Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att bygga 4 parallella ordermodeller

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Loop vs Stega script

    Vad använder ni i Raptor modellerna för att stega mellan sekvenserna, Loop flagga eller st)-script?

    Vilka är fördelarna, om det finns några, med den metod ni inte normalt använder?

    Comment


    • #32
      Vi har kört med Loop-flagga hela tiden (mest av gammal vana), men det finns inget som hindrar att man kör med st)-script. Raptor-modellerna innehåller ju bara en enda sekvens i varje, förutom i version 2.0 som innehåller en andra sekvens i köp- och blankmodellen för att posta ev takeprofit-order.

      Comment


      • #33
        Vill komma igång med automatorder- Köp o Exit

        Skulle vilja komma igång med enklaste formen av automatorder. Dvs jag vill bara använda mig av ett triggerscript för köpsignal samt ett för exit. När det fungerar kan jag tänka mig att bygga på med entry o exit för att även gå kort.
        Finns det någon som kan visa (eller finns det redan någonstans) en komplett
        beskrivning i steg för steg med de olika order o kontrollscript som behövs för att t.ex kontrollera att köp sker o skett, antal osv samt att efter köpsignal skickats o innehav finns går det ej iväg ny order(orderskurarar) före efter viss tid att exit skett. Samt hur man ansluter allt?

        Entry o Exitmodellerna har jag men att få till resten så att det fungerar har jag inte klarat o jag förmodar att allt finns på sajten men utspritt i olika frågor o svar.

        Comment


        • #34
          Låter som en bra ide att börja med köp - exit. Då blir det bara 2 parallella modeller att hålla reda på, och det är enkelt att bygga på med 2 till modeller för blankning - exit.

          Modell 1: Köp x antal kontrakt


          Sekvens 1: Köp
          Triggerscript: sl) Ditt eget triggerscript. Se till så att det någonstans finns en check att innehav är noll eller mindre än noll för att köp ska få ske. Det hela bygger ju på att man mäter det verkliga innehavet och på så vis avgör om order ska få skickas eller ej.



          Antalscript: Köpantal

          målantal:=2 {här köps alltså så många kontrakt som behövs för att komma till +2 på depån}
          innehav:=Portfolio(v)
          i1(
          övermål=Ge(innehav,målantal)
          slutantal1=If(övermål,0,SUB(målantal,innehav))
          slutantal1)


          Prisscript: vl) Aktuell säljkurs + 0,25 punkter

          Extra kontrollscript: xk) Delay order

          xk) tidspärr:=1
          lt1:=LastTrade(B,D)
          lt2:=LastTrade(S,D)
          minSedanKöp:=Mult(Sub(Date(),lt1),1440)
          minSedanSälj:=Mult(Sub(Date(),lt2),1440)
          OkAttHandla:=And(Gt(minSedanKöp,tidspärr),Gt(minSedanSälj,tidspärr))
          OkAttHandla

          Scriptet kollar om det gått minst 1 minut sedan förra ordern postades och ledde till avslut. Scriptet kollar både köp- och säljorder. När minst 1 minut gått blir scriptet SANT och order tillåts att skickas om triggerscriptet löser ut.



          Så dessa script är vad som behövs för att bygga köpmodellen via guiden

          Inställningar > Arbeta med ordermodeller

          Vi börjar med det och tar exit-modellen när köpmodellen ser ok ut.



          /Rikard

          Comment


          • #35
            Du skriver att sl)-scriptet skall testa att "innehav är noll eller mindre än noll för att köp ska få ske. Det hela bygger ju på att man mäter det verkliga innehavet och på så vis avgör om order ska få skickas eller ej".

            Antag att vi använder loop flagga, dvs. när modellen har stegat igenom sina sekvenser så loopar den tillbaka till sl)-scriptet och bevakningen fortsätter efter ny signal.

            Jag antar också att om vi inte fick alla kontrakt som angavs i målantal, om målantal var 4 och vi fick 2, så har vi en utstående order om tex 2 kontrakt. Den utstående ordern deletas nu.

            När modellen nu loopas tillbaka till sl-scriptet har vi ett innehav om 2 st kontrakt och det innebär att sl-scripet inte skulle triggas, vad är det jag har missat, eller skall villkoret vara LT(innehav,målantal) för exekvering?


            Loopar modellen internt och "alltid" är fylld när den loopar tillbaka till sl)-scriptet?

            Comment


            • #36
              Ok, det går lika bra att ha ett villkor

              Lt(innehav,målantal)

              i triggerscriptet, så kan modellen göra nytt försök om ordern inte skulle fyllas helt. Det är alltså bara 1 sekvens i modellen och den är loopad till sig själv. Därmed behövs en säljmodell som stänger positionen också.

              Om man kryssar i Makulera order så tas först den gamla uteliggande ordern bort och en ny läggs på resterande antal kontrakt som du vill ha.

              Loopning kan göras antingen med loop-flagga eller st)-script som pekar på sekvens 1. Alltså exempelvis:

              Add(1,0)




              /Rikard

              Comment


              • #37
                Ang ordermodeller Köo o Exit

                För Er som liksom mig har lite svårt att få grepp om ordrmodeller hittade jag ett av Torsten´s gamla verk. Allt kanske inte är up to date men det förklarar ganska mycket om grunderna i ordermodeller o hur att ansluta.
                Tack för svaret Rikard ang Köp o Exit, ska läsa igenom allt o återkommer med lite kontrollfrågor efter det
                Attached Files

                Comment

                Working...
                X