Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

TIKI fast på Large Cap

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• TIKI fast på Large Cap

Lenpa, tack för hjälpen med AMA, har varit o åkt skidor så jag har tyvärr inte hunnit testa den ännu.

Har en annan krånglig fråga(i alla fall för mig) till forumet. Går det att få ihop en TIKI baserat på Large Cap? DVS går det hämta värden från olika papper o sammanställa det i ett diagram?

The Tiki is not really an indicator (in the sense of moving averages), but it can be used as an indicator when day trading. The Tiki is one of three market internals, with the Trin and Ticks being the other two. The Tiki compares the number of upticking (price increasing) and downticking (price decreasing) stocks in the Dow Jones Stock Index, and calculates a ratio showing whether there are more upticking or downticking stocks.

The Tiki is based upon the stocks that are included in the Dow Jones Stock Index, so it is primarily (actually almost exclusively) used as an indicator for the US markets, but the same principles and formulae can be applied to the European and Asian markets.

The Tiki can be displayed as a single line, or as a bar chart, but it is always displayed on its own chart, separate from the price bars.

Calculation

Description : The Tiki (T) is a comparison of the number of upticking and downticking stocks.
    Calculation :
    T = Upticking Stocks - Downticking Stocks

Intressant ide! Har inte funderat i de banorna tidigare, men det som kommer upp först är att använda de globala minnescellerna och lagra information i dessa. Man kan ha ett script anslutet til varje aktie man vill ta med i mätningen, och tilldela en unik cell. 1 = tick up, 0 = tick low.

Ett annat, centralt script läser in info från alla cellerna och avgör hur många som pekar upp och hur många som pekar nedåt. Så det borde vara fullt möjligt.

Comment

Ret- & GetVal

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
      Intressant ide! Har inte funderat i de banorna tidigare, men det som kommer upp först är att använda de globala minnescellerna och lagra information i dessa. Man kan ha ett script anslutet til varje aktie man vill ta med i mätningen, och tilldela en unik cell. 1 = tick up, 0 = tick low.

Ett annat, centralt script läser in info från alla cellerna och avgör hur många som pekar upp och hur många som pekar nedåt. Så det borde vara fullt möjligt.

Är det RetVal man då använder för att skicka över ett värde till en minnescell och sedan plocka fram det värdet från en cell med GetVal?

Comment

Jag brukar använda SetGVarIf() så får man enkelt med sig testet av ett villkor för att skriva nytt värde eller ej. GetGVar() för att plocka tillbaka värdet. De globala cellerna håller kvar info även om programmet startas om dessutom.

Comment

TIKI o globala celler

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
          Jag brukar använda SetGVarIf() så får man enkelt med sig testet av ett villkor för att skriva nytt värde eller ej. GetGVar() för att plocka tillbaka värdet. De globala cellerna håller kvar info även om programmet startas om dessutom.

Hur många globala celler har man tillgång till, är det 0-899 och är det några nr som används till annat och som man bör undvika. Lite svårt att hitta ngn direkt info om globala celler

Jörgen, jag skall igång med WAMPA igen så vilka celler använder du nu

Comment

Ursprungligen postat av Hong Kong Ola Visa inlägg
            Hur många globala celler har man tillgång till, är det 0-899 och är det några nr som används till annat och som man bör undvika. Lite svårt att hitta ngn direkt info om globala celler

Kul att du kommer tillbaka som Omx Wampa-kund.
            Omx Wampa använder generellt bara 103 -> 106 + 110

Omx Nexu använder fler minnesceller.

Jörgen
            Rankor System

Comment

Ursprungligen postat av Hong Kong Ola Visa inlägg

Vet inte om du sett info i Scriptreferensen:

SetGvarIf(d,n,c,NDLEP)
              Namn: Set Global Variable If

Beskrivning: Sätt ett globalt värde som inte är kopplat till speciellt papper. Det finns också kvar nästa gång du startar programmet och vilka script som helst kan läsa eller skriva dessa värden. 900 variabler 0-899 finns. 'If' syftar just på att det ofta är villkorat om man skriver.

Parameter 1: Värde att sätta i variabeln. Ett flyttal(decimalpunkt om sådan).

Parameter 2: Minnesplats 0-899

Parameter 3: Olika värden beroende på parameter 4. Villkorar skrivning av värdet på olika sätt.

