Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Advance/Decline ratio

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Advance/Decline ratio

    Hej,
    Undrar om det finns någon smidig lösning att beräkna A/D för utvalda aktier (till ex. Sthlm large cup).

    1) Kalkylförskarer + globala variabler
    Det finns ett problem att automatisera beräkningen. Jag vet att man kan använda till ex. AutoIT, men allt detta ser lite krångligt ut och jag vet inte om det är rätt tillvägagångssätt.

    2) Import data från Excel med DDE länk?

    Det går att exportera data från AT till Excel med DDE, men jag kan inte importera data från Excel till AT8. Sådan möjlighet skulle hjälpa mycket i skript programering.

    AT8=>Excel=> (???) AT8

    Jag vet att det går att exportera data från extern program som t.ex. Wintrade på det sättet: Wintrade => Excel => AT8
    Det går också att skicka larm from Excel till AT8, men det räcker inte.

    3) Det finns kanske möjlighet att använda vanlig skript med globala variabler (SetGvarif, GetVar),
    http://www.autostock.se/vbulletin/sh...t=f%F6rdelning
    men den här metoden är också lite krångligt och till slut kan man inte backtesta skriptet.

    Tack på förhand för alla tips
    //Daniel

  • #2
    Jag vet inte exakt vad du menar att det inte räcker i #2, men jag tror du menar att det inte går att skickar ett värde/parameter förutom c,l,h osv från Excel till AT. Jag hade tidigare liknande problem. Jag löste det genom att först göra beräkningen på valda instrument i Excel. Sedan länkar jag i Excel värdet till tex cellen för close av instrument som jag inte använder i beräkningen. Värdet går sedan att använda i AT med cmpref och/eller SetGvarIf. Nackdelen är att det inte går att backtesta tills du har kört ett tag.

    Comment


    • #3
      Ang A/D ratio

      Jag höll på lite med en variant på A/D ratio och försökte få ordning på det men nådde inte ända fram. Vore intressant att ta upp det igen. Vore bra att få en färdig o testad formel på detta, känns som om det vore användbart.
      Hit kom jag sedan tog det stopp. Fick aldrig till någon kurva över tiden utan visade enbart senaste periodvärdet. Som vanligt gäller det hålla koll på att cellerna inte används till ngt annat, sen hade jag nog ngn tankevurpa från början men principen nedan är nog åt rätt håll.

      Till ABB har jag anslutit
      Skriv nytt
      SetGVarIf(10,155,gt(c,ref(c,1)))
      SetGVarIf(0,155,le(c,ref(c,1)))

      Till ASSA har jag anslutit
      Skriv nytt2
      SetGVarIf(10,156,gt(c,ref(c,1)))
      SetGVarIf(0,156,le(c,ref(c,1)))

      Till ELUX anslutit enl; visa i Analys 2, intraday, graf som flagga, 0-100

      Visa TIKI
      ADD(GetGvar(155),GetGvar(156))

      Borde jag inte få streck i Analys 2 då?
      Svara med citat


      Här är länken till mina frågor o de svar jag fick ang detta.
      http://www.autostock.se/vbulletin/showthread.php?t=1949

      Comment


      • #4
        Jag gjorde om en gammal Excelfil till Advance/Decline line, dvs antal upp minus antal ner ( se bifogad fil).

        1. Koppla upp filen med livefeed från Wintrade
        2. Välje en aktie som du inte använder(Här SYSR)
        3. Koppla upp DDE-länk från Excelfilen
        4. Lägg till ett script som skannar Advance/Decline Line

        Comment


        • #5
          Hoppsan, trycket på post snabbsvar. Fortsättning...

          Jag gjorde om en gammal Excelfil till Advance/Decline line, dvs antal upp minus antal ner ( se bifogad fil).

          1. Koppla upp filen med livefeed från Wintrade
          2. Välje en aktie som du inte använder(Här SYSR)
          3. Koppla upp DDE-länk från Excelfilen
          4. Lägg till ett script som skannar Advance/Decline Line. Alla instrument kan sedan
          använda värdet.

          test1:=if(ge(c,100),mult(sub(c,100),-1),c)
          SetGvarIf(test1,300,1)

          Comment


          • #6
            Excel kunde inte bifogas....

            Comment


            • #7
              Hej Seadragon!
              Stort tack för svar. Du hjälpte mig mycket, genom att visa att det är "rätt väg". Ibland slossar man mycket tid bara för att upptecka sedan att man har råkat i en återvändsgränd.

              Jag har laddat när Wintrade för att göra tester, och tyvärr det var problem igen.
              Jag kunde lada data från Wintrade till Excel men inte vidare till AT8.
              Till slut hittade jag att info i help filen är lite missledande. Vi skulle lägga till ".xls" i DDE inställningar (se bifogat fil).
              Efter den modifikation kommunikation mellan AT8 och Excel fungerar, med eller utan Wintrade.
              ======================================
              Angående Excel som bifogning, det enklaste är att packa filen med "zip".
              Som exempel har jag bifogat "Autostock DAYS CONVERTER.xls"
              (Hoppas att filen bli användbar)
              Hälsningar
              Daniel
              Attached Files
              //Daniel

              Comment


              • #8
                Du kanske har använt Wintrade en del. Bara som tips. Det finns fördefinierade listor tex mid cap, OMX30, osv. Ska du köra något på ett index är det bara att använda listan och sedan nedanför lägga till ett instrument manuellt som beräknar slutresultatet och skickar värdet med DDE till AT. Kan du VBA går det dessutom att kombinera AT vassa dataserier med tex looping som sedan i realtid skickar värdet till AT.

                Comment

                Working...
                X