Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

RSI glidande medelvärden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • RSI glidande medelvärden

    Hej!

    I ett av mina script försöker jag lägga till en konstruktion med RSI glidande medelvärde. För att beräkna trendriktningen försöker jag ta fram ett "nu"- och ett "då"-värde. Det fungerar inte!

    För att om möjligt se vad jag håller på med har jag gjort en graf för vardera nu- och då-värdet:
    I1(Mov(RSI(14),50,S)) resp. I1(Mov(Ref(RSI(14),2),50,S)).

    I en uppåttrend borde väl nuvärdet vara högre än då-värdet, men det blir tvärtom av någon anledning.

    Om jag ändrar värdet för att titta bakåt ändrar sig inte graferna någonting. Hmm...

    Tanken som kommer upp är att jag missat i konstruktionen någonstans, men efter att ha stirrat på de två små skripten i flera timmar har jag gett upp och ber nu om hjälp.

    Vad är fel?

    /Torbjörn

  • #2
    Vanlig REF() fungerar endast på konstanterna C för Close osv.

    Använd AREF() i det fallet du nämner.

    I1(Mov(ARef(RSI(14),2),50,S))

    fungerar alltså.

    Denna ovan borde ge samma kurva något högerförskjuten dvs 2 perioder.

    AREF() fungerar på alla typer av dataserier.

    Comment


    • #3
      Tack Lasse,

      Det gjorde susen.

      /Torbjörn

      Comment


      • #4
        Jag har provat ARef ett tag nu. Den fungerar förstås, men ett bestående intryck är att det går väldigt långsamt jämfört med motsvarande konstruktion med Ref(). Är det själva ARef() som är tung att exekvera?

        /Torbjörn

        Comment


        • #5
          Ja, AREF() är tyngre men mer mångsidig eftersom den kan ta returvärden från valfri funktion.

          Ska man ha ett rent värde från Close eller High så är vanlig REF() snabbare.

          Comment

          Working...
          X