Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

mmovdi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • mmovdi

    Jag får inte mmovdi att fungera på test3 ?

    test1:=hhv(c,225)
    test2:=llv(c,225)
    test3:=div(add(test1,test2),2)
    test4:=gt(mmovdi(test3,40,5),55)
    test5:=gt(test3,aref(test3,1))

    i15(
    draw(test1,3,gqb)
    draw(test2,4,rqb)
    draw(test3,6,yqb)
    test9=and(aref(test4),test5)
    )

  • #2
    Några småfel

    Har aldrig använt "mmovdi", men ditt script har en del småfel....

    "test9=and(aref(test4),test5)" Du har glömt perioder på "aref" t.ex. and(aref(test4,10),test5)"... Troligtvis skulle du inte ha med "aref", utan har "kopierat & klistrat"...

    Sen måste du alltid avsluta med att returnera ett värde genom en funktion inom intraday prefixen:

    "test9=and(aref(test4),test5)" blir "and(test4,test5)"

    Vill man bara skicka ut en graf via instruktionen "draw" och inte returnera ett värde kan man alltid avsluta med "Add(0,0)" som sista instruktion

    Detta borde funka:
    --------------Nytt------------

    est1:=hhv(c,225)
    test2:=llv(c,225)
    test3:=div(add(test1,test2),2)
    test4:=gt(mmovdi(test3,40,5),55)
    test5:=gt(test3,aref(test3,1))

    i15(
    draw(test1,3,gqb)
    draw(test2,4,rqb)
    draw(test3,6,yqb)
    and(test4,test5)
    )
    -----------------------------------------
    Last edited by niclas_gbg; 2010-03-31, 20:24.
    NiclasGBG

    Comment


    • #3
      Jag provade olika saker och det blev lite rörigt med aref, men borde fungera. Om jag har förstått det rätt så går det att använda tex test9=test4 som retur för skriptet. Kanske Rikard vet. Mitt problem är funktionen mmovdi. Det verkar som att skriptet är sant för alla staplar med test4:=gt(mmovdi(test3,40,5),65). Ökar jag villkortet till 66 så blir det inga signaler.


      test1:=hhv(c,225)
      test2:=llv(c,225)
      test3:=div(add(test1,test2),2)
      test4:=gt(mmovdi(test3,40,5),65)


      i15(
      draw(test1,3,gqb)
      draw(test2,4,rqb)
      draw(test3,6,yqb)
      draw(mult(test4,10),5,gsbF)
      test9=test4
      )

      Comment


      • #4
        Raden

        test9=test4

        fungerar inte korrekt. Den är utformad som en minnesreferens och då måste returvärdet vara en funktion. Enklast skriver man:

        test9=And(test4,1)

        så blir det inga problem.

        Comment


        • #5
          Mitt problem är funktionen mmovdi och inte dem andra sakerna. Det verkar som att skriptet blir sant eller falskt för alla staplar. Använder jag 65 som villkor i test4 blir alla staplar sant. Använder jag 66 blir alla staplar falskt. Meddelvärde på test3 fungerar så mmovdi borde fungera.

          test1:=hhv(c,225)
          test2:=llv(c,225)
          test3:=div(add(test1,test2),2)
          test4:=gt(mmovdi(test3,40,5),65)


          i15(
          draw(test1,3,gqb)
          draw(test2,4,rqb)
          draw(test3,6,yqb)
          draw(mult(test4,10),5,gsbF)
          test9=and(test4,1)
          )

          Comment


          • #6
            Jag tror du missuppfattat funktionen hos kommandot lite:

            MMovDI(C,100,25) ger ett index 0-100 över hur många av medelvärden mellan 25 och 100 som pekar upp eller ned

            I princip får man ut hur många procent av medelvärderna mellan 25 och 100 som pekar uppåt. Ditt script gör beräkningen på ett snittvärde av lagrade högsta/lägsta kurs 225 perioder bakåt. Medelvärden på test4 blir nog ganska konstiga tror jag. Det kan säkert bli så att de byter riktning nästan samtidigt för flertalet av dem.

            Comment


            • #7
              Jag håller på och testar lite saker och det kan verkar konstigt.

              1. Vad är villkoret för att ett medlvärde pekar upp eller ner?
              2. Fortfarande får jag antingen falskt eller sant på alla staplar. Kanske tar första eller sista värdet och ger singal på alla staplar framåt/bakåt?

              Comment


              • #8
                1. Villkoret är att värdet i innevarande period är högre än föregående.
                2. Du ritar ju ut värdet "test3". Hur ser det ut egentligen? Ett medelvärdet på test3, blir det verkligen som du tänkt dig?

                Comment


                • #9
                  2. test3 stiger vid högre high eller högre low och tvärtom vid sjunkande värde för test3. Om det är intressant eller är frågan. I experiement syfte tänkte jag bygga vidare på test3kurvan. Går det inte att använda mmovdi på test3 så går det väl inte.

                  Comment


                  • #10
                    Prova att rita ut kurvan MMovDI(C,100,25). Den är inte så dum faktiskt. Det blir ett index som visar hur många av medelvärdena mellan 25 och 100 perioder som stiger.

                    kurva:=MMovDI(C,100,25)
                    draw(kurva,2,ysv)

                    Comment

                    Working...
                    X