Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Script fråga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Script fråga

    Hej

    Jag har inte gjort något eget script ännu och behöver lite tips.

    Jag vill ha ett egentligen ganska enkelt script som kombinerar moving average exp, MACD och RSI. Jag vill kunna se när dessa tre ger köp- resp säljsignaler.

    Min tanke är inte att jag ber någon om att göra detta script utan jag vill gärna se var och hur jag kan lära mig att göra detta. Jag har kollat på hemsidan och hjälpen men inte fått grepp om det än iallafall.

    Tack på förhand för den hjälp jag kan få!
    "Nothing noble is done without risk." - André Gide

  • #2
    Hej! Självklart hjälper vi dig med scripten! Vi börjar med att definiera när de tre indikatorerna betyder köp resp sälj. Därefter gör vi tre script som visar när varje indikator "slår till", och ett script där alla tre jobbar ihop.

    Vilket villkor vill du använda för tex Stochastic? Stoch större än 80 = köp?

    Ska stigande RSI betyda köp oavsett nivån på RSI?

    Comment


    • #3
      Ok, jag har till att börja med i alla fall tänkt mig följande:

      MACD: Divergens linjen korsar genom signal linjen ger köp eller sälj beroende på riktning.
      EMA: 5 dagars korsar 20 dagars ger köp eller sälj beroende på riktning
      RSI: När RSI linjen korsar 50 linjen ger det köp eller sälj beroende på riktning.

      Dessa tre ska sedan kombineras till en signal. Dessutom ska ev. ytterligare delar läggas till.

      Tack på förhand för hjälpen!
      "Nothing noble is done without risk." - André Gide

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av SalK Visa inlägg
        Ok, jag har till att börja med i alla fall tänkt mig följande:

        MACD: Divergens linjen korsar genom signal linjen ger köp eller sälj beroende på riktning.
        EMA: 5 dagars korsar 20 dagars ger köp eller sälj beroende på riktning
        RSI: När RSI linjen korsar 50 linjen ger det köp eller sälj beroende på riktning.

        Dessa tre ska sedan kombineras till en signal. Dessutom ska ev. ytterligare delar läggas till.

        Tack på förhand för hjälpen!

        Då ska vi se:

        Macd-signalen är enkel. Ett script som signalerar det blir helt enkelt:

        sl) MACD köp

        Mult(Macd(b),50)



        EMA blir lite mer kod:


        sl) EMA 5/20 köp

        ema1:=Mov(c,5,e)
        ema2:=Mov(c,20,e)
        stigande:=Lt(HhvBars(ema1,2),1)
        köp:=And(Gt(ema1,ema2),stigande)
        Mult(köp,50)


        Slutligen RSI:

        sl) RSI köp

        kurva:=Rsi(14)
        stigande:=Lt(HhvBars(kurva,2),1)
        köp:=And(stigande,Cross(kurva,0))
        Mult(köp,50)


        Om man vill kan man kryssa för område "Analys 1" för första scriptet, "Analys 2" för nästa och "Analys 3" för det sista scriptet så kan man enkelt se vilka som signalerar. Kryssa även för Visa graf som flagga så bildas staplar i de perioder där signal finns. Färg att rita med väljer man efter önskemål. Skalning = 0-100 så ritas flaggor i 50% höjd enligt multiplikationen i scripten. Självklart går det att ändra till andra områden om man föredrar flaggorna där.


        Vi börjar med det så kan vi fortsätta med det sammanlagda scriptet när det här fungerar som du tänkt.

        Comment


        • #5
          Kul! Nu börjar det hända saker... Tack så hemskt mycket för hjälpen!

          Verkar dock som att sl) EMA 5/20 köp ger signal vid stigande EMA(5). Tanken var att den skulle ge signal när EMA(5) korsar genom EMA(20).

          Vad det gäller sl) RSI köp får jag ingen signal alls? Där vill jag alltså ha signal när den passerar "mitten linjen" som jag kallar 50 linjen.

