Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Säkerhets script

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Säkerhets script

    Läst i en tråd från 2009 om behovet av script som har koll på depå innehavet om Nordnet skickar felaktig information. Använder Autostock själv sådana ”säkerhets script”? Hur vanligt är det att NN skickar fel information om depå innehav? Är failsafe scripten ett sådant script?

    Av en slump så har jag en rad av olika felmeddelande från NN idag mellan 12:57 till 13:07 men det saknas även kursdata så något avslut kunde det inte bli.

  • #2
    Vi har byggt in en hel del säkerhetsfunktioner i programmet under senaste året. Om du kör 8.0.5.6 kontrollerar AT själv att informationen som kommer från Nordnet är rimlig och att antal kolumner och fält stämmer. Idag hade de helt klart något strul, det loggades ett antal omstarter och fel. Under tiden sådana fel konstateras exekveras inte ordermodellerna. Men det hindrar inte att man ända har en del extra koll via script som kollar så att kursdata är rimligt osv. FailSafe-scripten är bara tidsfördröjning från senaste transaktion så att orderskurar förhindras.

    Comment


    • #3
      Det vanligaste som jag har märkt är att inget innehav redovisas, dvs 0.
      För att undvika orderskurar lagrar jag status när målantal=portfolio(v) i en global variabel. Skulle sedan innehavet=0 och lasttrade=köp(köporder) eller lasttrade=sälj (säljorder) så spärras ordern. Däremot löser inte detta problemet när en motsatt positon kommer och innehavet är felaktigt.

      Comment


      • #4
        Man kan lagra "börvärde" för innehav i en cell och jämföra med det verkliga innehavet.

        Comment

        Working...
        X