Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Analysbänken - Fullbordade staplar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Analysbänken - Fullbordade staplar

    Jag vill försöka efterlikna resultatet med ”Animera bara signal på fullbordade staplar”. Hur filtrerar analysbänken signalerna då fullbordade staplar används? Jag vill köra en modell med fullbordade staplar på och utan filter. Sedan vill jag bygga filtret för att efterlikna resultatet utan att använda alternativet på fullbordade staplar. Det verkar inte räcka med att använda minutfiltret som ofta används på forumet. Analysbänken verkar inte släppa signaler regelbundet som ett minutfilter.

    tidnu:=Frac(DATE())
    totalt:=Mult(tidnu,1440)
    rest:=Int(Mod(totalt,30))
    tidsignal:=Gt(rest,28)

  • #2
    Det ska gå att uteslutande få signal i sista minuten varje period med minutfiltret och inställning "Animera" och "Hela stapeln" i Analysbänken.

    Det är den situationen som bäst liknar live-körning. I princip är alla andra inställningar bara olika sätt att göra simuleringar snabbare men på bekostnad av precisionen. Jag kör alltid animering på hela staplar för att få det så korrekt som möjligt.

    Prova tex genom att ansluta triggerscripten och koppla larm lokalt, skriv ner dessa och kör några dagar och jämför därefter med Analysbänkens resultat under samma period. Det brukar stämma på minuten.

    Har du något konkret exempel där det går snett kan vi ju alltid undersöka det lite närmare.

    Comment


    • #3
      Jag föredrar den här lösningen som jag skrev i ett tidigare inlägg. Då vet man att signalen fanns kvar när stapeln stängdes.


      Det här kollar om föregående stapel stängde med signal och signalerar i så fall direkt vid öppning av ny stapel.

      Exempel:

      Köp:=Macd(b)
      i6(
      signal=aref(köp,1)
      signal
      )

      Comment


      • #4
        Jag får mycket bättre resultat om jag kör utan minutfilter och ”Animera bara signal på fullbordade staplar”. Därför försöker jag efterlikna detta. Jag tog en titt på resultatet i analysbänken. Körde med visa falska signaler. Det verkar som att följande gäller, i alla fall för Innehav-Blanka-Innehav och min modell.

        1. Analysbänken signalerar alltid på fullbordad stapel(om ej falsk signal)

        2. Fanns det ingen signal vid fullbordad stapel ligger analysbänken och väntar på första signal(om ej falsk signal).

        Detta kanske förklarar varför analysbänken ibland signalerar på icke fullbordad stapel.
        Ska testa live genom att spara köp- och säljsignalerna med SetGvarIf. Finns det ingen signal vid minutfiltret så ska modellen signalera vid första icke falska signal.

        Ska även testa Rikard och nga's metoder.

        Comment


        • #5
          Menar vi samma sak

          Vill bara vara säker att vi menar samma sak. Det är inga problem att skapa ett minutfilter och bara släppa signaler vid fullbordad stapel. Jag får dock bäst resultat om jag använder alternativen enligt bifogad fil och utan minutfilter. Sedan vill jag efterlikna detta resultat i scriptet. Det blir inte det samma resultat om jag lägger på ett minutfilter och tar bort alternativet där jag har en pil.

          Jämför dessa med olika alternativ.

          test1:={villkor}
          i15(
          test2=test1
          )


          test1:={villkor}
          i15(
          test2=aref(test1)
          )


          Jag använder aref som minutfilter då intrahistoriken ibland har två värden samma minut och ibland sakans minuter.


          Jag skulle vilja veta hur AT fungerar vid detta alternativ och hur jag kan efterlikna detta?
          Eller är jag ute och cyklar…..
          Attached Files

          Comment


          • #6
            "Animera bara signal på fullbordade staplar" är ett sätt att snabba upp backtestning av långa körningar när strategin bygger på villkor där man använder tex break-outnivåer etc som inte är lika tidskritiska som andra indikatorer, tex MACD och liknande. Problemet är att man får effekten av att backtestningen "tittar in i framtiden" och hämtar signal från en tidpunkt som ännu inte inträffat. Vi rekommenderar starkt att man alltid använder

            Animering > Hela stapeln > returvärde köp- och säljkurs

            för att få en testmiljö så lik vanlig skarp drift som möjligt. Om man optimerar sin strategi efter dessa förhållanden är förutsättningarna mycket bättre att den levererar även i skarp drift.

            Använd gärna minutfilter eller Aref(signal,1) för att underlätta.

            Vi kommer städa upp en del i menyerna till AT9 så småningom, och plocka bort inställningar som i praktiken tenderar att "lura" användarna i det här fallet.

            Comment

            Working...
            X