Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

xk-spärr

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • xk-spärr

    Har försökt att få detta att spärra via globala celler men utan resultat.
    xk) Agera inte om Bollinger för tätt.

    ag11:=BolBands(20,2.0,u) {övre bollingerbandet}
    ag21:=BolBands(20,2.0,l) {undre bb}
    diff:=Sub(ag11,ag21) {skillnaden mellan banden}
    ok:=Gt(diff,4) {sant när skillnaden är större än X punkter}
    SetGVarIf(1,500,ok)
    i5(ok)

    Detta sitter i scriptet som skall spärras när bollinger är tätt.

    släpporder:=Eqv(GetGVar(500),0)

    Går detta att utföra via globala celler ?

  • #2
    Det går absolut att göra via globala celler. Problemet ser ut att vara att du "planterar" en "etta" i cellen när bollingerbanden har tillräckligt avstånd, men i triggerscriptet letar raden "släpporder" efter en nolla för att bli sann.

    Antingen får man ändra så att bollinger-scriptet sätter en nolla när det är ok, eller så får man ändra i de andra scripten så att 1 betyder ok att handla och noll betyder blockerat.

    En annan sak, ettan i bollingerscriptet sätts när bollingerbanden är tillräckligt långt ifrån varandra så att "ok" blir sant. Men inget händer när ok inte längre är sant, det finns inget som lägger tillbaka nollan i cellen. Så jag föreslår att man lägger till en rad

    SetGVarIf(0,500,1)

    precis innan den som ligger där nu, så får du noll i cellen först och därefter en etta om "ok" är sant:

    ag11:=BolBands(20,2.0,u) {övre bollingerbandet}
    ag21:=BolBands(20,2.0,l) {undre bb}
    diff:=Sub(ag11,ag21) {skillnaden mellan banden}
    ok:=Gt(diff,4) {sant när skillnaden är större än X punkter}
    SetGVarIf(0,500,1)
    SetGVarIf(1,500,ok)
    i5(ok)


    Nu kan du flytta över hela spärrscriptet till triggerscriptet och koppla ihop båda så slipper du använda spärrscript alls.

    Comment


    • #3
      Det fungerade utmärkt. Jag behåller det som xk för nu slipper jag väl alla larmen vid spärr, antar jag, och jag kan spärra script i annan upplösning t.ex 30 min. Stämmer denna teori eller får jag göra om till sl. Tack för hjälpen och trevlig helg.

      Comment


      • #4
        Ja, om scriptet är anslutet till papper och inte i ordermodell slipper du larmen. Men eftersom scriptet skriver till en global cell kan triggerscripten i ordermodellen ändå läsa av värdet.

        Trevlig helg!

        Comment

        Working...
        X