Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa värdepapper, signal via index

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Köpa värdepapper, signal via index

Hej

Jag vill analysera och simulera ett script där jag har Xact Bull som underliggare men att signalen för köp respektive sälj ges från omx-index.

Som Jag förstått det så kan man ta in index-värdet via CmpRef() funktionen som extra objekt, som trigger för när as ska handla och sälja pappret dvs. Xact bull.

Testa syntax har jag gjort och det ger ok, men jag får inga signaler grafiskt eller något vettigt i analysbänken.

Vad gör jag för fel tro?

sl) köp på index korsar medelvärd

closea:=CmpRef(C,0,A)
    medelvärde:=Mov(closea,5,S)
    korsning:=Cross(c,medelvärde)
    ovanför:=Gt(c,medelvärde)
    Klart:=And(korsning,ovanför)
    mult(klart,25)

{@A(5,OMX Stock )}

sl) Sälj på index korsar medelvärde

korsning:=Cross(c,medelvärde)
    Nedanför:=Lt(c,medelvärde)
    klart:=And(korsning,Nedanför)
    mult(klart,25)

{@A(5,OMX Stock )}

En liten tankevurpa bara, du jämför C med avseende på XACT Bull med ett medelvärde på index och letar efter en korsning, och den inträffar ju aldrig eftersom kursen på Bull aldrig hamnar över OMXS30-index. Scriptet är ju anslutet till Bull och då betyder C senaste betalkurs för Bull. Nedan är det ändat så att senaste kurs för index jämförs med medelvärde på index.

Om man ändrar till följande så funkar det fint:

korsning:=Cross(closea,medelvärde)
    ovanför:=Gt(closea,medelvärde)
    Klart:=And(korsning,ovanför)
    mult(klart,25)

{@A(5,OMX Stock )}

Comment

Nu löste det sig, tack

Comment

När man bestämmer scriptobjekts perioden till 0 = Dagskurser, för OMX, så kommer inga signaler ??? Att köra andra perioder som 1, 5 osv så funkar men inte med dagskurserna??

Comment

Hm, hur ser scriptet ut? Är det samma som ovan? Kolla så att det är kryssat "Visa i diagram globalt Dagskurser".

(om du kör dagsstaplar alltså)

Jag får signaler snyggt och prydligt.

Attached Files

Comment

Skriptet jag försöker med är det som ligger i tråden, och tanken är att den skall agera på intradags kurser, som den räknar efter säg 1 period = 15 min.

När ja sätter period = 0 i extra objekts rutan för omx30 så försvinner alla sträcken som annars finns vid period = 1.

Så säg att jag vill att den skall räkna medelvärdet från 15 miuters perioder men att jag vill ha 1 minutsupplösning intradag, hur skall jag då göra?

om jag sätter i1(mult(klart,25) <-----så får jag 1 minutsupplösning?

om jag sätter perioder = 0 i extra objektsrutan <-----så tar den intradags kurser? ( fungerar ej)

hoppas du förstår vad jag menar

Comment

Working...
            X