Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stega-script

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Stega-script

    Rikard,
    jag har testat att göra ett stega-script

    st) gå till 9A

    När jag ska lägga in den i en sekvens i ordermodellen visas ej st)-script, bara
    sl-script.

    Om ett st-script ska kunna köras som en sekvens i en ordermodell borde den synas där.

    Hur gör man?

    Jag hittar ingen bra dokumenation i hjälp-filen, har sökt i forumet vad Lasse skrivet, inte hittat något.


  • #2
    Jag la in ett sl-script och sedan på nästa sidan fanns ett val av stega-script

    Script för beräkning av nästa sekvens att utföra i modellen efter denna:

    här la jag in mitt st-script som ska aktiveras kl.17.20

    Hur fungerar detta?
    Så fort sekvensen jag står i 9B exekverats så utförs st-scriptet?

    Ligger AT8 och väntar tills tids-villkoret i st-scriptet uppfylls dvs kl.17.20
    och då flyttar till 9A?

    Comment


    • #3
      Sådär, då vet vi hur det fungerar och det är både bra och dåligt.

      När 9A och 9B exekverats så kommer order vid varje insamling på 9B-sekvensen.

      När tids-beroendet uppfyllts, ex klockan är förbi 17.20 i sekvens 9B så släpps
      st-scriptet och sekvensen rullar över till 9A.

      Nackdelen är att Egna Larm fylls upp vid varje insamling.

      Min tanke var att undvika köra en sekvens kl.17.20 (sl - order) för att komma till 9A igen, men det verkar inte vara möjligt med st-script.

      Comment


      • #4
        Här är ett svar från Lasse som förklarar ganska bra tycker jag:


        Om du i Preferenser fliken Handel kryssar för Tillåt "Stega+Synk-script" så blir lite mer saker synliga när du arbetar med ordermodeller.

        Stega-script

        Stega-script placerar dig på den sekvens som skall vara aktiv efter ordern på nuvarande.

        Returvärde 1-10 väljer alltså sekvens.

        T.ex

        Add(1,0)

        som enda innehåll i stega-script skulle placera dig på sekvens 1 (ibland kallad 9A). Liktydigt med loopfunktionen.

        Signatur st) i namnet när du skapar scriptet gör det synlig och möjligt att välja in i ordermodell.

        Synka-script

        Väljer vilken sekvens en modell skall ställa sig på när den ansluts.

        Och om du kryssat för andra alternativet där i Preferenser ovan, så körs även synka-scriptet när det inte blivit order av den nu aktiva sekvensen. Dvs du har möjlighet att få programmet att ställa sig på annan sekvens för nästa kursinsamling. T.ex växla från att sälja av till istället köpa på sig mer osv.

        Returvärde 1-10 väljer alltså sekvens här också.

        Signatur sy) i namnet när du skapar scriptet gör det synlig och möjligt att välja in i ordermodell.

        Comment


        • #5
          I ditt fall blir väl ett st)-script med värdet Add(0,1) det som gör att modellen hoppar tillbaka till första sekvensen efter att den sista löst ut.

          Det behövs ingen extra sekvens eller liknande, och inget som klottrar ner Egna larm heller.

          Ett annat sätt är ju att köra med en enda sekvens som är loopad till sig själv. Då behövs parallella modeller istället, men det fungerar hur bra som helst.



          PS: Vi ska uppdatera hjälpfilerna med info om st) och sy) vid nästa uppdatering.

          Comment


          • #6
            Jo det var den texten jag hittade i forumet..

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
              I ditt fall blir väl ett st)-script med värdet Add(0,1) det som gör att modellen hoppar tillbaka till första sekvensen efter att den sista löst ut.

              Det behövs ingen extra sekvens eller liknande, och inget som klottrar ner Egna larm heller.

              Ett annat sätt är ju att köra med en enda sekvens som är loopad till sig själv. Då behövs parallella modeller istället, men det fungerar hur bra som helst.



              PS: Vi ska uppdatera hjälpfilerna med info om st) och sy) vid nästa uppdatering.
              Jo, jag har gjort ett sånt st-script som ska exekveras kl.17.20, och
              då fylls egna larm upp med order från den sekvensen man står på.

              Comment


              • #8
                Ok, jag vet hur jag ska göra nu, kräver dock ommöblering i ordermodellerna.

