Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Simulera "animera dagskurs"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Simulera "animera dagskurs"

Om jag har ett script som lyder: mitt:=div(add(h,l),2) och kryssar i Animera dagskurser, så får jag ju en linje som löpande visar mitten av dagens högsta och lägsta, snyggt och prydligt. Men - kan man få samma resultat utan att använda "Animera dagskurser"? Det skulle bli lite mer användbart då eftersom t ex "cross(c,mitt) inte funkar.
    Gustaf

Ett sätt är att använda Cmpref och ta in kursern i dagsupplösning men köra scriptet i annan upplösning. Funkar fint.

Comment

Jag får inte till det riktigt, kolla bilden, den gröna linjen är som ovan med "animerad mittkurs". Den röda linjen och de blå flaggorna är enligt följande script:

hög:=cmpref(h,0,A)
      låg:=cmpref(l,0,A)
      mitt:=div(add(låg,hög),2)
      draw(mitt,2,rqb)
      mult(cross(c,mitt),10)

{@A(0,OMX309D )}

Var det så du menade? Den röda kommer visserligen höja och sänka sig under dagen, men det slutar ju alltid med en helt rak linje, och vad crossarna egentligen visar är jag osäker på, ibland ser de vettiga ut, ibland inte. Det intressanta med den gröna linjen är att den blir en hyfsat bra trendvisare.
      Jag tänker mig någon variant där man läser H och L varje period, jfr mot dessa i nästa, så länge inte högre H eller lägre L så lagras "Hmax" och "Lmin" och det är de värdena man baserar mittlinjen på. Krångligt kanske?
      Gustaf
      Attached Files

Comment

Jo det stämmer, linjen blir alltid en rak linje som visar var mitten är:

hög:=cmpref(h,0,A)
        låg:=cmpref(l,0,A)
        mitt:=div(add(låg,hög),2)
        draw(mitt,2,yqb)
        draw(hög,3,gqb)
        draw(låg,4,rqb)
        mult(cross(c,mitt),10)

{@A(0,)}
        Attached Files

Comment

Working...
        X