Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förenkla din scripting i Autostock 8

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Förenkla din scripting i Autostock 8

    Några av mina längsta script i Autostock har nu passerat 200 rader och det är synnerligen svårt att scripta och säkerställa rätt antal parenteser osv. Har en variant där jag scriptar i visual studio och har lagt upp alla nyckelord i autostock 8 som funktioner vilket förenklar enormt - inte minst felsökning.

    Nu kanske alla inte kan koda VB eller C# och ett mycket bra alternativ är då att istället koda i opensource programmet Notepad++. Du scriptar sen i Notepad ++ och kopierar koden till Autostock. I Notepad++ kan Du dessutom skapa ditt eget språk och få nyckelorden i Autostock markerade när Du scriptar. Nedan kommer en liten lathund till hur Du kommer igång och avsevärt förenklar din scripting och felsökning.

    1) Hämta och installera Notepad++ från http://sourceforge.net/projects/notepad-plus/

    2) Ladda ner och följ instruktionerna på http://notepad-plus.sourceforge.net/...fineManual.pdf

    Nedan är en liten snabbguide för att snabbt komma igång.

    1) Klicka på visa – ”användardefinerad dialog”.
    2) Klicka på ”spara som” och spara ditt språk som Autostock8.
    3) Ge filnamnstilläget AS8 (mitt föreslag – välj vad Du vill).
    4) Klicka på fliken nyckelordslista och kopiera in samtliga nyckelord nedan i 1:a gruppen. Välj en förgrundsfärg t.ex. blå och fet stil;

    ATR BOLBANDS DX ADX MACD MDI MFI MOV MMOVDI MMOVX MMOVRES MO OBV OSCP OSCV OSC OSCPROC PDI ROC RSI SAR SAR2 STOCH STOC LLV LLVBARS HHV HHVBARS GAPUP GAPDOWN TOP TOPBARS BOTTOM BOTTOMBARS UPSTEPS UPSTEPSBARS DOWNSTEPS DOWNSTEPSBARS REF AREF CMPREF REV FIND TREND DYNTREND ATAN BLOCKSIZE ROUNDBLOCK PORTFOLIO MARKET CASH LASTTRADE OMINFO ROUNDPRICE ODEPTH NOT AND OR XOR EQV IF GT GE LT LE CROSS DAYOFWEEK DAYOFMONTH MONTHNUMBER YEARNUMBER DATE ABS INT FRAC ADD SUB MULT DIV MOD EQV SQRT POWER LOG EXP LOG10 MN MX SUM SUMW CUM VINSTRAPPORTER RETVAL GETVAL SETGVARIF GETGVAR STDEV FREQ SKEW MEDIAN MEDIANBARS LINREG R2 FIB TREND DRAW SUPRES

    5) Markera fliken ”kommentarer & nummer” och addera ”{” och ”}” i gruppen kommentarsrad. Ställ in de färger Du vill ha.

    6) Klicka på operatorer och lägg till operatorerna” ( ) . : -”


    Detta ger bara en enkel snabbstart i Notepad++. Läs gärna manualen. Du kan bygga avsevärt mer raffinerat eget språk. Vad avser kodande best practices i Autostock rekommenderar jag att skriva alla nyckelord med stora bokstäver och alla variabler med små. Detta för att förenkla läsningen och undvika fel när man använder tilldelade namn.

    Lycka till
    Hälsar

  • #2
    Jisses! Snacka om seriös scriptning!

    Comment


    • #3
      Umejohe,
      jag har använt notepad++ i flera år för Autostock Trader-script, har testat din instruktion och fått det att fungera.

      Att notera dock är att Lars Fossum i hjälp-funktionen i Autostock Trader använder sig av både stora och små bokstäver i funktionerna, ex skrivs
      det ATR(p) och BolBands(p,dev,ULX) så färgkodningen blir svår att få till konsekvent.

      I mitt fall innebär det att den enda funktionen som blev blå (enligt ditt färg-förslag) var DATE. Efter att ändrat ex GETGVAR till GetGvar (som det står i min kod) blev inte denna funktionen blå heller.

      Det verkar vara svårt att spara användarspråket också efter gjorda ändringar. Det enda valet som ges är spara som eller spara nytt.

      Efter att jag klickat i rutan Ignorera fall blev ex frac blå när det står FRAC i 1:a gruppen men GetGvar är fortfarande utan färg.

      Det enda som fungerar bra just nu är kommentars-raderna som hos mig är gröna, liknar Microsoft VBA-kodning, alltid något...

      Last edited by jorgeng; 2009-06-25, 06:50.

      Comment


      • #4
        Hej
        Kul att Du fått det att fungera. Vill Du göra nyckelorden okänsliga för versaler eller gemener så kryssar Du bara i rutan "Ignorera fall" i användardefinerad dialog så skall det funka. Om Du ej får till det i alla fall så återkom så läger jag in skärmdumpar på mina inställningar.
        JH
        Last edited by umejohe; 2009-06-25, 13:49.

        Comment


        • #5
          Inställningar igen

          Förmodligen någon operator som saknas. Se bifogade bilder.
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Jag la till tecknet = som är rätt vital i kodningen så nu ser det bättre ut.

            Efter att jag startat om Notepad++, valt språk AT8 så fungerar det bra.
            Klart snyggt.

            Jag bifogar ett screenshot så alla som är intresserade kan se hur det ser ut med färgkodning och ett screenshot utan färgkodning, stor skillnad.
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Hittade denna tråden och tänkte bidra lite. Menyerna ser lite annorlunda ut i senaste Notepad++. Men det fungerar bra.

              Jag uppdaterade listan från manualen. Nu ser den ut så här. Någon har fallit bort, men totalt 17 st extra funktioner.

              ABS ADD AMA AND AREF ATAN ATR ATREX BLOCKSIZE BOLBANDS BOTTOM BOTTOMBARS CASH CMPREF CONST CROSS CUM DATE DAYOFMONTH DAYOFWEEK DIV DOWNSTEPS DOWNSTEPSBARS DRAW DX DXEX DYNTREND EMA EQV EQV EXP
              FIB FIND FRAC FREQ GAPDOWN GAPUP GE GETGVAR GETINI GETVAL GT HHV HHVBARS IF INT LASTTRADE LE LINREG LLV LLVBARS LOG LOG10 LOOP LT
              MACD MACD2 MARKET MDI MDIEX MEDIAN MEDIANBARS MFI MFIEX MMOVDI MMOVRES MMOVX MN MO MOD MOEX MONTHNUMBER MOV MULT MX NOT OBV ODEPTH OMINFO OR OSC OSCP OSCPROC OSCV
              PDI PDIEX PORTFOLIO POWER R2 REF RETVAL REV ROC ROUNDBLOCK ROUNDPRICE RSI RSIW RSIWS SAR SAR2 SETGVARIF SETGVARIFGUI SETINIIF SKEW SQRT STDEV STOC STOCH STOCHEX SUB SUM SUMW SUPRES
              TOP TOPBARS TREND TREND UPSTEPS UPSTEPSBARS WILD XOR XTIME YEARNUMBER
              Last edited by Tradehenke; 2022-01-15, 19:39. Anledning: En funktion var fel

              Comment


              • #8
                Tack för tipset!

                Comment


                • #9
                  Super, tack!!

                  Comment

                  Working...
                  X