Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Script hjälp behövs för ordermodell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    yes, det blir gröna och röda streck över skärmen när macd grafen korsar.

    magnus.

    Comment


    • #17
      Hmm...men inga larm. Skumt, jag provar att lägga in dina script i en installation och ser vad som händer. Vilken upplösning har du i grafen? Scripten är ju inte låsta till någon specifik upplösning eftersom inget intraday-prfix finns, så de arbetar i den upplösning som diagrammet har. Om du ändrar diagrammets upplösning flyttas signalerna.

      Comment


      • #18
        Hej Rikard

        Jag har lagt till intraday prefix i scriptet för se om det skulle fungera. Se tidigare inlägg. Det blev inga larm.

        Min upplösning i grafen är 1 minut. Det gjorde jag för att få många signaler.

        När jag ändrade till 10 minuter i diagrammet så flyttade sig signalerna. Som du skrev i föregående svar "Scripten är ju inte låsta till någon specifik upplösning eftersom inget intraday-prfix finns, så de arbetar i den upplösning som diagrammet har" men nu har jag lagt till prefix och ändå flyttade sig signalerna.

        Mvh Magnus

        Comment


        • #19
          Signalerna flyttas något beroende på den annorlunda periodupplösningen, men får du borde få lika många signaler oavsett diagramupplösningen.

          Comment


          • #20
            Med tio minuter upplösning inställt i diagrammet. Högerklick i diagrammet. Välj Intraday Egenskaper. Upplösning(minuter) 10. Då får jag från den 090918 3 st signaler. Sälj, köp, Sälj. Scriptet är inte ändrat.

            Med 1 minut inställt får jag 16 st köp och säljsignaler från 090918.

            Tack för supporten

            Comment


            • #21
              Om du skriver så här istället:

              Köp:=Macd(b)
              i10(Köp)

              så är scriptet "låst" på 10 minuters upplösning oavsett diagramupplösning.

              Comment


              • #22
                Tror du det scriptet löser problemet med larmen?

                Måste AT8 vara i gång för att få larm?

                Det blir roligare och roligare att hålla på med AT8 ju mer jag kommer in i det men jag kan fortfarande alldeles för lite. Ställer väldigt enkla frågor.

                Har ni lyckats att sy ihop någon utbildning med NN?

                Comment


                • #23
                  Det bör fungera, jag testar som sagt i veckan som kommer så att jag ser att larm kommer från scripten.

                  AT måste vara igång, annars utförs ingen kursinsamling/analys/larm.

                  Vi har föreslagit ett par datum för Nordnet, och får vi klartecken för dessa går vi ut direkt med det på sidan och i nyhetsbrev.

                  Det har varit en hel del omorganisationer på Nordnetskolan under sommaren, numera håller de till inne i stan istället för i Bromma. Det blir lite lättare för de som reser med tåg etc att ta sig dit.

                  Comment


                  • #24
                    Hej Rikard

                    Jag gör om mina script efter din anvisning så ser vi om det funkar hos mig också.

                    Tack för hjälpen.

                    Magnus

                    Comment


                    • #25
                      Hej Rikard

                      Ändrade scripten efter din beskrivning. Nu får jag larm både i egna larm och per Email. Så nu funkar det.

                      En sak som förbryllade mig var att jag hade signaler bokförda i egna larm/email som inte fanns i diagrammet. Tror det har att göra med att stapeln inte är fädigbildad när modellen går tillbaka. Då "försvinner" den nya signalen i diagrammet men ligger kvar i egnalarm.

                      Det får bli nästa problem att angripa.

                      Comment


                      • #26
                        Ah, fint!

                        Signaler kan bildas någon enstaka minut i en period och därefter försvinna. Om det händer syns inte signalen i efterhand eftersom diagrammet visar det som fanns i slutet av varje period.

                        Vill man kan man lägga in minutfilter som spärrar bort alla signaler inne i en period, och endast tillåter signal i sista minuten under perioden tex. Då får du oftast exakt de signaler i verkligen som du ser i diagrammet i efterhand.

                        Sök på minutfilter så får du upp scriptkoden för det.

                        Comment


                        • #27
                          Kanon. Tack för tipset.

                          Provar detta imorgon

                          Magnus

                          Comment


                          • #28
                            Hej Rikard

                            Vi har kikat på minutfilter. Vi får inte kläm på detta. Hur skall skall det infogas i vårt script? Signal skall vara giltig när stapel är fullbordad.

                            Vi har som du ser skrivet in 2 st nya saker i scriptet. Inpådagen och stängning exv. 60 minuter innan 17,30. Om dessa funktioner fungerar korrekt, visas då köp och sälj signaler innan/efter angivet klockslag i grafen ändå?