          Ser fram emot och är tacksam för hjälpen!
          "Nothing noble is done without risk." - André Gide

          Comment


          • #6
            EMA ändrat så att det bara signalerar vid själva korsningen:


            sl) EMA 5/20 köp

            ema1:=Mov(c,5,e)
            ema2:=Mov(c,20,e)
            stigande:=Lt(HhvBars(ema1,2),1)
            köp:=And(Cross(ema1,ema2),stigande)
            Mult(köp,50)


            När det gäller RSI blev det fel på en rad, det är ändrat nedan, men jag ser att det inte är så ofta det blir signal. Dels måste ju RSI vara stigande och dels korsa 50 nivån, och det händer inte superofta om man kör dagsupplösning. Men du kanske kör intraday?


            sl) RSI köp

            kurva:=Rsi(14)
            stigande:=Lt(HhvBars(kurva,2),1)
            köp:=And(stigande,Cross(kurva,0))
            Mult(köp,5)

            Comment


            • #7
              Kanon nu tror jag EMA funkar bra också! En fråga förresten när vi ändå pratar EMA... Hur ändrar jag så att inställningarna för mina "medel 1" och "medel 2" alltid är att de ska vara exponentiella? Jag menar alltså inte hur man ändrar det utan hur man gör så att det förblir så jämt och på alla aktier.

              Nu till RSI... Jag vet inte om vi missuppfattat varandra eller vad som blivit fel men det är för lite signaler. Jag hittar faktiskt inte någon fortfarande. Jag bifogar bild där jag gjort vita streck där jag vill ha signal. Jag använder i första hand dagsupplösning.

              Spännande detta, tack för hjälpen så här långt!
              Attached Files
              "Nothing noble is done without risk." - André Gide

              Comment


              • #8
                Tror inte det går att ändra till Exponentiellt medel "globalt" men jag ska undersöka. Det kan finnas någon dold inställning för det. Men du har hittat hur man ändrar det för aktuellt papper?

                Tror att problemet med RSI är att det ska korsa 50-linjen, men i din bild är det 0-linjen som korsas där du vill ha signal. Det är bara att ändra värdet 50 i scriptet till 0 istället så fungerar det som du vill tror jag.

                Comment


                • #9
                  Konstigt, jag har ändrat enligt ovan men jag har fortfarande inga signaler. Något är fel?!?

                  För mig är RSI något som har en skala mellan 0-100 där mitten linjen 50 är markerad och dessutom 70 och 30 linjen. Men visst i AT är mitten linjen 0.

                  Att inte ha möjligheten att ha en speciell inställning som standard och speciellt en så vanlig inställning som exponentiellt medel tycker jag är väldigt konstigt!
                  "Nothing noble is done without risk." - André Gide

                  Comment


                  • #10
                    Såg att ändringen inte slog igenom, nu ska RSI-scriptet fungera och signalera köp när RSI är stigande och korsar 0-nivån. I AT har RSI alltid varit ett värde mellan -100 och +100, men det är möjligt att det finns andra tolkningar

                    Det går att ändra inställningen för att visa exponentiella medelvärden, men det är unikt för varje diagram. Så här gör man:

                    Högerklicka på snabbknappen för tex medelvärde 1, högerklicka så öppnas en dialog med div inställningar. Kryssa för Exponentiellt. Det finns även ett kryss för att visa alla medelvärden under det inställda värdet. Det bildar alltså ett fishnet-diagram.

                    Comment


                    • #11
                      Så här ser RSI scriptet ut nu:

                      kurva:=Rsi(14)
                      stigande:=Lt(HhvBars(kurva,2),1)
                      köp:=And(stigande,Cross(stigande,0))
                      Mult(köp,0)

                      Men det ger tyvärr inga signaler när RSI korsar 0-linjen. Ger inga signaler alls, vad jag kan se. Vad är det som är tokigt?
                      "Nothing noble is done without risk." - André Gide

                      Comment


                      • #12
                        Nja, lite fel. Så här ska det vara:

                        kurva:=Rsi(14)
                        stigande:=Lt(HhvBars(kurva,2),1)
                        köp:=And(stigande,Cross(kurva,0)) {här är nivån som ska korsas för att få larm}
                        Mult(köp,50) {den här raden gör att staplar med 50% höjd ritas}


                        Comment


                        • #13
                          Nice! Nu ser det ut som det ska. Kan du lära mig det där språket Rikard så att jag fattar själv när det är något så simpelt som är fel?

