

        Comment

        Working...
        X