                Comment


                • #9
                  Men har du inte redan ett script som löser ut kl 17:17 eller något liknande? I den sekvensen stoppar man bara in ett st)-script som returnerar värdet "1" så hoppar modellen tillbaka till första sekvensen. Där ligger ju förhoppningsvis ett triggerscript som inte kan lösa ut kl 17:17, annars får man lägga till en spärr som gör att modellen inte kan handla senare än kl 17:16.

                  Förklara gärna hur ordermodellen är uppbyggd, sekvenser etc.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                    Men har du inte redan ett script som löser ut kl 17:17 eller något liknande? I den sekvensen stoppar man bara in ett st)-script som returnerar värdet "1" så hoppar modellen tillbaka till första sekvensen. Där ligger ju förhoppningsvis ett triggerscript som inte kan lösa ut kl 17:17, annars får man lägga till en spärr som gör att modellen inte kan handla senare än kl 17:16.

                    Förklara gärna hur ordermodellen är uppbyggd, sekvenser etc.
                    Jo, jag har allt det där, problemet som finns är att alla sekvenser ej hinner snurra runt hos kund till 9A ibland innan börsen stänger.

                    Nollnings-scripten ligger i en separat ordermodell som bara innehåller nollning, körs kl.17.18.

                    De andra ordermodellerna innehåller köp och sälj-script, det blir här jag kommer att bygga om.

                    Sekvenserna kommer bli

                    9A - script som bara exekveras kl.09.45-09.55
                    9B - köp/sälj-script
                    9C - annat köp/sälj-script
                    loopflagga på

                    När 9C körts loopar ordermodellen tillbaka till 9A igen som slutar exekveras
                    kl.09.55 och nu är klockan 17.20, så där blir det stopp för dagen.
                    På det sättet behöver jag ej heller ha ett st-script.

                    Ordermodellen innehöll tidigare 3 sekvenser, nu blir det 3 st också, men vid kl.17.20 kommer högst 9C exekveras om det ej skett tidigare under dagen, vilket innebär att alla ordermodeller kommer stå på 9A inför morgondagen.

                    Comment


                    • #11
                      Då skulle jag föreslå att du gör 4 parallella modeller med varsin loopad sekvens:

                      Ordermodell 1: Köp

                      Ordermodell 2: Blanka

                      Ordermodell 3: Stäng köp

                      Ordermodell 4: Stäng blankning



                      På så vis är modellerna alltid redo eftersom de alltid står på "rätt" sekvens. Om man låter scripten känna av aktuellt innehav kan man styra så att de inte löser ut på fel ställen. Tex kan köp bara lösa ut om innehavet är noll eller mindre (blankad alltså). Blankscriptet får bara lösa ut om man ligger på noll eller högre. Stäng-modellerna triggas kl 17:18 eller nåt sånt och kollar vilket innehav som finns, vid köp triggas modell nr 3, och vid blankning triggas modell 4.

                      Comment


                      • #12
                        Rikard,
                        stega-script kan ju bara returnera sekvens scriptet ska ställa sig på.

                        För att hålla nere egna larm-rutan hade jag tänkt testa stega-script.

                        Kan man ta innehållet i ett sl-script ex ett som ingår i at och när triggern är uppfylld skicka in vilken position ordermodellen ska ställa sig i ex Add(2,0)
                        för att ställa sig i sekvens 2 i ordermodellen?:

                        sl) Sälj då stapl släpper övre bol. bandet
                        b1:=bolbands(20,2,U)
                        överbb:=GT(H,b1)
                        topp:=HHV(överbb,3)
                        r1:=rsi(14)
                        överköpt:=GT(r1,40)
                        föregående:=LT(ref(H,-1),b1)
                        justnu:=LT(H,b1)
                        underb1:=AND(föregående,justnu)
                        allt:=AND(topp,underb1)
                        medRSI:=AND(allt,överköpt)
                        mult(10,medRSI)

                        Tanken är att när villkoret i scriptet ovan är uppfyllt ska st-scriptet få okey att ställa sig i sekvens 02.

