Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kalkylforskaren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kalkylforskaren

    Ursäkta Rickard idag är jag energisk beträffande trådskapande i forumet... Jag håller (enl. tidigare trådar) på att korrigera ett script som inte fungerar och behöver göra vissa tester....

    ---------------------------------

    Finns det något enkelt sätt att exportera värdena från kalkylforskaren.

    Jag har tidigare använt denna tråden:

    http://www.autostock.se/vbulletin/sh...alkylforskaren

    Har tidigare använt detta mycket för debugging och detta fungerar bra!


    Men... Hur ska jag få ut eller komma åt värdena från resultatet, alltså kopiera från Autostock till t.ex. excel eller spara till minnet?

    Alternativt finns det något sätt att via Excel exportera/läsa av de globala variablerna ungefär som export av kurser i realtid?
    - Detta vore perfekt... T.ex. {=FBINET|Stock!'Global1'} & {=FBINET|Stock!'Global1Datum'}

    Jag har totalt 800 globalavärden + datumreferenser (totalt 1600) som jag vill exportera... Det blir lite tråkigt om jag ska behöva köra 10 åt gången och skriva av med "papper & penna"... Nåt förslag :-)
    Last edited by niclas_gbg; 2010-04-06, 21:14.
    NiclasGBG

  • #2
    Tyvärr finns det ingen smidigare exportfunktion i dagsläget, men vi tittar på det för nästa större utgåva. Jag håller med om att det hade varit väldigt bra med tanke på det stora antal minnesceller som finns numera.

    Comment


    • #3
      Det var ett tag sedan det här var uppe, men det finns en smart väg att få ut info från Kalkylforskaren, tex väga samman svar från alla aktier via olika globala celler som sen kan användas av andra script. Inom kort får vi dessutom klart ett nytt scriptkommando som gör att man kan köra en kalkyl inifrån valfritt script, och nästa cykel finns svaret från den kalkylen tillgängligt i de celler man valt att använda:

      http://www.autostock.se/NATmanual/Av...forskaren.html

      Comment


      • #4
        Suveränt med det nya funktionerna i Kalkylutforskaren. Jag saknar också en funktion för export från AT till tex Excel.

        Comment


        • #5
          Leker lite med kalkylforskaren i NAT o har provat rita linjer enl exempel ¨Avancerad användning....¨i manualen.

          I stället för MFI kör jag gt(c,ref(c,1)) resp lt(c,ref(c,1)) o får ut antal iform av 1 eller 0 i 2 kolumner i kalkylforskaren som jag kallar Upp resp Ner.

          Sen kör jag vidare enl exempel med ett Drawscript o får ut två linjer som visar antal Upp resp Ner i ett diagram.
          Det ritas bara upp två linjer om jag skalar det som -100 till+100.
          Sätter jag skala o-100 försvinner en linje? Varför?Summorna är ju positiva.
          Verkar inte heller gå att utläsa ngt förhållande mellan resp antal, t.ex att 20 ökande ligger dubbelt så högt upp som 10 minskande?

          Sen skulle jag vilja få fram en kurva över tiden istället för en vågrät linje, hur gör jag då?

          Comment


          • #6
            Hm, har du scripten så kollar vi.

            Kurva över tiden är inte möjligt på det här viset eftersom kalkylen körs "just nu" endast. Den returnerar resultatet av körningen som läget ser ut just nu, och kan inte titta bakåt i tiden.


            Comment


            • #7
              Jag kan lägga upp scripten men kan man inte få fram en kurva över t.ex Advance/Decline line känns det som finessen med just de här beräkningarna försvinner. För att få nytta av det bör man se utvecklingen över tiden o ev kunna jmf med ett MA på kurvan. Finns det ngt annat sät att lösa det i programmet?

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Hong Kong Ola Visa inlägg
                Jag kan lägga upp scripten men kan man inte få fram en kurva över t.ex Advance/Decline line känns det som finessen med just de här beräkningarna försvinner. För att få nytta av det bör man se utvecklingen över tiden o ev kunna jmf med ett MA på kurvan. Finns det ngt annat sät att lösa det i programmet?
                Plockar upp den här frågan igen, finns det ngn smidig lösning eller är det ngt som kommer att lösas till PRO versionen av NAT?

                Comment


                • #9
                  Nja, det finns ingen enkel lösning på det problemet. Att scanna stora mängder aktier och sammanställa resultatet "just nu" är möjligt enligt ovan, men inte över tiden i ett diagram.
                  Vi ska undersöka om det går att lösa i framtiden.

                  Comment


                  • #10
                    OK det var synd, hade varit trevligt att kunna göra lite sådana kurvor på i alla fall Large Cap listan

                    Ska det finnas ngt mervärde med en PRO bör nog indikatorer av typ AD finnas med, speciellt som man nu får sikta på längre trender för att inte bli utplånad av sekundsnabba orderboksrobotar.

                    http://en.wikipedia.org/wiki/Advance_decline_line

                    Comment


                    • #11
                      Fanns det DDE skulle det var enkelt att göra i Excel och sedan skicka värdet till NAT.

                      Comment


                      • #12
                        Någon form av kommunikation in och ut kommer i Pro-versionen.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                          Inom kort får vi dessutom klart ett nytt scriptkommando som gör att man kan köra en kalkyl inifrån valfritt script, och nästa cykel finns svaret från den kalkylen tillgängligt i de celler man valt att använda:
                          Finns det här kommandot färdigt idag?

                          Comment


                          • #14
                            Nej, det är något vi funderat runt bara.

                            Comment

                            Working...
                            X