Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Instruktionen Find

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Instruktionen Find

    Är lite konfunderad över funktionen "Find".

    ------------------------------------------------ Saxat ur dokumentationen-----
    Namn: Hitta n:e SANNA villkoret i dataserien d och returnera motsvarande värde ur dataserien d2

    Beskrivning: Söker bland villkoren i dataserien d, och returnerar värden från dataserien d2

    Parameter 1: Dataserie, referens bakåt i dataserie eller returvärde från annan funktion som returnerar dataserie

    Parameter 2: Perioder

    Parameter 3:

    Parameter 4: ordningstal för vilket sanna värde man skall leta upp


    Returnerar: Dataserie med värde för det n:e SANNA villkoret

    ----------------------------------------------------------------
    Parameter 3:
    Anm: Vad gör denna parameter? Här väljs vad som ska returneras (t.ex. "H" eller "D") eller? Är detta d2?

    Parameter 4:
    Anm. Ändras detta indata till funktionen till en 3:a så får jag t.ex. ett 3:e lägsta värde om jag söker efter "Low" inom en viss period?
    ----------------------------------------------------------------

    Hur skulle du en kodsnutt se ut med "find" om jag önskade att söka upp lägsta "low". Sökningen börjar 100 perioder bakåt till 200 perioder bakåt (får bara använda find)?
    NiclasGBG

  • #2
    Ursprungligen postat av niclas_gbg Visa inlägg
    Är lite konfunderad över funktionen "Find".

    ------------------------------------------------ Saxat ur dokumentationen-----
    Namn: Hitta n:e SANNA villkoret i dataserien d och returnera motsvarande värde ur dataserien d2

    Beskrivning: Söker bland villkoren i dataserien d, och returnerar värden från dataserien d2

    Parameter 1: Dataserie, referens bakåt i dataserie eller returvärde från annan funktion som returnerar dataserie

    Parameter 2: Perioder

    Parameter 3:

    Parameter 4: ordningstal för vilket sanna värde man skall leta upp


    Returnerar: Dataserie med värde för det n:e SANNA villkoret

    ----------------------------------------------------------------
    Parameter 3:
    Anm: Vad gör denna parameter? Här väljs vad som ska returneras (t.ex. "H" eller "D") eller? Är detta d2?

    Svar: Detta är dataserien vars värde returneras ut från Find() när villkoret i parameter 1 är sant för n:e gången (parameter 4)

    Parameter 4:
    Anm. Ändras detta indata till funktionen till en 3:a så får jag t.ex. ett 3:e lägsta värde om jag söker efter "Low" inom en viss period?
    Svar: Om du har ett logiskt villkor som blir sant för 3:e gången bakåt returneras värdet i parameter 3 från den perioden.

    ----------------------------------------------------------------

    Hur skulle du en kodsnutt se ut med "find" om jag önskade att söka upp lägsta "low". Sökningen börjar 100 perioder bakåt till 200 perioder bakåt (får bara använda find)?
    Lägsta Low mellan 100 - 200 perioder tas enklast fram med Llv(), Lowest Low value. Tex

    Llv(Aref(l,100),200)

    som ger lägsta värdet av L förskjutet 100 perioder, men inom 200 perioder bakåt.

    Find() kan leta upp värde från valfri dataserie från den period då tex ett logiskt villkor var sant senast, eller för n:e gången bakåt. Tex, det är väldigt effektivt om man vill ta fram negativa divergenser mellan tex Close och någon annan indikator som kanske Osc().

    Eller jämföra toppar inbördes, tex senaste toppens värde kontra föregående topps värde och därmed kunna avgöra om det är en stigande eller fallande topp osv.

    Exempel:

    villkor:=And(x,y)
    o1:=Osc(c,3,20,e)
    värde:=Find(villkor,100,o1,2)

    returnerar värdet på oscillatorn från den period då villkoret "villkor" var sant för andra gången bakåt.



    /Rikard

    Comment

    Working...
    X