Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flera köpsignaler i rad

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Flera köpsignaler i rad

    Jag har ett script som ger köpsignal när low är högre än en linje. Så långt är det inga problem.

    Problemet är att jag vill sälja ex. med en flytande stoploss och kunna göra detta innan köpsignalerna slutar. Det kommer ju många köpsignaler efter varandra tills low går under linjen.

    Hur får jag scriptet att bara producera en köpsignal när low för första gången är högre än linjen?
    "Nothing noble is done without risk." - André Gide

  • #2
    Jag kanske ska förklara bättre vad mitt egentliga problem är så kanske det finns en smart lösning på detta.

    Jag vill som ovan ha ett köpscript och sedan en stoploss. När jag använder den stoploss som Rikard fixat innan så kan jag inte få den att sälja förrän köpsignalerna slutat komma vilket jag inte vill.
    "Nothing noble is done without risk." - André Gide

    Comment


    • #3
      Om du testat den flytande stoppen för simulering så ska den ta hänsyn till flera signaler i rad etc. Den agerar på första signalen i en serie köpsignaler, och bevakar innehavet enligt förutsättningarna. Däremot hindrar det ju inte att ny position tas direkt vid nästa köpsignal.

      Man kan lägga in logik som säkerställer att köpscriptets signal bara triggas max 1 gång per dag tex och liknande.

      Vi kan ta det när köpscriptet är färdigt, så kan vi prova det praktiskt.

      Comment


      • #4
        Köpscriptet är mycket enkelt och bygger på en graf som ritas vid kurserna. När low är högre än grafen triggas köp enligt:

        köpentry:=GT(L,graf)
        Mult(köpentry,20)

        Köp scriptet är inte mitt problem utan exit ur köp. Jag vill ha den efter ex. + 5 efter köp. Problemet är att som jag har konstruerat köpsignalen fortsätter den ju producera köpsignaler hela tiden tills low går under graf igen och det vill jag inte.
        "Nothing noble is done without risk." - André Gide

        Comment


        • #5
          Det finns ett enkelt sätt och det är ju att endast tillåta signal just när kurvan korsas, tex någon gång inom de senaste 2 perioderna:

          köpentry:=And(GT(L,graf),Hhv(Cross(L,graf),3))
          Mult(köpentry,20)


          eller skrivet lite tydligare:

          köpentry1:=Gt(L,graf)
          köpentry2:=Cross(L,graf)
          köpsignal:=And(köpentry1,Hhv(köpentry2,3))
          Mult(köpsignal,20)


          Comment


          • #6
            Det är så roligt det här och jag blir så uppspelt så jag kunde inte somna i natt eftersom jag låg och funderade på hur jag skulle lösa det. Mina tankar gick kring ett sätt att kolla om det inte fanns köpsignal i förra perioden och om det fanns i nuvarande period.

            När jag vaknade hade du redan löst det Rikard med hjälp av cross. Tusen tack!

            Nu har jag kunnat backtesta mha Rikards flytande stoploss. En fråga som säkert är dum men jag behöver förstå detta bättre. Jag har kört i 15min upplösning och om jag har "Animering per minut" aktiv så redovisar Analysbänken affärer som jag inte ser grafiskt i min modell. Beror detta på att jag "byter" upplösning i och med krysset? Hjälp mig bena ut detta tack!
            "Nothing noble is done without risk." - André Gide

            Comment


            • #7
              Hallå

              Nej, det är inte riktigt så det fungerar.
              Antag att du tittar i ett diagram med 15-min upplösning. De köp- och säljsignaler som du ser bakåt i tiden är alla baserade på den Closekurs som gällde under aktuell period. För att förtydliga, dvs den kurs som fanns precis under den 14:te minuten, för nästa minut så bildas ju stapeln för nästa 15-min period. Om du ska bygga ett script som agerar just som dinna "pinnar" ser ut måste du alltså lägga till någon form av tidsfilter, typ agera bara i 14:de minuten.

              När du däremot kör funktionen "animera kurser" i vinstrapporten så kollas scripten mot closekursen som finns under varje minut. Det här gör att du då kan få ett helt annat resultat, för det kan ju mycket väl hända att kursen i 5:te minuten drar iväg uppåt, kanske pga av en nyhetsflash. I animeringsläget slår då ditt köpscript till o lägger en köporder. När du sedan kommer till 14:de minuten har closekursen hamnat på lägsta värdet inom perioden men du sitter redan med en lång position, något som aldrig skulle hänt om du bara handlat under sista minuten i varje period.

              ...lång text, men hoppas du förstår skillnaden.

              Comment


              • #8
                Ok, tack för förklaringen! Då förstår jag skillnaden men är fortfarande osäker på hur jag ska göra rent praktiskt. Hur brukar ni göra? (Vilken upplösning man ska välja, minutfilter och hur man ska backtesta)

                Har jag förstått det hela rätt om jag ska ha animering per minut i kryssat för att få det "riktiga" resultatet för min strategi?
                "Nothing noble is done without risk." - André Gide

                Comment


                • #9
                  Båda är lika rätt!

                  Vill du att scripten ska slå till när som helst under innevarande period, ska du välja "animera per minut".

