Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Joe Ross

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Scriptförklaring på Find o Aref

    Tror jag har koll på hur 1-2-3-TTE o RH fungerar men jag får inte ihop hur scripten funkar. Har jag tolkat detta rätt vad avser funktion o tider om scripten gör !!!??

    topp1:=Gt(h,Aref(h,3)) Hitta ett H som är större än H 2 staplar bakåt
    (eller är det 3 staplar bakom topp1) Säger väl inte heller ngt om trendriktningen, eller?

    kursL:=Find(topp1,3,l,1) hitta första L efter topp1 hos de kommande 3 staplarna
    kursH:=Find(topp1,3,h,1) Hitta första H efter topp1 hos de kommande 3 staplarna

    lägreH:=Hhv(Lt(h,kursH),4) Hitta det högsta H inom 4 perioder som även är mindre än kursH(4 perioder från när?)

    Comment


    • #17
      topp1:=Gt(h,Aref(h,3)) Hitta ett H som är större än H 2 staplar bakåt
      (eller är det 3 staplar bakom topp1) Säger väl inte heller ngt om trendriktningen, eller?

      Svar: Raden ovan testar om High i nuvarande period är högre än High 3 perioder bakåt. Så det säger ju en del om trenden ändå.


      kursL:=Find(topp1,3,l,1) hitta första L efter topp1 hos de kommande 3 staplarna
      kursH:=Find(topp1,3,h,1) Hitta första H efter topp1 hos de kommande 3 staplarna

      Svar: Returnerar Low resp High från samma period som villkoret topp1 senast var sant i. (1:an på slutet är vilken gång bakåt som villkoret ska vara sant, ändrar man till tex en 2:a kollas High och Low från den period då villkoret topp1 var sant för andra gången bakåt räknat från innevarande period.




      lägreH:=Hhv(Lt(h,kursH),4) Hitta det högsta H inom 4 perioder som även är mindre än kursH(4 perioder från när?)

      Svar: Om nuvarande h är lägre än kursH blir lägreH sant i 4 perioder framåt. Alltså, om h har varit lägre än kursH någon gång inom de 4 närmaste perioderna bakåt är lägreH sant.


      Lite klurigt att tänka "digitalt", men när man väl kommit in i det blir det ganska logiskt. Det går att göra en hel del smarta saker med Find-kommandot.

      Comment

      Working...
      X