                            Nästa fråga på samma ämne. Anta att vi ligger inne i en affär och vill stänga vår position en timme innan börsen stänger. Hur skall detta scriptas?

                            Nuvarande script:
                            inpådagen:=eqv(int(ref(d,1)),int(d))

                            mt1:=mult(sub(market(c),frac(d)),1440)
                            mt2:=le(mt1,60)

                            Köp:=Macd(b)
                            i10(Köp)

                            Vi ser en massa scriptlösningar men vi ser inte helheten. Klarar inte av att implementera dessa del script till en fungerande helhet. Finns det ingen beskrivning av någon enkel modell från början till slut?

                            Tack på förhand.

                            Magnus

                            Comment


                            • #29
                              Ursprungligen postat av magjson Visa inlägg
                              Hej Rikard

                              Vi har kikat på minutfilter. Vi får inte kläm på detta. Hur skall skall det infogas i vårt script? Signal skall vara giltig när stapel är fullbordad.

                              Vi har som du ser skrivet in 2 st nya saker i scriptet. Inpådagen och stängning exv. 60 minuter innan 17,30. Om dessa funktioner fungerar korrekt, visas då köp och sälj signaler innan/efter angivet klockslag i grafen ändå?

                              Nästa fråga på samma ämne. Anta att vi ligger inne i en affär och vill stänga vår position en timme innan börsen stänger. Hur skall detta scriptas?

                              Nuvarande script:
                              inpådagen:=eqv(int(ref(d,1)),int(d))

                              mt1:=mult(sub(market(c),frac(d)),1440)
                              mt2:=le(mt1,60)

                              Köp:=Macd(b)
                              i10(Köp)

                              Vi ser en massa scriptlösningar men vi ser inte helheten. Klarar inte av att implementera dessa del script till en fungerande helhet. Finns det ingen beskrivning av någon enkel modell från början till slut?

                              Tack på förhand.

                              Magnus


                              Då ska vi se, vi börjar med att reda ut begreppen lite:

                              Det vi kallar minutfilter är något i stil med följande:

                              {Minutfilter}
                              tidnu:=Frac(DATE())
                              totalt:=Mult(tidnu,1440)
                              rest:=Int(Mod(totalt,30))
                              tidsignal:=Gt(rest,28)


                              Här är det 30 minuters upplösning, men om man vill anpassa det till 10 minuters ändrar man bara på raden "rest" och "tidsignal". Inbakat i scriptet kan det se ut så här:


                              {Minutfilter}
                              tidnu:=Frac(DATE())
                              totalt:=Mult(tidnu,1440)
                              rest:=Int(Mod(totalt,10))
                              tidsignal:=Gt(rest,8)
                              Köp:=Macd(b)
                              signal:=And(tidsignal,köp)
                              i10(signal)


                              Ett problem är att signalen från scriptet inte syns i diagrammet förutom i sista minuten varje 10-minutersperiod. Det kan man lösa genom att lägga till en Draw-sats som ritar signalen "innan" minutfiltret. Själva scriptet ger dock bara signal i sista minuten:

                              {Minutfilter}
                              tidnu:=Frac(DATE())
                              totalt:=Mult(tidnu,1440)
                              rest:=Int(Mod(totalt,10))
                              tidsignal:=Gt(rest,8)
                              Köp:=Macd(b)
                              signal:=And(tidsignal,köp)
                              i10(
                              Draw(Mult(köp,20),2,gsbF) {gröna flaggor 20% höjd i område kursstaplar}
                              signal
                              )


                              Den andra frågan om att stänga position 1 timme innan börsstängning löser man antingen genom att lägga till villkoret

                              mt1:=mult(sub(market(c),frac(d)),1440)
                              mt2:=le(mt1,60)

                              som en del av ett annat säljscript, alternativt som en egen parallell ordermodell. mt2 blir sant 60 minuter innan stängning, och om man parar ihop det med ett villkor att innehavet ska vara större än 0 så har man ett färdigt triggerscript som bara larmar så länge innehavet inte är sålt:

                              mt1:=mult(sub(market(c),frac(d)),1440)
                              mt2:=le(mt1,60)
                              innehav:=Gt(Portfolio(v),0)
                              sälj:=and(mt2,innehav)
                              Mult(sälj,10)

                              Resten av den ordermodellen kan bestå av ett script som säljer på köpkurs, ett antalscript:

                              ABS(Portfolio(v))

                              Det smarta med att använda en parallell ordermodell för att stänga vid kvällen är att det ju blir enkelt att koppla bort just det villkoret om man inte vill köra det varje dag.

                              Comment


                              • #30
                                Hej Rikard

                                Tack för ditt tålamod med oss nybörjare
                                Nu skall jag sätta mig och studera ditt svar.

                                Mvh Magnus

                                Comment

                                Working...
                                X