Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dumpa/sätta Globala variabler

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dumpa/sätta Globala variabler

Tja!
    Finns det något sätt man kan "för hand" sätta en global variabel? Det jag är ute efter är att jag vill sätta lite ingångsvärden för ett par globala variabler och det vore bekvämt att kunna göra det i ett GUI eller motsvarande.

Och finns det något sätt att dumpa ut värdena för alla globala variabler på typ fil eller så?
    Mvh,
    /Varja

Du kan koppla ett litet script tillfälligt till något instrument för att "skjuta" in ett värde i en global variabel, och därefter ta bort scriptet igen.

Tex:

SetGVarif(47,200,1)

sätter värdet 47 i cell 200.

Det finns tyvärr inget sätt att få ut värderna i filformat däremot.

Comment

ok, tack, det får bli så jag gör. Man kan ju alltid plotta enskilda variabler men det vore snyggt att kunna ratta på dem i en dialog.

Comment

Man kan kolla innehållet i globala variabler med kalkylforskaren.
        Dock kan man endast kolla 10 st åt gången, men med t.ex. 10 olika fördefinierade kalkylforskare täcker man 100 globala variabler ganska enkelt.

Bifogar några bilder på hur jag gör.
        Attached Files

Comment

Ursprungligen postat av nga Visa inlägg
          Man kan kolla innehållet i globala variabler med kalkylforskaren.
          Dock kan man endast kolla 10 st åt gången, men med t.ex. 10 olika fördefinierade kalkylforskare täcker man 100 globala variabler ganska enkelt.

Bifogar några bilder på hur jag gör.
          Intressant NGA, jag har tidigare frågat Rikard om det går att få ut värdena ur de globala minnescellerna och fått nej. Med ditt sätt går det ju.

Jag har sparat resultatet som 4 kolumner, minnescell 103 - 106 för Omx Wampa och visar dessa på arbetsytan. Uppdaterar de sig automatiskt när det kommer in nya värden varje dag nga eller måste man köra om frågan? - se screenshot:

Jag skulle vilja ha värdena utskrivna i kursgrafen automatiskt via något script, går det att ordna tror du?

Attached Files
          Last edited by jorgeng; 2009-05-12, 07:09.

Comment

nga, så listigt av dig. Stort tack! Det där kommer underlätta debugging avsevärt.

Comment

jorgeng,

Man måste köra om frågan varje gång man vill ha aktuella värden i kalkylforskaren.

De går att rita ut som horisontella linjer i olika grafer (det är ingen array så de innehåller ju bara ett värde), se exempelscript i bifogad bild. Man kan även använda DRAW-funktionen och lägga dem i huvudscriptet om man vill.
              Attached Files

Comment

Som jag misstänkte uppdaterar sig ej cell-värdena automatiskt utan man måste manuellt välja omxs309e, köra kalkylforskaren, välja frågan, klicka i att resultat ska skrivas till box 1,2,3,4, välja kör frågan, och DÅ uppdateras
                cellerna i arbetsytan.

I alla fall bättre än ingenting som det var tidigare, då fick man höfta att Omx Wampa buystop-linjen låg på 789,75 eller 789,5, det var svårt att veta exakt.

Rikard, går det att ordna så att kalkylforskar-frågorna uppdateras vid varje insamling? Du kan ju höra med Lars Fossum.

Comment

jorgeng,

Man måste köra om frågan varje gång man vill ha aktuella värden i kalkylforskaren.

De går att rita ut som horisontella linjer i olika grafer (det är ingen array så de innehåller ju bara ett värde), se exempelscript i bifogad bild. Man kan även använda DRAW-funktionen och lägga dem i huvudscriptet om man vill.
                  Ok nga, det är draw jag använder i Omx Wampa:s 4 linjer. Vad jag ville ha var texten 789.75 skriven i grafen, men det gick inte att ordna enligt Rikard.

Comment

jorgeng,

Nu skall du inte måla fan på väggen. Ett AutoIt-script fixar ju enkelt så att ny kalkylforskarfråga körs automatiskt.

Comment

jorgeng,

Nu skall du inte måla fan på väggen. Ett AutoIt-script fixar ju enkelt så att ny kalkylforskarfråga körs automatiskt.
                      Tja, det går ju det med...

En undran, hur får du fram 10 kolumners urval, i de färdiga frågorna finns ju bara 5 kolumners urval...

Comment

Det enklaste sättet att uppdatera kalkylforskaren (förutom med AI-script) är att man högerklickar i ett befintligt kalkylforskarfönster i arbetsytan.
                        Väljer Kör Kalkylforskaren i menyn som kommer upp.
                        Då finns allt klart att köra med inställningar från föregående körning, förutom att man måste bocka för vilka kolumner man vill ha med.
                        Klicka sedan på OK.

Detta förutsätter att man valt att visa resultat i föregående lista.

Jorgeng,
                        vilket objekt du väljer spelar ingen roll, variablerna är globala!
                        Man får göra en formatmall som täcker 10 kolumner.

Comment

Det enklaste sättet att uppdatera kalkylforskaren (förutom med AI-script) är att man högerklickar i ett befintligt kalkylforskarfönster i arbetsytan.
                          Väljer Kör Kalkylforskaren i menyn som kommer upp.
                          Då finns allt klart att köra med inställningar från föregående körning, förutom att man måste bocka för vilka kolumner man vill ha med.
                          Klicka sedan på OK.

Detta förutsätter att man valt att visa resultat i föregående lista.

Jorgeng,
                          vilket objekt du väljer spelar ingen roll, variablerna är globala!
                          Man får göra en formatmall som täcker 10 kolumner.
                          Jo, det var det jag frågade, hur gör man formatmall som täcker 10 kolumner?

Comment

Nga, vad jag kan se finns ingen möjlighet att skapa formatmall med 10 kolumner, så frågan är hur du gjort?

Kör du på en gammal Autostock Trader installation där 10 kolumner finns med? Jag kör på senaste versionen 8.0.0.6.

Det går ej att skapa (b)-script och frågan är vad innehållet i b-scriptet ska vara i så fall.

B-scripten som finns i kalkylforskaren finns ej med i fx-dialogen under ex omxs309e, däremot finns andra b-script ex (b) allmän köp.

Last edited by jorgeng; 2009-05-13, 07:38.

Comment

Äntligen har jag lyckats lista ut hur man gör.

Jag gick under Register/Formatmallar, lyckades på något sätt byta namn på (b) Kalkyl 5 kol till (b) Kalkyl 10 kol, ändrade i fälten 6, 7, 8 till de värden som fanns i fält 5, teckenkolumner 5 12 och sedan spara mall.

När jag kör kalkylforskaren igen så finns det nu 8 kryssrutor och använda och jag kan få ut värdena för Omx Wampa cell 103-106 och Omx Nexu cell 403-406, suveränt.

Härnäst ska jag bygga ett macro i autoit eller easy macro recorder som kör kalkylforskaren kl.10 och kl.11 och uppdaterar cellerna, och då uppdateras även resultatet som visas i arbetsytan för omxs309e.

Comment

Working...
                              X