Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Viss tidpunkt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Viss tidpunkt

    För mig är det lite ovant att hitta värden vid ett speciellt tillfälle och sedan spara det. Jag skulle vilja ha lite tips på hur jag kan arbeta med följande idé:

    Vid ex. kl 15:00 vill jag spara dagens high för att använda som nivå under dagen. Den ska alltså sparas vid just den tidpunkten och sedan förbli densamma.

    Det vore bra om det gick att backtesta men det kan jag tänka mig är svårt.
    "Nothing noble is done without risk." - André Gide

  • #2
    Nja, det går fint att spara värdet och använda senare. Det går att backtesta ganska enkelt också, men hänger lite på vilken upplösning du kör scripten i. Ju högre upplösning desto mer exakt blir backsimuleringen, 1 minut är bäst alltså.

    Så får jag bara veta planerad upplösning kan vi hitta på något.

    Comment


    • #3
      Hade tänkt mig typ 60min men jag tror egentligen inte det spelar jätte stor roll så vi kan köra med 1 min och sedan om jag märker att det inte alls funkar så får jag ändra.

      Skulle vilja komma på något bra själv men det är svårt när man inte ens vet på ett ungefär hur man ska strukturera det. Jag började med att använda den tidsindikeringen som vi använder vid börsens slut men jag får liksom inte till det.
      "Nothing noble is done without risk." - André Gide

      Comment


      • #4
        Har du några tips på hur jag kan börja knåpa med detta? Vill gärna försöka själv men jag behöver veta vad jag ska börja bygga det hela på. Har inte gjort liknande tidigare.
        "Nothing noble is done without risk." - André Gide

        Comment


        • #5
          Det går tex att lösa så här:

          öppning1:=eqv(int(ref(d,1)),int(d))
          öppning2:=And(öppning1,Hhv(Not(öppning1),2))
          perioder:=Add(TopBars(öppning2,10,1),2)
          high:=Hhv(h,perioder)
          kl15:=And(Ge(Frac(d),0.625),Le(Frac(d),0.627))
          i60(
          SetGVarIf(high,210,kl15)
          läs=GetGVar(210)
          Draw(läs,2,gqb)
          Mult(kl15,10)
          )


          Scriptet kollar senaste tillfället då man passerar första perioden, och behåller högsta värdet två perioder bakåt så att man får med sig högsta notering just den dagen. Därefter programmeras det värdet till cell 210 under den tid "kl15! är sant, vilket blir kl 15 + någon halvminut eller liknande. "läs" tar fram värdet från cellen och ritar ut det så att man ser att cellen verkligen innehåller det man förväntar sig. Scriptets retur i det här fallet är "kl15" så att man får en stapel varje gång det slår till.

          Attached Files

          Comment


          • #6
            Tack så mycket för hjälpen! Du är klurig du Rikard när det gäller att hitta lösningar på olika konstigheter vi hittar på. Önskar jag hade klarat det själv men det där hade jag inte kommit på.

            En fråga bara ang. 60min-staplar. Om jag vill ändra ovanstående till ex. 5min-staplar... Har jag då uppfattat det hela rätt att jag bara behöver ändra... perioder:=Add(TopBars(öppning2,10,1),2)
            ...siffran 10 ovan till det antal perioder det är till dagens början i den upplösningen?
            "Nothing noble is done without risk." - André Gide

            Comment

            Working...
            X