Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mn-funktionen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Mn-funktionen

    Rikard,
    funktionen Mn returnerar ju det lägsta värdet ur en dataserie, men hur får man fram vilket det lägsta priset är i dataserien om man kör mn på p1,p2,p3?

    Jag har testat att jämföra close mot mn på p1,p2,p3 men får inget värde, däremot blir det en flagga...

    Om ex OMXS309L har värdena 800 i p1, 810 i p2 och 795 i p3 vill jag att 795 ska returneras till en mn-variabel, men
    det verkar inte kunna gå att läsa av värdet. Min tanke är att subtrahera 5 från det mn-funktionen returnerar.



    MN( p1, p2 )
    Namn: Minimum

    Beskrivning: Minsta värdet av p1 och p2 returneras
    Parameter 1: Konstant eller värde från andra funktioner eller referens till dataserie
    Parameter 2: Konstant eller värde från andra funktioner eller referens till dataserie
    Returnerar: Dataserie med minsta värdet av invärdena
    Kommentar: -

    Exempel: MN(C,L) ger minsta värdet av senastkursen och lägstkursen

    Tolkning: -
    Last edited by jorgeng; 2009-11-24, 09:45.

  • #2
    MN( p1, p2 ) returnerar det lägsta värdet av p1 och p2. Om man har tre parametrar måste ytterligare en Mn() användas:

    lägsta:=MN(MN(p1,p2),p3)

    så får du lägsta värdet av alla tre.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
      MN( p1, p2 ) returnerar det lägsta värdet av p1 och p2. Om man har tre parametrar måste ytterligare en Mn() användas:

      lägsta:=MN(MN(p1,p2),p3)

      så får du lägsta värdet av alla tre.

      Jo, det har jag gjort.
      Problemet är att detta inte fungerar:

      L1:=ref(L,1)
      L2:=ref(L,2)
      L3:=ref(L,3)
      koll:=mn(mn(L1,L2),L3)
      okey:=Sub(koll,5)
      test:=Lt(C,okey)
      i30(test)

      Comment


      • #4
        Joho, det funkar, men jag ändrade till 2 punkter i Sub-delen så fick jag signal enligt bild. 5 punkter under lägsta 3 föregående halvtimmestaplar kanske inte händer så ofta, så det blir nog lite glest mellan signalerna.

        Attached Files

        Comment

        Working...
        X