Parameter 4: T=True, dvs värdet i parameter 1 sätt om parameter 3 är sant, och det tidstämplas enligt datorklockan just då. D=Datum, dvs parameter 3 förutsätt vara ett datum/tidpunkt att tidstämpla skrivningen med. L=Later, dvs skrivning sker om medskickat datum i parameter 3 är senrare än tidstämpeln för variabeln från tidigare skrivning. E=Earlier, dvs skrivning sker om datum i parameter 3 är tidigare än skrivningen innan. P=Previous, dvs variabeln agera som två variabler med nuvarande värde och gamla värdet sparas i tidstämpeln och kan hämtas med GetGvar(d,P).

Returnerar: Samma som indataserien för att kunna användas transparent inne i script. Ingen operation på datat alltså.

Kommentar: Ett script som kopplat till flera olika papper kan alltså utväxla information med varandra genom att använda de globala variablerna.

Exempel: SetGVarIf(c,155,1) skriver alltid Close-kursen till cell 155, eftersom parameter 3 är sann och tidstämplas enligt datorklockan just nu. SetGVarIf(c,155,gt(c,ref(h,1))) skriver close bara ifall close är större än high i förra perioden. SetGvarIf(c,155,d,d) skriver close till cell 155, och nuvarande periods tidstämpel som tidstämpel. SetGVarIf(c,155,D,L) skriver om nuvarande periods tid är senare än förra skrivna. SetGVarIf(c,155,gt(c,ref(c,1)),P) skriver close till cell om högre än förra periodens close var lägre. Cell 155 får Close nu, och gamla värdet flyttas till datumcellen som senare kan hämtas med GetGVar(d,P).

Tips för grafik:

Placering: Ingen betydelse

Skala: Ingen betydelse för scriptet skall i sig returnera SANT eller FALSKT

Visa som flagga: Nej

Comment

Skulle det här funka för att skicka iväg en 1 resp 0 från olika instrument
                där sista C jmf med förra C?

Instrument A
                SetGVarIf(1,155,gt(c,ref(c,1)))
                SetGVarIf(0,155,le(c,ref(c,1)))

Instrument B
                SetGVarIf(1,156,gt(c,ref(c,1)))
                SetGVarIf(0,156,le(c,ref(c,1)))

Går det sen hämta o använda värdena i cellerna så här?

Värde1=GetGvar(155)
                Värde2=GetGvar(156)
                ADD(Värde1,Värde2)

Comment

Det är helt rätt tänkt! Villkoret för skrivning ligger som sista parameter i SetGVarIf()-kommandot, och som det är skrivet får du effekten att cellen får värdet 1 om Close är högre än föregående Close, annars noll.

Just det villkoret kan man ju göra hur komplicerat man vill, men som exempel är det klockrent.

Comment

Tackar, jag provkör lite under dagen o återkommer.

Comment

Inga staplar

Jag får inte till några staplar där jag försöker hämta upp värdena från cellerna, har satt 10 o 0 istället för 1 o 0 för att det skall synas lite bättre.

Kör hämtningen fr celler med nedanstående, kryssat i intra, visa graf som flagga o skalning 0-100. Tänker jag fel?

ADD(GetGvar(155) ,GetGvar(156) )

Comment

Det borde fungera, men en viktig detalj är att SetGVarIf()-satserna ligger som minnesreferenser i scripten som är kopplade till aktierna.

Comment

Till ABB har jag anslutit

Skriv nytt
                          SetGVarIf(10,155,gt(c,ref(c,1)))
                          SetGVarIf(0,155,le(c,ref(c,1)))

Till ASSA har jag anslutit
                          Skriv nytt2
                          SetGVarIf(10,156,gt(c,ref(c,1)))
                          SetGVarIf(0,156,le(c,ref(c,1)))

Till ELUX anslutit enl; visa i Analys 2, intraday, graf som flagga, 0-100

Visa TIKI
                          ADD(GetGvar(155),GetGvar(156))

Borde jag inte få streck i Analys 2 då?

Comment

Jo, det tycker jag. Prova att ersätta raden

ADD(GetGvar(155),GetGvar(156))

med

ADD(10,0)

tex och se om det ritas någon då.

Comment

Då ritas det lodräta streck för varje period

Comment