Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Moving average

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Moving average

    Hej Rikard,
    Kan du förklara varför Moving average definierat i skriptet slutar tidigare jämförelse med "standard" Moving average från menu? (se bifogat bild).
    Tack på förhand
    //Daniel
    Attached Files
    //Daniel

  • #2
    Hej
    Jag undrar om det kan ha med kursinsamlingen att göra.
    Har du tankat in kurser löpande under dagen när du skrev ut kurvorna eller är graferna baserade på info du tankat ner via kundservicefunktionen?

    Comment


    • #3
      Hej Torsten,
      Tack för hjälpen. Men problemet finns kvar även om jag laddar ner helt nya data genom kundservicefunktion.
      Det gäller inte bara moving average men alla script resultater.
      När jag exporterar data från Autostock till en annan program (Metastock) då alt fungerar bra.
      Jag har många andra likadana problem. Det är bara topp på Isberg.
      Ganska ofta lösningen är enkelt, men i praktiken det är väldigt svart att hitta den själv och då man förlorar mycket tid och energi...
      I det här fallet kanske man kan lösa problemet genom att installera om hela applikation, men jag vill gärna ha lite förståelse vad som händer med programet...
      Hälsningar Daniel
      Last edited by dw2002; 2010-02-17, 19:47.
      //Daniel

      Comment


      • #4
        Hej! Jag såg i din första bifogade bild att du valt skalning=Automatisk. Prova att välja Enligt kurser och se om det hjälper. Medelvärdet ritas ju inte i närheten av kursen i läge Automatisk, så ev har det något med ritningen att göra. Det borde absolut inte vara några problem att rita en så enkel sak som ett glidande medelvärde med en enda rad script. Man kan också prova att använda Draw() för att rita ut det.

        Comment


        • #5
          Hej Rikard,
          Tack för svaret.
          Jag har valt skalning=automatisk för att bättre visa var slutar medelverdet från skriptet. (bifogat finns det bilderna med skalning=enligt kursen - se bild-01, bild-02). Man kan se att scriptet fungerar bara till 2009-12-28.

          Jag har likadant problem även med helt nya aktier som är nylligen laddade genom kundservicefunktion och adderade i porfölj.

          Det finns också en konstig sak med kursen AOIL. Kundservicefunktion laddar historikdata bara från en dag. Vilken? Självklart 2009-12-28
          (se bild-03, bild-04).

          Rikard, vad tycker du om detta?

          Hälsningar
          Daniel
          Attached Files
          //Daniel

          Comment


          • #6
            Hm, verkar väldigt knepigt. Får du in data löpande om du samlar in på dagarna?

            Det kan vara en databas-skada, antingen i filen HIST.DBF eller i Data-katalogen. Fungerar medelvärden på intraday-diagram som de ska? I så fall bör felet ligga i HIST.DBF, och den kan man ersätta med en ny som du kan ladda ner härifrån:

            http://www.autostock.se/download/?FILE_ID=HIST.DBF

            Lägg den i samma katalog som den gamla HIST.DBF ligger.

            OBS! Innan du startar om AT måste alla filer som slutar på .CGP och .NTX raderas. Dessa indexeras om vid omstarten, och därefter bör det gå bättre med laddningen av dagsdata.



            /Rikard

            Comment


            • #7
              Hej Rikard,
              Tyvärr det hjälpte inte.
              Kan du bara ge mig ett bra tips hur kan man installera om programet utan att förlora egna scripter. Tack!

              Det finns också ett problem till. När jag försökte konvertera ASCII intraday data till Metastock format fick jag så många felmeddelande (25 000 errors) att till slut hela konvertering stoppade.

              Felet ligger i datakvalitet - "Open" pris ligger utanför "High-Low" intervall. Se bifogade filer (export.txt från Autostock och "log file" från Metastock)

              Vad kan man göra med detta?
              //Daniel
              Attached Files
              //Daniel

              Comment


              • #8
                "25 000 errors" verkar mycket?

                http://www.google.com/search?hl=sv&r...0&lr=&aq=f&oq=

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av dw2002 Visa inlägg
                  Hej Rikard,
                  Tyvärr det hjälpte inte.
                  Kan du bara ge mig ett bra tips hur kan man installera om programet utan att förlora egna scripter. Tack!

                  Det finns också ett problem till. När jag försökte konvertera ASCII intraday data till Metastock format fick jag så många felmeddelande (25 000 errors) att till slut hela konvertering stoppade.

                  Felet ligger i datakvalitet - "Open" pris ligger utanför "High-Low" intervall. Se bifogade filer (export.txt från Autostock och "log file" från Metastock)

                  Vad kan man göra med detta?
                  //Daniel

                  Du kan installera om programmet direkt ovanpå gamla kopian utan att förlora script. Men ta en backup på hela katalogen Program/AutostockTrader först för säkerhets skull. Ta även bort filerna Paper.dbf, Hist.dbf, Xlid.dbf samt hela Data-katalogen innan ominstallationen så blir du av med ev fel i databaserna.

                  Comment


                  • #10
                    Hej Rikard,
                    Tack för info.
                    Problem med databaserna är löst.
                    Jag har förlorat en del inställningar som till. ex. formatmallar och färgerna, men skripterna finns kvar... och det viktigaste är att programet fungerar.

                    =======================================================

                    Kan du vara snäll och ge mig några tips angående export av "intraday data" från Autostock. Många stapplar visar fel värden, till ex. "Open" pris ligger utanför "High-Low" intervall (se "Intraday export file.jpg" i tidigare inlägget).
                    Kan man göra någonting med detta?
                    //Daniel
                    //Daniel

                    Comment


                    • #11
                      Fint att det funkar igen, men exakt vad vill du göra med kursexporten? Intraday-kurser som ska exporteras till Metastock?

                      Comment


                      • #12
                        Hej Rikard,

                        Jag försökte att exportera data till ett annat program när jag hade problem med skripter i Autostock. Just nu är det redan historia...

                        Problemet med stapplar som ligger utanför "high-low" interval kom från att jag hade exporterat intraday data med 5min upplösning.
                        När jag exporterar med 1min upplösning, det funkar OK.

                        //Daniel

                        Comment


                        • #13
                          Det som jag har upptäckt just nu är att mina tidigare problem berodde på att jag hade kört kursinsamling på kvällarna, när börsen var redan stängt.

                          I det här fallet:
                          + man kunde exportera eller rita Day eller Intraday kurser
                          + Man kunde använda standard indikatorer.

                          problemet var endå med:
                          - listor med aktier - var inte uppdaterade
                          - DDE-tjänsten "Stock" funkade inte - då listor var inte uppdaterade
                          (DDE-tjänsten "Hist" funkade bra endå)
                          - skripter hade inte tillräckligt data

                          ==========================================
                          När jag har gjort kursinsamlig i Realtid alla problem är borta.
                          ...sådant nybörjare fel.
                          //Daniel

                          Comment

                          Working...
                          X