                          Nu behöver vi kombinera ihop dessa på något bra sätt. Jag vill ju att dessa tre ska bli en strategi.

                          Jag skulle också vilja ha scriptena omvända för att få fram sälj signaler. Kanske jag klarar att fixa själv om det inte är så svårt att få till. Vet ej om jag ska använda dem eller ha en stop loss. Men jag vill kunna jämföra dessa två alternativ.

                          När jag ska göra ett vinsttest får jag bara falska köp och jag hittar ingen bra säljsignal. Nått bra tips på vägen?

                          Oj nu vart det mycket på en gång kanske men jag blir så exalterad! Tusen tack för hjälpen så här långt Rikard!
                          "Nothing noble is done without risk." - André Gide

                          Comment


                          • #14
                            Roligt att du tycker det är kul!

                            Vi kan ju bryta ner ett script och förklara lite i detalj hur det fungerar:

                            kurva:=Rsi(14) den här raden tilldelar variabeln "kurva" värdet för 14-perioders RSI just nu

                            stigande:=Lt(HhvBars(kurva,2),1) här kollas om "kurva" har ökat från förra perioden, i så fall blir variabeln "stigande" sann. Alltså logiskt värde 1.


                            köp:=And(stigande,Cross(stigande,0)) Variablen "köp" blir sann om villkoret "stigande" och Cross-satsen är sanna samtidigt.

                            Det går att kombinera flera villkor i samma rad, men man kan också skriva dem separat på egna rader för tydlighetens skull, speciellt om man är nybörjare.


                            Mult(köp,50)

                            Sista raden multiplicerar signalen "köp" med 50 för att scriptet ska kunna rita staplar med 50% höjd i diagrammet. Det går alltså att ändra precis som man vill ha det.


                            För att slå ihop de tre scripten till en enda signal kan man göra följande:


                            sl) Köp EMA-Macd-RSI

                            köp1:=Macd(b)

                            ema1:=Mov(c,5,e)
                            ema2:=Mov(c,20,e)
                            stigande:=Lt(HhvBars(ema1,2),1)
                            köp2:=And(Gt(ema1,ema2),stigande)

                            kurva:=Rsi(14)
                            stigande:=Lt(HhvBars(kurva,2),1)
                            köp3:=And(stigande,Cross(kurva,0))

                            totalt=And(And(köp1,köp2),köp3) {den här raden kopplar samman villkoren så att alla måste vara sanna samtidigt}
                            Mult(totalt,25)


                            Om du tycker att signalerna kommer för glest kan det bero på att de tre delarna inte uppfylls exakt samtidigt så ofta. Då kan man ta till sk "nyligen-händelser", man "kommer ihåg" ett larm från tex Macd några perioder efter att det skett, och likadant med den övriga indikatorerna så får man högra sannolikhet att samtliga blir sanna samtidigt.


                            Som det ser ut nu kommer vi att dra igång kvällskurser i teknisk analys och scriptspråket för Autostock Trader i samarbete med Nordnet, någon gång under januari. Så de som bor i Stockholm eller har lust att resa dit får bra möjligheter att delta i kurserna i Nordnets trevliga utbildningslokaler. Mer info om det kommer i december.

                            Comment


                            • #15
                              Tack för förklaringen!

                              Ihopslagningen blev bra... Men precis som du skriver kommer vi troligtvis behöva en viss tolerans kring att de händer "samtidigt". Hur kan vi få till det så att jag kan laborera med det lite. Vad tror du är lämpligt? 3-5 dagar kanske?

                              Verkligen jätte bra med ert samarbete med Nordnet! En av anledningarna till att jag blev kund hos er, Nordnet är riktigt bra tycker jag. Låter jätte spännande med dessa kurser, synd att det är alldeles för långt till Stockholm.
                              "Nothing noble is done without risk." - André Gide

                              Comment

                              Working...
                              X