                  Om du å andra sidan bara vill agera i sista minuten av en period så ska du inte markera animera-rutan. Personligen känner jag mera för det sista alternativet för det är ju så diagramen presenteras bakåt i tiden.

                  Comment


                  • #10
                    Ja men vad spelar det för roll hur diagrammen presenteras det viktiga är ju det går för strategin eller hur? Det är ju det jag ska testa!

                    Hjälp mig fatta detta... Vad är det för meningen med en 15 min chart om det ändå inte hade blivit så om jag kört strategin live? Förresten använder ju jag low kursen i mitt diagram, inte close. Vad är det för mening att ha en 60 min chart och sedan animera minut för minut, kan man väl lika gärna köra 1 min chart från början... Eller vad är det jag inte fattar?

                    Det är ju hjälp med hur jag ska tänka när jag bygger min strategi jag behöver. Är första gången för mig så tips och tankar hur man ska tänka kring upplösning och backtestning är mycket tacksamt!
                    "Nothing noble is done without risk." - André Gide

                    Comment


                    • #11
                      Kan någon reda ut ovanstående åt mig?
                      "Nothing noble is done without risk." - André Gide

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av SalK Visa inlägg
                        Ja men vad spelar det för roll hur diagrammen presenteras det viktiga är ju det går för strategin eller hur? Det är ju det jag ska testa!

                        Hjälp mig fatta detta... Vad är det för meningen med en 15 min chart om det ändå inte hade blivit så om jag kört strategin live? Förresten använder ju jag low kursen i mitt diagram, inte close. Vad är det för mening att ha en 60 min chart och sedan animera minut för minut, kan man väl lika gärna köra 1 min chart från början... Eller vad är det jag inte fattar?

                        Det är ju hjälp med hur jag ska tänka när jag bygger min strategi jag behöver. Är första gången för mig så tips och tankar hur man ska tänka kring upplösning och backtestning är mycket tacksamt!
                        Det viktiga vid simulering är att kryssa för Animering i Analysbänken. Då får du samma förhållanden som om det körts online med löpande kursinsamling. När man utvecklar strategier och kanske tittar på signalerna i ett diagram är det man ser vad som händer i slutet av varje period. Alltså, om du har ett 15-minuters diagram öppet så kan du i princip bara se signaler som sker i slutet av varje period. Det kan finnas signaler "mitt i " en stapel som inte finns i slutet, och dessa syns alltså inte i diagrammet. Men däremot syns de i backsimulering om man kör Animering.

                        Efter en simulering kan man granska de genererade signalerna genom att högerklicka i diagrammet, kryssa för Visa Analysbänkens resultat. Då ritas flaggorna ut enligt det simulerade resultatet så kan man se var de hamnar i diagrammet. Väldigt användbart.

                        Comment


                        • #13
                          Ok, tack för förtydligandet. Men då har jag nog koll på hur analysbänken funkar.

                          Tyvärr blir jag inte riktigt klok ändå på det hela. Förstår om det låter korkat för er inbitna intraday handlare. Men är valet av upplösning "enbart" en visualiserings grej alltså? Då är ju valet av upplösning meningslöst om ändå allt sker tick för tick när det gäller strategin online.

                          Det viktiga är egentligen hur jag ska tänka och få till min strategi. Hur brukar ni göra? Resultatet såg bra ut i 15 min chart men blev skit vid minut animering. Ska jag försöka optimera så att det blir bra vid animering eller hur är rätt tänk? Tanken är att det ska vara en snabb intraday strategi men den får ju inte bli för hoppig heller.
                          "Nothing noble is done without risk." - André Gide

                          Comment


                          • #14
                            Nja, upplösningen har ju fortfarande extremt stor betydelse. Tex är ju en stapels Low helt avgörande för en strategi, och om det är 5 minuters staplar eller 60 påverkar ju Low, High, Open och Close. Så scriptens upplösning kan man antingen prova sig fram till i Analysbänken, eller om man redan har en ide om hur strategin ska handla baserat på stapelinformationen.

                            Det viktiga när man optimerar sin strategi är att den ska kunna arbeta med strömmande online-data. Animering på i Analysbänken alltså, oavsett vilken upplösning du valt i scripten. Animering gör att du efterliknar online-förhållanden, men scriptens upplösning påverkar handeln och hur signalerna kommer.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                              Efter en simulering kan man granska de genererade signalerna genom att högerklicka i diagrammet, kryssa för Visa Analysbänkens resultat. Då ritas flaggorna ut enligt det simulerade resultatet så kan man se var de hamnar i diagrammet. Väldigt användbart.

                              Jag får inte fram dessa signaler. Jag kör analysbänken, högerklickar och väljer "Visa Analysbänkens resultat". Vad måste jag mer göra för att få fram dem?

                              En annan sak... Hur får jag intraday diagram att visa sig vettigt tillbaka i tiden. Ex. jag vill titta på en dag i taget men längre tillbaka, hur krångligt som helst.
                              Last edited by SalK; 2009-03-19, 11:57.
                              "Nothing noble is done without risk." - André Gide

                              Comment

                              Working...
                              X