Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

30 min breakout

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• 30 min breakout

Jag har försökt, men inte lyckats, att få till script för detta scenario:

När klockan är 09:30 (eller senare om man vill) läser man av ditills högsta värdet av H respektive lägsta värdet av L. Dessa värde lagras och linjer ritas (bara för innevarande dag förstås)

Om något av värdena korsas efter 09:30 (eller den tid man valt initialt) så ska signal ges. Tanken är att köra scriptet i 15-min upplösning och t.v. manuellt.

Jag har rotat bland gamla beskrivningar av tidsscript men vete f-n hur man får till det. Går det?

Gustaf

Kul ide Gustaf som används flitigt i olika strategier. Det är enkelt att scripta det:

period1:=eqv(int(ref(d,1)),int(d))
    gräns:=And(hhv(Not(period1),2),period1)
    i30(
    hi=Find(gräns,20,Aref(h,1),1)
    lo=Find(gräns,20,Aref(l,1),1)
    Draw(hi,2,gqb)
    Draw(lo,3,rqb)
    )

Här ritas nivåerna, sen är det bara att bygga på med villkor som testar tex Close mot hi och lo.

Comment

Tackar, det funkar ju bra. Men går det att utveckla så man får endast första periodens värden ritade hela dagen? Lasse skrev för länge sedan om lite tips för tidsscript som jag skrev ut då (finner det inte på Forum nu). Nedanstående skulle plocka ett värde för 1:a perioden och, som jag tolkar det, "återanvända" den 1:a periodens värde så länge dagen består. Logiken verkar OK, men det ritas ingen linje. Om man kombinerar det med t ex ett cross C av sista radens värde så blir det sant (flagga visas) i varje period???

tittabakåt:=16 {max antal perioder/dag vid 30 min upplösning}
      omidag:=eqv(int(ref(d,1)),int(d)) {datum föreg per. är samma som nuv per.}
      inpådag:=sum(omidag,tittabakåt) {räknar 1-16 under dagens gång}
      i30(aref(L,inpådag:inpådag)) {räknar upp värdet för aref(L) från 1 till max 16}

Som jag fattat logiken ska alltså sista raden ge aref(L,1) i period 2, aref(L,2) i period 3 etc. Men - något verkar ändå galet.
      Gustaf

Comment

Förstår inte riktigt, det är ju första periodens High och Low som ritas resten av dagen redan. Se bifogad bild.

Om du vill få signal när Close korsar tex high-värdet så är allt som behövs en rad i stil med:

köp:=Gt(c,hi)

Eller om man vill förfina lite och få signal endast när korsningen sker:

köp:=And(Hhv(Cross(c,hi),2),Gt(c,hi))

Här testas om korsning skett någon gång inom de två senaste perioderna och Close ligger över hi.

Attached Files

Comment

Ja men se, nu blev det rätt. Jag gjorde en ny copy/paste av scriptet och då blev det som i din bild. Men första gången jag gjorde det så blev det kurvor med nya "hack" för varje ny period, därav följdfrågan.
          Tackar!
          Gustaf

Comment

Gustafs 30 min breakout+falsk

Vill ta hand om det som i Gustafs tänk ibland blir ett falsk utbrott upp genom H linjen o sedan tillbaka under H linjen igen. Skulle därför vilja prova med detta. Får dock inte ihop det tids referenserna när krav på stapel 1 uppfyllt att då börja leta efter 2 o 3 . Det behöver inte vara de staplar som kommer direkt efter 1 som uppfyller kraven

1 C större än H linjens värde
            På ngn följande stapel skall Open vara

2 Open är under H linjen. Gå kort direkt eller

3 Open mellan H linjen och C från 1. Gå kort när P mindre än H linjen

Om det är ett riktigt utbrott upp från H linjen, dvs köp, hur bör detta bekräftas i nästa stapel innan order läggs för att höja oddsen?

Comment

Nu är jag inte med riktigt, skulle nog behöva lite mer exakt specifikation på vad du vill göra. Du vill alltså inte köpa direkt när Close korsar hi-nivån?

Comment

Gustafs 30 min breakout+falsk utbrott

Nej, att C ligger över H linjen i en stapel är inte köpsignalen utan jag vill att den bekräftas i ngn efterföljande stapel. I det här fallet orkar den inte vidare upp utan faller ner genom H linjen igen vilket här ger en signal att blanka utifrån 2 alt 3 uppfylles..

Comment

Ang outbreakt som blir faskt

Ursprungligen postat av Hong Kong Ola Visa inlägg
                  Nej, att C ligger över H linjen i en stapel är inte köpsignalen utan jag vill att den bekräftas i ngn efterföljande stapel. I det här fallet orkar den inte vidare upp utan faller ner genom H linjen igen vilket här ger en signal att blanka utifrån 2 alt 3 uppfylles..
                  Här en länk som beskriver ngt liknande som jag är ute efter, att även kunna handla när stapeln inte bryter igenom stöd/motståndslinje utan ¨studsar¨ tillbaka. Finns många punkter att plocka upp mellan linjerna( eller förlora)

http://daytrading.about.com/od/tradi...PointBounc.htm

Comment

Tackar för länken, klart intressant! Ska studera lite närmare imorgon. Visst kan vi bygga nåt system som bygger på studs mellan pivoter. Det börjar nästan likna grid-trading!

Comment

Hur skriver jag att i föregående period får inte den stapelns high överstiga "hi" för att köp ska godkännas? Vill även få flagga då. Nedanstående verkar inte funka...

i30(
                      And(Not(Hhv(Gt(h,hi),1)),Gt(c,hi))
                      Draw(hi,2,gqb)
                      Draw(lo,3,rqb)
                      )

Mvh Emil

Comment

Det är nog väldigt nära:

And(Not(Hhv(Gt(h,hi),2)),Gt(c,hi))

ändrade till en 2:a i HHV-satsen så tror jag det funkar.

Comment

Njae...
                          Får ingen flagga.

Mvh Emil

Comment

Jag provade och det blir ett villkor som aldrig kan bli sant eftersom det görs HHv även på innevarande H. Om man förskjuter det ett steg bakåt i dataserien H så mäter man på föregående:

i30(
                            signal=And(Not(Hhv(Gt(Aref(h,1),hi),2)),Gt(c,hi))
                            Draw(hi,2,gqb)
                            Draw(lo,3,rqb)
                            Mult(signal,20)
                            )

Comment

Intressant metod

Jag har provat att få in detta script i mina diagram
                              Jag får det inte att stämma med signaleringen för köp och sälj
                              Ska dock kolla lite mer i helgen och återkommer .....

Comment

Working...
                              X