Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Terminer och blankning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Terminer och blankning

En vanlig aktieaffär innebär ju att man först köper en aktie och sedan säljer den, förhoppningsvis med vinst. Men när man handlar med terminer kan man också först blanka en termin (sälja utan innehav) och sedan återköpa den, en blankningsaffär. Nordnet ger nu även möjlighet till blankning av aktier via Wintrade.

Fråga: Är blankning av aktier även möjlig via AT?

Tips 1: När man bara gör vanliga affärer är affärscykeln köp - sälj - köp osv, men när man också gör blankningsaffärer blir affärscykeln köp - sälj - blanka - återköp - köp osv. Man kan låta samma skript trigga både återköp och köp, liksom man kan låta samma skript trigga både sälj och blanka. Men man kan också använda olika skript för återköp och köp, liksom för att sälja och blanka. Idén med det senare är att man skall ligga utanför marknaden när den håller på att bilda en topp eller botten och rör sig sidledes, ofta med slagiga kursrörelser.

Tips 2: Vinstberäkningen i FB gäller för vanliga affärer, men kan fås att fungera även för blankningsaffärer om man ansluter det skript som triggar blankning till "köp" och det skript som triggar återköp till "sälj". Då får man fram rätt resultat fast med fel tecken, dvs förluster är vinster och vinster är förluster.

Ja, det är möjligt att blanka också i AT.

Det fixades så att man hanterade negativa innehav på rätt sätt i version 5.0.4.0 som släpptes i början av Maj.

Tipsen är bra. Vinstoptimering för blankning görs så att det blir maximal förlust på de affärerna.

I Forumet "Handel med OMX-termin" så behandlas en del saker som att vända ett innehav till en blankning och tvärtom.

Så kan t.ex får en att sälja dubbelt så många som du äger och på så sätt blanka samma antal kontrakt.

Och som sagt blankning är nu möjlig även på aktier direkt på internet.

Comment

Hej Lasse, jag såg att det var några år sedan du var aktiv i forumet men jag chansar och slänger ur mig min fråga ändå. Du skriver

Ursprungligen postat av lfm Visa inlägg
      I Forumet "Handel med OMX-termin" så behandlas en del saker som att vända ett innehav till en blankning och tvärtom.
      Jag har googlat efter forumet men kan inte hitta det. Har du koll på om det finns kvar och hur jag i så fall hittar det? Är det något subforum till detta forum (Autostock)?

Comment

Det var ett bra tag sedan, men blankning terminer är inga problem i dagens Autotrader. Det går fint att simulera också i Autotrader Pro. Numera kan analysbänken hantera blankade positioner direkt så man behöver inte köpa och optimera för maximal förlust osv.

Comment

Hej posic!
          Välkommen till forumet, såg att du registrerade dig idag.
          För att handla med terminer måste du ju ha ett derivathandelsavtal mm för det konto du skall handla terminen på. För att få det måste man fylla i ett antal papper, skriva på och skicka in med snigelposten. Man kan även handla terminer på ISK-depåer. Vill man handla terminer på flera depåer så måste man skicka in på nytt för resp depå. (Detta vet du säkert, men det är bra info till övriga läsare).
          Jag handlar i princip uteslutande med terminer, med en strategi per depå.
          Du kan läsa i trådarna "Hur går era affärer" (mest daytrading) samt trådarna "OMXSPI", "Volymsving" och "Mach1" (swingtrading).
          Finns många fler trådar som behandlar terminshandel tex första hälften av Raptortråden.
          Numera är det minifutures som gäller för 90% av forumdeltagarna.

mvh
          Bertil

Comment

Working...
          X