                        Det ska bara finnas ett st-script med scriptet ovan, inget sl-script, st-scriptet ska agera som trigger:

                        st) Stega till sekvens 02 då Sälj då stapl släpper övre bol. bandet
                        b1:=bolbands(20,2,U)
                        överbb:=GT(H,b1)
                        topp:=HHV(överbb,3)
                        r1:=rsi(14)
                        överköpt:=GT(r1,40)
                        föregående:=LT(ref(H,-1),b1)
                        justnu:=LT(H,b1)
                        underb1:=AND(föregående,justnu)
                        allt:=AND(topp,underb1)
                        medRSI:=AND(allt,överköpt)
                        mult(10,medRSI)

                        If ovanstående
                        Add(2,0)


                        Last edited by jorgeng; 2010-06-17, 14:11.

                        Comment


                        • #13
                          Rikard,
                          du kanske kan höra med Lasse?

                          Comment


                          • #14
                            Nja, det behövs nog inte i det här fallet. Jag förstår inte exakt vad du vill göra, det går tex inte att använda st)-script som triggerscript rakt upp och ner. Men däremot kan man använda samma logik i st)-scriptet som man kör i triggerscriptet:

                            st) Stega till sekvens 2 när staplar släpper Bollinger

                            b1:=bolbands(20,2,U)
                            överbb:=GT(H,b1)
                            topp:=HHV(överbb,3)
                            r1:=rsi(14)
                            överköpt:=GT(r1,40)
                            föregående:=LT(ref(H,-1),b1)
                            justnu:=LT(H,b1)
                            underb1:=AND(föregående,justnu)
                            allt:=AND(topp,underb1)
                            stega:=AND(allt,överköpt)
                            output=If(stega,2,3)
                            output


                            Här får du ut värdet 2 från scriptet om "stega" är sant, dvs staplarna släpper från Bollinger. Annars blir värdet 3. Man måste ju alltid tala om vilken sekvens modellen ska gå till efter att innevarande sekvens är exekverad. Om staplarna inte släpper från Bollingerbandet nu, vilken sekvens ska den gå till då? Därav 3 i exemplet, man kan ändra till vilken annan sekvens som helst. Det beror på hur ordermodellen är byggd.





                            PS. Låter som något vi kan ta upp på vår "supportkväll" på måndag.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                              Nja, det behövs nog inte i det här fallet. Jag förstår inte exakt vad du vill göra, det går tex inte att använda st)-script som triggerscript rakt upp och ner. Men däremot kan man använda samma logik i st)-scriptet som man kör i triggerscriptet:

                              st) Stega till sekvens 2 när staplar släpper Bollinger

                              b1:=bolbands(20,2,U)
                              överbb:=GT(H,b1)
                              topp:=HHV(överbb,3)
                              r1:=rsi(14)
                              överköpt:=GT(r1,40)
                              föregående:=LT(ref(H,-1),b1)
                              justnu:=LT(H,b1)
                              underb1:=AND(föregående,justnu)
                              allt:=AND(topp,underb1)
                              stega:=AND(allt,överköpt)
                              output=If(stega,2,3)
                              output


                              Här får du ut värdet 2 från scriptet om "stega" är sant, dvs staplarna släpper från Bollinger. Annars blir värdet 3. Man måste ju alltid tala om vilken sekvens modellen ska gå till efter att innevarande sekvens är exekverad. Om staplarna inte släpper från Bollingerbandet nu, vilken sekvens ska den gå till då? Därav 3 i exemplet, man kan ändra till vilken annan sekvens som helst. Det beror på hur ordermodellen är byggd.





                              PS. Låter som något vi kan ta upp på vår "supportkväll" på måndag.
                              Det ser ut som det jag vill ha. Problemet är att stega-scripten i ordermodellen lägger sig före nästa riktiga trading-signal vilket gör att en köp-signal kan fördröjas till nästa 10 sek insamling.

                              Kan man köra sl-scriptet som ett st-script behöver man inte få ut något i egna larm och den riktiga trading-signalen i en annan ordermodell kan exekveras istället för att behöva vänta in en stegning i en tidigare ordermodell.

                              Jag läste i ett tidigare inlägg att det skulle komma dokumentation om stega-script i autostock för något år sedan, har inte hittat något ännu, dock.

                              Jovisst kan vi diskutera det på supportkvällen på måndag.

                              Blir det powerpoint-presentation på måndag? behöver vi ha med oss egna pc med autostock trader i?

                              Comment

                              Working...
                              X